Rezilienta scolara
Vrem sa crestem copii puternici, care fac fata presiunii sociale, care se descurca independent in situatii diverse si care nu renunta pana nu obtin ce isi doresc. Scoala este primul loc in care copiii au nevoie de toate aceste calitati. De aceea, psihologii vorbesc despre rezilienta academica. Rezilienta academica descrie abilitatea unui elev de a face fata provocarilor scolare si situatiilor dificile cu care se confrunta in scoala.
Rezilienta scolara inseamna capacitatea copilului de a depasi situatii precum:
- a lua note slabe/mici
- temele pentru acasa prea dificile
- realizarea proiectelor la timp
- stresul testarilor
Citeste si alte materiale despre rezilienta si importanta ei:
Despre rezilienta: de ce un copil renunta in timp ce altul continua sa invete
Ce nu fac parintii copiilor puternici din punct de vedere emotional
Rezilienta academica este diferita de rezilienta in sine. Cercetatorii care au studiat conceptul de rezilienta academica sau scolara au descris-o in functie de cinici aspecte, dezvoltand „Modelul celor 5 C”:
Calmul – capacitatea copiilor de a-si gestiona anxietatea in contextul scolar. Scoala este pentru multi copii primul loc in care simt teama si anxietate, deoarece exista multe situatii in care sunt evaluati, comparati, corectati, criticati, de multe ori nu in cele mai potrivite modalitati. Cadrele didactice, in colaborare cu parintii elevilor, pot contribui mult la reducerea anxietatii copiilor. De asemenea, cursurile de educatie socio-emotionala pot fi de folos copiilor, invatandu-i modalitati prin care sa isi calmeze anxietatea, precum tehnicile de relaxare sau exercitiile de respiratie.
Certitudinea ca poate face fata provocarilor (increderea in sine)- se refera la starea de autoeficacitate dintr-o situatie specifica: convingerea copilului ca are abilitatile necesare pentru a face fata unei situatii.
Strategiile ce pot fi folosite pentru a creste autoeficacitatea includ identificarea gandurilor negative pe care elevii le au despre ei si ajutarea lor in a-si stabili obiective realiste.
Coordonarea inseamna a avea capacitatea de a prezice in mod acurat cat anume va dura o sarcina, de ce anume e nevoie pentru a o duce la final etc. Deseori, elevii tind sa subestimeze si sa aprecieze gresit timpul si resursele de care au nevoie pentru a termina un proiect sau o tema. Aici intervine rapid si fenomenul de procrastinare, de aceea este important sa ii invatam pe copii sa minimizeze distractorii din mediu si sa analizeze corect situatiile.
Constiinciozitate si perseverenta se refera la capacitatea elevilor sa continue sa depuna efort si sa persiste, chiar daca sarcina in care se afla este anevoioasa. De multe ori, diferenta dintre succes si esec este data de nivelul de perseverenta al copiilor. Cand parintii si cadrele didactice le vorbesc copiilor despre importanta perseverentei, ii invata sa recunoasca momentele in care sunt tentati sa renunte si sa isi aminteasca sa ia o pauza si sa incerce din nou, cu o alta strategie.
Controlul sau sentimentul ca eforturile si rezultatele obtinute la scoala le apartin. Strategiile utile pentru a-i ajuta pe elevi pot include feedbackuri regulate si constructive, precum si concentrarea pe dezvoltarea individuala, descurajand comparatiile cu alti copii. Libertatea de a alege (de exemplu, tema unui proiect, colegii de echipa sau modalitatile de realizare a unui proiect) este de asemenea importanta in crearea sentimentului de control si autonomie in invatare. Copiii autonomi invata mai bine deoarece nu au nevoie sa fie supravegheati strict sau impinsi de la spate de catre adultii din jur.
*Sursa foto: Pexels.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cand copilul spune frecvent "Nu pot!"
Copilul care spune deseori ”Nu pot!”, ascunde probleme diverse ce pot sa aiba legatura cu dezvoltarea sa de natura emotionala, increderea in sine sau cu modul in care percepe situatia cu care se confrunta.
-
Descurajarea la copii - cum o poti reduce
Copiii nu au nevoie de multe pentru a se descuraja: o simpla privire dezaprobatoare din partea parintilor, un deget ridicat sau un cuvant ironic sunt suficiente pentru a-i face pe cei mici sa isi piarda speranta in propriile puteri.
-
6 moduri de a-i ajuta pe copii sa evite problemele legate de imaginea corporala
Studiile sustin ca inca de la varsta de 3-5 ani, copiii incep sa dezvolte ingrijorari cu privire la aspectul fizic si la greutatea corpului si implicit sentimente de nefericire
Adauga tu primul comentariu: