characters characters

9/23 - Propozitia si cuvântul
Grupa mare    Limba si comunicare

16 decembrie 2013   
1. Cand trebuie sa identifice numarul de cuvinte din propozitie, are tendinta de a numara silabele din cuvinte, in loc de a numara cuvintele. (ex: Propozitia: Tata taie lemne. In loc sa desparta propozitia in cuvinte: tata, taie, lemme - 3 cuvinte, copilul spune: ta, ta, taie, lemne – 4 cuvinte sau tata, taie, lem-ne – 4 cuvinte).

Ce poti face ca parinte

  • Pentru ca inca notiunile de silaba, cuvant, propozitie nu sunt pe deplin intelese, copilul are tendinta de a incepe sa desparta in silabe, atunci cand i se solicita sa desparta propozitia in cuvinte. Acest lucru poate se intampla si din cauza faptului ca, inainte de a intelege complet procedeul de analiza-sinteza lexicala a propozitie (adica despartirea propozitiei in cuvinte si refacerea ei la loc), copilul ajunge sa faca analiza-sinteza fonetica a cuvantului (adica despartirea in silabe a cuvantului si refacerea lui).
  • Daca observi aceasta dificultate la copilul tau, incearca sa exersezi cu el o vreme doar despartirea propozitiei in cuvinte si refacerea ei la loc. Utilizeaza propozitii cu 2-3 cuvinte lungi, usor de sesizat in propozitie. Evita, pentru inceput, cuvintele scurte de genul prepozitiilor: de, la, cu, pe sau a conjunctiilor: ca, sa, si, ori, sau, pentru ca sunt mai greu de identificat. Prin exercitiu repetat, copil tau va intelege ca propozitia trebuie impartita in bucati mai mici (cuvinte), dar acestea, luate separat, trebuie sa aiba inteles, o semnificatie, in timp ce silabele nu sunt purtatoare de sens, de inteles.


2. Cand formuleaza propozitii simple ce exprima stari/caracteristici ale unor lucruri/ fiinte, nu pune verbul. (ex: In loc sa formuleze: "Casa este mare. „propozitia” lui este: Casa mare)


Ce poti face ca parinte

  • Pentru copil, „propozitia” formulata incorect: „Casa mare.” are un sens, o semnificatie. De aceea, el nu simte nevoia de a folosi verbul (este) care nu exprima o actiune concreta, ci o stare, iar acest lucru este greu de perceput de catre copil.
  • Cand observi astfel de „scapari” la copilul tau, ofera-i intentionat modele gresite prin care sa ilustrezi ca insiruirea, fara sens, a unor cuvinte nu reprezinta o propozitie, deoarece nu exprima un mesaj logic prin aceasta. (ex: Masa mare carte copil la repede.)
  • Se discuta putin pe baza „propozitiei” incercand sa intelegem ce ni se comunica, ce ni se spune. Constatam ca aceasta enumerare de cuvinte nu transmite nimic clar, pentru ca nu este o propozitie.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu