characters characters

4/12 - Impartirea numerelor naturale mai mici sau egale cu 1 000
Clasa a IV-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa efectueze operatia de impartire a unui numar mai mic decat 1 000 la un numar format dintr-o cifra (cu rest 0 sau cu rest diferit de 0)
    (Exemplu: 92 : 2 =, 53 : 5 =, 585 : 5 = sau 483 : 5 =);
  • Sa calculeze jumatatea, treimea sau sfertul unui numar natural (prin impartire la 2, 3 sau 4).
    (Exemplu: Care este jumătatea numărului 458?);
  • Sa aplice in exercitii relatia dintre deimpartit, impartitor, cat si rest, precum si conditia restului ( d = c x i + r, r <i).
    (Exemplu: Care poate fi restul impartirii unui numar natural la 5?);
  • Sa verifice corectitudinea calculelor facand proba inmultirii si a impartirii.
    (Exemplul 1: proba inmultirii se efectueaza prin intermediul operatiei de impartire, ca in modelul urmator: 123 x 2 = 246, proba: 246 : 2 = 123;
    Exemplul 2: proba impartirii se efectueaza prin operatia de inmultire sau impartire, ca in exemplul urmator: 300 : 3 = 100, proba: 100 x 3 = 300 sau 300 : 100 = 3);
  • Sa afle un numar necunoscut la inmultire sau impartire, aplicand proba operatiei respective, folosind modelul balantei sau mersul invers fara a folosi denumirile (Exemplu: In relatia m : 3 = 31, necunoscuta se poate afla: a)aplicand proba operatiei: m = 31 x 3; m = 93; b)folosind modelul balantei:
  •    c) Intr-un exercitiu cu mai multe operatii, se utilizeaza metoda mersului invers pentru aflarea numarului necunoscut (efectuam operatiile inverse celor date, pornind de la rezultat):
    a x 4 : 3 x 2 = 16
    a x 4 : 3 = 16 : 2
    a x 4 : 3 = 8
    a x 4 = 8 x 3
    a x 4 = 24
    a = 24 : 4
    a = 6
  • Sa determine numarul necunoscut dintr-o inegalitate.
    (Exemplu: b : 4 < 5, unde b poate lua valorile: 4, 8, 12, 16.);
  • Sa aplice operatia de inmultire pentru rezolvarea problemelor practice.
    (Exemplu: Ana trebuie sa aseze cele 58 de carti, in mod egal, pe trei rafturi ale bibliotecii. Cate carti va pune pe un raft?);
  • Sa rezolve mai intai inmultirile si impartirile, apoi adunarile sau scaderile intr-un exercitiu ce contine aceste operatii.
    (Exemplu: 25 + 252 : 4 - 20 x 4 = 25 + 63   –   80   = 8).

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa rezolve probleme prin mai mult de trei operatii si cu grad sporit de dificultate.(Exemplu: Dintr-un depozit, cantitatea de 500 kg de zahar s-a trimis in mod egal catre 4 magazine. Intr-unul dintre magazine s-a vandut a cincea parte din cantitatea de zahar primita, iar restul s-a ambalat in pungi mici, de cate 2 kilograme si in pungi mari, de 3 kg. Stiind ca numarul pungilor mici este egal cu cel al pungilor mari, aflati cate pungi mari s-au folosit.
    Rezolvare:
    1.Cantitatea de zahar primita de magazin:
    500 : 4 = 125 (kg)
    125 : 5 = 25 (kg)
    125 – 25 = 100 (kg)
    2 + 3 = 5 (kg)
    100 : 5 = 20 (pungi mari).);
  • Sa afle un numar necunoscut (impartitorul) intr-un exercitiu.
    (Exemplu: Afla impartitorul stiind ca deimpartitul este 439, catul este 9, iar restul este 7.
    Rezolvare:
    439 : a = 9 rest 7
    a = (439 – 7) : 9
    a = 48).          

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    elena    17.01.2017 - 18:54
    multumesc frumos ma ajutat mult.