characters characters

5/13 - Despre inaintasi
Clasa a III-a    Romana

08 ianuarie 2014   
Copilul intampina dificultati la impartirea textului in fragmente logice.
Exemplu:
Comoara din vie
Un tata se imbolnavi greu. In jurul patului stateau cei trei fii suparati si mahniti./1
Deodata, tatal deschise ochii, se uita la copii si le zise:
─Dragii mei, eu o sa mor. Voua va las via de alaturi. Dar sa stiti ca in vie este ingropata o comoara./2
Abia sfarsi cuvintele si bietul tata adormi pe vecie./3
Dupa ce il ingropara, baietii se apucara sa sape via pentru a gasi comoara. /4


Ce poti face ca parinte

  • Asociaza (fa legatura) delimitarea textului in fragmente cu derularea unui film. Alege un filmulet (un desen animat) pe care copilul l-a vazut recent. Reaminteste-i pe scurt scenele sau faptele in ordinea in care s-au derulat.
    Exemplu:
    - prima secventa: personajele s-au intalnit(se prezinta, fac cunostinta)
    - a doua secventa: au discutat, au hotarat ceva
    - a treia secventa: se prezinta una dintre fapte
    - a patra secventa: o alta fapta sau intamplare (alte intamplari)
    - a cincea secventa: cum s-a sfarsit filmul.  
  • Pentru a delimita textul in fragmente logice, copilul trebuie sa citeasca foarte bine. Daca citeste mai greu e necesara reluarea citirii de 2-3 ori pana intelege totul. Cele mai usoare texte sunt cele in care se prezinta intamplari scurte. Dupa citire, spune-i copilului pe scurt ceea ce a prezentat textul. Cu ochii mintii el sa-si imagineze ceea ce-i spui.
    Exemplu:
    Daca as face un film pentru textul Comoara din vie, eu as prezenta:
    1 - pe tatal bolnav cu cei trei fii in jurul patului
    2 – tatal le vorbeste
    3 – batranul moare
    3 – fiii sapa in vie
  • Dupa o astfel de discutie, ii va veni mai usor sa faca delimitarea in fragmente. Intr-un fragment comunicarile se refera la acelasi lucru: la o persoana, la o intamplare. Urmareste si alineatele. Ele indica noile fragmente.


2. Nu reuseste sa alcatuiasca planul de idei. Exemplu: textul anterior.

Ce poti face ca parinte

  • Discutati programul dintr-o zi obisnuita. Ce a facut?
  1. S-a trezit.
  2. S-a spalat.
  3. A mancat.
  4. S-a imbracat.
  5. A mers spre scoala.
  6. A stat la scoala.
  7. A venit acasa.
  8. S-a schimbat.
  • I-ai prezentat pe scurt programul de dimineata. La fiecare secventa importanta(principala) adauga detalii, amanunte si astfel vei obtine o povestioara cu tot ce s-a intamplat.
  • Poti proceda si invers pentru programul de dupa-amiaza. Povesteste-i tu ce ai facut, cu amanunte. Scurteaza apoi la cateva aspecte importante. Asa este si cu planul de idei. Contine esenta, fara detalii.
  • Exemplu plan de idei pentru textul Comoara din vie
  1. Tatal s-a imbolnavit.
  2. Le-a spus copiilor despre comoara din vie.
  3. Bietul tata a murit.
  4. Copiii s-au apucat sa sape via.
  • Uneori, ideea poate fi chiar o propozitie care apare in fragment( ex: prima idee). Ideile principale trebuie sa raspunda intrebarilor: Cine...? Ce face...? Unde...? Cand...? Cum...?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu