Copilul intampina dificultati la impartirea textului in fragmente logice.
Exemplu:
Comoara din vie
Un tata se imbolnavi greu. In jurul patului stateau cei trei fii suparati si mahniti./1
Deodata, tatal deschise ochii, se uita la copii si le zise:
─Dragii mei, eu o sa mor. Voua va las via de alaturi. Dar sa stiti ca in vie este ingropata o comoara./2
Abia sfarsi cuvintele si bietul tata adormi pe vecie./3
Dupa ce il ingropara, baietii se apucara sa sape via pentru a gasi comoara. /4
Ce poti face ca parinte
- Asociaza (fa legatura) delimitarea textului in fragmente cu derularea unui film. Alege un filmulet (un desen animat) pe care copilul l-a vazut recent. Reaminteste-i pe scurt scenele sau faptele in ordinea in care s-au derulat.
Exemplu:
- prima secventa: personajele s-au intalnit(se prezinta, fac cunostinta)
- a doua secventa: au discutat, au hotarat ceva
- a treia secventa: se prezinta una dintre fapte
- a patra secventa: o alta fapta sau intamplare (alte intamplari)
- a cincea secventa: cum s-a sfarsit filmul. - Pentru a delimita textul in fragmente logice, copilul trebuie sa citeasca foarte bine. Daca citeste mai greu e necesara reluarea citirii de 2-3 ori pana intelege totul. Cele mai usoare texte sunt cele in care se prezinta intamplari scurte. Dupa citire, spune-i copilului pe scurt ceea ce a prezentat textul. Cu ochii mintii el sa-si imagineze ceea ce-i spui.
Exemplu:
Daca as face un film pentru textul Comoara din vie, eu as prezenta:
1 - pe tatal bolnav cu cei trei fii in jurul patului
2 – tatal le vorbeste
3 – batranul moare
3 – fiii sapa in vie - Dupa o astfel de discutie, ii va veni mai usor sa faca delimitarea in fragmente. Intr-un fragment comunicarile se refera la acelasi lucru: la o persoana, la o intamplare. Urmareste si alineatele. Ele indica noile fragmente.
2. Nu reuseste sa alcatuiasca planul de idei. Exemplu: textul anterior.
Ce poti face ca parinte
- Discutati programul dintr-o zi obisnuita. Ce a facut?
- S-a trezit.
- S-a spalat.
- A mancat.
- S-a imbracat.
- A mers spre scoala.
- A stat la scoala.
- A venit acasa.
- S-a schimbat.
- I-ai prezentat pe scurt programul de dimineata. La fiecare secventa importanta(principala) adauga detalii, amanunte si astfel vei obtine o povestioara cu tot ce s-a intamplat.
- Poti proceda si invers pentru programul de dupa-amiaza. Povesteste-i tu ce ai facut, cu amanunte. Scurteaza apoi la cateva aspecte importante. Asa este si cu planul de idei. Contine esenta, fara detalii.
- Exemplu plan de idei pentru textul Comoara din vie
- Tatal s-a imbolnavit.
- Le-a spus copiilor despre comoara din vie.
- Bietul tata a murit.
- Copiii s-au apucat sa sape via.
- Uneori, ideea poate fi chiar o propozitie care apare in fragment( ex: prima idee). Ideile principale trebuie sa raspunda intrebarilor: Cine...? Ce face...? Unde...? Cand...? Cum...?
Adauga tu primul comentariu: