Care sunt factorii care influenteaza performanta scolara a copiilor
Te-ai intrebat vreodata ce anume face ca o persoana sa isi transforme potentialul in talent si mai apoi in performante foarte bune? Potentialul unei persoane poate fi definit drept toate cunostintele, abilitatile si resursele de care dispune la un moment dat.
Citeste si:
Performanta in situatiile de stres
Cum il ajuti pe copil sa aiba succes
Performanta este definita ca nivelul la care actiunile si comportamentul unei persoane sunt generate in raport cu un nivel standard sau o serie de asteptari ce sunt in congruenta cu anumite scopuri sau obiective prestabilite. Astfel, ”o performanta scazuta” inseamna a nu atinge asteptarile sau standardele, ”o performanta buna” inseamna a atinge aceste performante, iar ”o performanta inalta” inseamna a depasi asteptarile si standardele.
Atunci cand privim talentul sau inteligenta din perspectiva unei mentalitati fixe sau rigide, tindem sa credem ca performantele inalte sunt rezervate doar persoanelor extrem de talentate sau speciale, fiind inaccesibile altor persoane. Cercetatorii arata insa ca performanta depinde nu doar de factori personali, precum inteligenta sau talentul.
”Psihologia performantelor inalte: dezvoltarea potentialului uman in domenii specifice talentelor” este o carte recent publicata care analizeaza performanta in mai multe domenii diferite: discipline academice, arte, profesii (medicina, ingineria it etc.) si sport.
Concluzia autorilor este ca ”Pentru ca potentialul sa se transforme in performanta, un elev are nevoie de resurse adecvate atat la scoala, cat si in afara ei; familia si sprijinul oferit de aceasta joaca un rol foarte important, mai ales in primii ani de viata ai copilului; profesorii si mentorii potriviti in diferite etape de dezvoltare pot influenta foarte mult viata copiilor; o comunitate in care se promoveaza invatarea este unul din factorii cheie care permit obtinerea performantei”.
Performanta - factorii care o determina
Factorii personali
A obtine performanta inseamna un cumul de patru elemente: abilitate, creativitate, pasiune si perseverenta in fata esecurilor sau a obstacoleleor intalnite. Conteaza la fel de mult si implicarea si devotamentul, indiferent de domeniul in care se incearca obtinerea performantei.
Factorii de mediu
Performanta se obtine atunci cand persoana se afla intr-un mediu care sa ii favorizeze obtinerea performantei. Asta inseamna ca orice copil se va dezvolta mai bine acolo unde poate primi sprijin social, emotional si financiar.
Factorul „sansa”
Sansa inseamna o combinatie de factori personali si factori de mediu. O persoana care cauta sa isi dezvolte un potential trebuie stie cum sa caute oportunitatile si sa fie pregatit sa le observe atunci cand acestea apar. Adesea exista mai multe persoane talentate decat numarul de oportunitati disponibile.
Oamenii de stiinta mai spun ca potentialul unei persoane poate fi transformat in performanta cand exista dorinta (sau motivatia intrinseca), dedicare si directie:
- Dorinta inseamna a avea obiective pe termen scurt, dar si lung, ce pot fi atinse
- Dedicarea inseamna a avea motivatia si disciplina pentru a atinge aceste obiective
- Directia vizeaza conceperea unui plan pe o perioada mai lunga de timp care poate sa sustina si sa evalueze progresul, in functie de obiectivele existente.
Atunci cand aceste trei elemente exista, orice copil isi poate maximiza capacitatea si potentialul si il poate transforma in timp in performanta.
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Beneficiile automonitorizarii: cum cresti motivatia si performanta
Automonitorizarea este cea mai simpla si mai eficienta metoda pe care o avem la dispozitie pentru a ne imbunatati rezultatele, indiferent de domeniul de activitate.
-
Lipsa de motivatie pentru invatare - cauze frecvente
La inceput de an scolar, motivatia copiilor pentru invatare este la nivel crescut: entuziasmul revederii colegilor, un nivel mai ridicat de energie si bucuria unui nou inceput contribuie la elanul cu care cei mici incep scoala.
Adauga tu primul comentariu: