Copiii cu dificultati de invatare
Cum pot fi ajutati si ce este bine sa stie parintii si cadrele didactice
Copiii cu dificultati de invatare exista in fiecare scoala si in fiecare clasa. Sunt copiii care invata mai greu sa citeasca sau sa scrie, care "raman in urma" cu materia, care nu par sa se poata concentra prea bine sau sa retina informatiile noi. Cand adultii din jurul lor nu inteleg exact cauzele dificultatilor de invatare, copiii vor avea de pierdut pe termen lung. Deseori, copiii cu dificultati de invatare sunt etichetati drept lenesi, neinteresati sau lipsiti de inteligenta, iar aceasta eticheta este asociata cu regres din ce in ce mai mare in timp, pana cand copilul renunta sa mai incerce, aparand abandonul sau esecul scolar.
Cum putem evita aceasta situatie? Intelegand mai bine de ce apar aceste dificultati, cat de mult putem plasa responsabilitatea asupra copilului cand vine vorba de ele si cum il putem ajuta mai eficient.
Citeste si:
Care este legatura dintre memoria de lucru si problemele de invatare
Cand ar trebui sa te ingrijorezi pentru problemele de invatare ale celui mic
Ce inseamna dificultatile de invatare
Dificultatile de invatare in context scolar sunt conditii ce pot cauza ca un elev sa aiba probleme in contextul invatarii din perspectiva traditionala, la clasa. Dificultatile de invatare pot interfera cu:
- abilitatile copilului de citire si de scriere (dislexia si disgrafia)
- abilitatile de calcul matematic (discalculia)
- abilitatile organizationale si capacitatea de concentrare a atentiei (ADHD)
- abilitatile de memorare (in special memoria de lucru)
Dislexia consta in principal in dificultati legate de citit: copilul nu poate citi bine cu voce tare, poate inversa litere cand citeste sau cand le scrie, nu identifica sunetele in mod corect si nu poate spune usor un cuvant pe litere.
Semnele care indica disgrafia sunt: copilul scrie greu, incet si chinuit, cuvintele pot fi ilizibile desi copilul depune efort sa scrie frumos, orientarea cuvintelor pe hartie poate fi dificila (copilul nu scrie drept), apar dificultati legate de spatiul dintre litere sau dintre cuvinte (cuvinte sau litere prea inghesuite, de exemplu). Copilul scrie cu greutate, evita sa scrie in fata altor persoane (de exemplu, la tabla) si este in mod evident stresat in aceasta situatie.
Discalculia se refera la dificultati legate de procesarea numerelor: copilul poate avea dificultati in a realiza calcule simple aritmetice, in a folos simbolurile matematice, in a gandi spatial o problema, in a grupa numere sau in a rezolva operatiile matematice in ordinea corecta. Cand discalculia se asociaza cu disgrafia sau dislexia, problemele de invatare devin si mai complexe: copilul nu poate intelege corect enuntul unei probleme sau cerinta unui exercitiu, numerele pot fi scrise sau citite invers, iar figurile geometrice pot fi realizate gresit.
Este bine de stiut ca nu lipsa de interes pentru invatare cauzeaza dificultatile de invatare, ci invers: dificultatile de invatare vor duce la scaderea motivatiei pentru invatare (deoarece copilul vrea sa evite o situatie dureroasa de esec).
Cand un copil are astfel de dificultati, apar, inevitabil, si probleme emotionale si de comportament, precum:
- comportamentele de evitare sau de autosabotaj
- obiceiul de a amana invatarea si temele
- obiceiul de a lipsi de la ore sau de a copia la teste
- anxietatea de performanta sau de testare
- teama generala fata de scoala
- tendinte depresive (stima de sine scazuta, lipsa de incredere in propriile forte, lipsa sperantei)
- furie si frustrare care pot da nastere la comportamente violente
- probleme de socializare in clasa - copiii cu dificultati de invatare sunt deseori respinsi de colegi
Cum ii ajutam pe copii sa depaseasca dificultatile de invatare
Identifica exact care este cauza dificultatilor de invatare. Un copil care nu poate citi sau scrie suficient de bine si de repede va ramane in urma la aproape toate materiile. Dislexia si disgrafia nu sunt asociate cu o inteligenta scazuta, asa ca sansele copilului de a obtine rezultate bune la scoala sunt semnificative, daca va fi ajutat sa depaseasca problemele de invatare cu care se confrunta.
Cere ajutorul unui specialist. Experienta si cunostintele unui logoped sau unui psiholog de copii pot fi de real folos. Nu ezita sa le ceri ajutorul daca observi ca sprijinul tau pentru copil nu da rezultatele dorite suficient de repede.
Recompenseaza incercarea copilului de a invata. Deoarece motivatia scolara a copiilor cu dificultati de invatare este prima care are de suferit in urma esecurilor si greselilor frecvente, incurajarea din partea adultilor este esentiala. Chiar si atunci cand rezultatul obtinut de copil nu este cel mai bun posibil, incurajarea lui este necesara. Este primul pas in drumul catre reusita.
Elimina factorii care pot distrage atentia. Se pare ca in clasele in care elevii nu au voie sa aduca telefoane, rezultatele la teste sunt mai bune cu 6% dupa interzicerea telefoanelor. Elevii cu dificultati de invatare au avut un progres si mai remarcabil: rezultatele lor au fost mai bune cu 14% dupa ce telefoanele au fost interzise in clasa.
Ofera siguranta emotionala in clasa si acasa. Cand copiii se simt acceptati si apreciati in clasa si acasa, vor fi suficient de relaxati incat sa isi concentreze atentia asupra a ceea ce invata, nu asupra posibilelor pericole sau amenintari (de exemplu, teama de a fi jignit sau ironizat de catre colegi sau teama de a fi pedepsit de catre cadrul didactic pot afecta capacitatea copiilor de a invata eficient).
Pune accentul pe mentalitatea flexibila si pe perseverenta. Dificultatile de invatare pot fi depasite, atunci cand copilul primeste suficient sprijin din partea cadrelor didactice si a parintilor. In multe cazuri, efortul va fi de durata (de-a lungul intregii educatii a copilului), dar si rezultatele pot fi pe masura. Daca vrei sa te convingi, citeste povestea lui Amber Lee Dodd, scriitoarea care a invins dislexia si a devenit autoare de succes de carti pentru copii.
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”
Plictiseala la scoala este una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confrunta elevii de toate varstele. Insa ce inseamna mai exact cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”?
-
Cum pot fi ajutati copiii sa recupereze materia in acest an scolar
Un studiu international arata ca invatarea accelerata este mai eficienta decat invatarea remediala, oferind o posibila directie de actiune cadrelor didactice si parintilor copiilor care au ramas in urma cu invatarea in anul scolar anterior.
-
Cum sunt afectati copiii de presiunea parintilor pentru note bune la scoala
Nu este nimic gresit in a-l incuraja pe copil sa isi dezvolte abilitatile si sa invete lucruri noi, insa presiunea pentru note sau calificative bune poate face mai mult rau decat bine.
Adauga tu primul comentariu: