Plictiseala la scoala
Cauze si posibile solutii
Plictiseala la scoala este una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confrunta elevii de toate varstele. Insa ce inseamna mai exact cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”? Un termen general, greu de definit sau explicat exact, „plictiseala”, mai ales in contextul scolar, necesita o atentie speciala din partea parintilor si cadrelor didactice, deoarece in spatele ei se poate ascunde mai mult decat lipsa de interes a copiilor pentru invatare.
Citeste si:
Cum mentinem echilibrul intre sanatatea emotionala a copiilor si rezultatele scolare
Plictiseala la scoala. Cauze si efecte
Una dintre teoriile care explica plictiseala la scoala este formulata de Reinhardt Pekrun si propune doi factori important care duc la aparitia plictiselii: lipsa controlului si lipsa valorii activitatii. Atunci cand nu avem control asupra activitatii pe care o realizam si cand consideram activitatea lipsita de valoare sau sens, apare plictiseala.
Este important sa facem diferenta dintre plictiseala temporara, care apare la unele ore, mai ales la materiile de care copilul nu este interesat si plictiseala generalizata legata de scoala, care poate avea efecte mai daunatoare pe termen lung.
Studiile arata ca plictiseala scolara generalizata este asociata cu un nivel scazut al starii de bine emotionale, dar si, deloc surprinzator, cu rezultate scolare mai scazute cu cat copiii sunt mai plictisiti la scoala, cu atat rezultatele lor scad, iar performantele scolare scazute duc la un nivel ridicat de plictiseala la scoala.
Plictiseala la scoala. Ce altceva mai poate sa insemne
Insa replica „Ma plictisesc la scoala.” nu inseamna intotdeauna acelasi lucru pentru toti copii. Deseori, in spatele ei se ascund alte cauze:
- Copilul este suprasolicitiat din punctul de vedere al abilitatilor si cunostintelor – lectiile sunt prea dificile pentru nivelul actual de cunostinte al copilului.
- Cunostintele si abilitatile copilului sunt solicitate prea putin – lectiile sunt prea usoare pentru nivelul actual al copilului.
- Copilul nu este interesat de materia sau materiile respective.
- Copilul nu considera important sau valoros continutul predat la scoala – nu vede utilitatea lectiilor sau importanta abilitatilor pe care si le exerseaza la scoala.
- Copilul nu isi poate concentra atentia asupra activitatii de la ore, iar realizarea acestora, in mod implicit, nu ii adduce satisfactie, ci frustrare.
- Copilul este descurajat in legatura cu invatarea si a renuntat sa mai incerce sa se implice in activitatile de la scoala.
- Copilul are probleme emotionale care fac dificila participarea lui activa la ore (simptome de depresie sau anxietate, de exemplu).
- Copilul se simte respins, criticat sau neapreciat de colegi sau profesori, evita sa participle activ la ore, iar ca rezultat, este plictisit la scoala.
Pentru a-l ajuta cu adevarat pe copil, este important sa intelegi:
- ce inseamna mai exact plictiseala la scoala pentru el
- daca apare tot timpul sau doar la anumite ore
- cand a inceput.
- daca este asociata cu rezultate scolare mai scazute sau cu dificultati specific de invatare.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Beneficiile automonitorizarii: cum cresti motivatia si performanta
Automonitorizarea este cea mai simpla si mai eficienta metoda pe care o avem la dispozitie pentru a ne imbunatati rezultatele, indiferent de domeniul de activitate.
-
Lipsa de motivatie pentru invatare - cauze frecvente
La inceput de an scolar, motivatia copiilor pentru invatare este la nivel crescut: entuziasmul revederii colegilor, un nivel mai ridicat de energie si bucuria unui nou inceput contribuie la elanul cu care cei mici incep scoala.
Adauga tu primul comentariu: