Lipsa motivatiei de a invata
Cauze frecvente care duc la lipsa interesului pentru cunoastere
Cum apare lipsa motivatiei de a invata, cand si cum isi pierd copiii interesul fata de invatare si cum putem preveni sau repara acest fenomen.
Citeste si:
Motivatia extrinseca – ce inseamna si cand este benefica
Tehnici de automotivare pentru copii
Lipsa motivatiei de a invata. Cauze frecvente
Lipsa motivatiei de a invata poate fi ingrijoratoare pentru parinti si cadre didactice. Copiii nemotivati sa invete nu depun destul efort in clasa sau acasa, nu sunt interesati sa isi dezvolte abilitati noi si nu au visuri sau aspiratii pentru viitor.
Invatarea este o obligatie impusa din exterior
Copilul nu si-a asumat inca invatarea ca un proces personal, in care sa isi exprime si sa isi dezvolte propriile calitati si abilitati mintale si care sa fie legat de viitorul lui. Motivatia pentru invatare apare atunci cand copiii au spatiul necesar sa exploreze invatarea pe cont propriu, sa isi formeze abilitati metacognitive si sa traiasca bucuria reusitei in urma unui efort intelectual sustinut. Cand parintii si cadrele didactice incearca sa ii convinga in mod explicit pe copii sa invete, folosind amenintari, recompense externe sau explicatii logice despre necesitatea invatarii, motivatia copiilor pentru scoala scade semnificativ.
Copilul nu are abilitatile necesare pentru a invata eficient
Mai ales cand rezultatele scolare ale copilului raman scazute pentru un interval lung de timp, apare descurajarea, lipsa increderii in sine si, implicit lipsa dorintei de a mai incerca sa invete. Deseori, copiii cu rezultate scolare scazute nu si-au format toate abilitatile logice si emotionale de care au nevoie pentru a avea succes la scoala sau sunt afectati de dizabilitati de invatare inca nediagnosticate. Discutiile cu cadrele didactice ii pot ajuta pe parinti sa inteleaga ce fel de sprijin specific trebuie sa ofere copilului pentru a recupera materia si a-si dezvolta abilitatile de care are nevoie. Dificultatile indelungate de citire si scriere sau de realizare a calculelor matematice simple sunt semne ale dizabilitatilor de invatare, care pot fi depasite cu ajutor de specialitate.
Motivatia fluctueaza in mod natural
Inceputul oricarui proiect poate fi insotit de un nivel ridicat de entuziasm (de exemplu, inceputul anului scolar sau primele zile din Anul Nou), pentru ca apoi, confruntati cu rutina, obstacolele neprevazute, oboseala si stresul, nivelul motivatiei sa scada considerabil. Spre finalul unui proiect, motivatia poate sa scada de asemenea daca exista un nivel ridicat de autocritica si perfectionism sau critica din exterior (de exemplu, copilul care incepe un desen, dar nu il termina pentru ca nu este multumit de rezultat). Este benefic pentru copii, dar si pentru parinti, sa stie ca asemenea fluctuatii ale motivatiei sunt naturale. Ele nu indica o slabiciune morala, lipsa vointei sau “lene”, ci sunt rezultatul normal al combinatiei dintre provocarile externe cu care ne confruntam si energia mintala de care dispunem. In momentele in care motivatia pentru invatare scade, il poti ajuta pe copil recomandandu-I sa ia o pauza in care sa se odihneasca, sa isi aminteasca scopul final pentru care depune efort si sa imparta sarcina pe care o are de realizat in pasi mici, usor de realizat.
Copilul nu si-a dezvoltat suficient autonomia
Functiile executive sunt acele abilitati mintale care ne ajuta sa ne organizam activitatea in mod eficient si sa ne controlam comportamentul si actiunile pentru a ne atinge obiectivele dorinte. Capacitatea de concentrare a atentiei, memoria de lucru si autocontrolul sunt abilitatile care stau la baza autonomiei copiilor. In plus, increderea in sine a copiilor este un element esential. Pentru a fi autonomi, copiii au nevoie sa creada ca se pot descurca singuri.
Probleme emotionale si sociale
Copiii care sunt respinsi de colegi sau victime ale hartuirii la scoala, copiii cu un nivel ridicat de anxietate, stres sau cu simptome de depresie (descurajare, lipsa sperantei, lipsa energiei, neajutorare) nu se vor putea concentra suficient de bine pentru a invata sau
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Beneficiile automonitorizarii: cum cresti motivatia si performanta
Automonitorizarea este cea mai simpla si mai eficienta metoda pe care o avem la dispozitie pentru a ne imbunatati rezultatele, indiferent de domeniul de activitate.
-
Lipsa de motivatie pentru invatare - cauze frecvente
La inceput de an scolar, motivatia copiilor pentru invatare este la nivel crescut: entuziasmul revederii colegilor, un nivel mai ridicat de energie si bucuria unui nou inceput contribuie la elanul cu care cei mici incep scoala.
Comentează: