Motivatia extrinseca
Ce inseamna si cand este benefica
Motivatia extrinseca se refera la comportamentul care apare in urma unei recompense externe precum bani, faima, medalii, note sau laude. Acest tip de motivatie vine din afara persoanei, spre deosebire de motivatia intrinseca, ce isi are originile in interiorul persoanei (este legata de pasiuni, interese, valori morale). Desi scopul principal al parintilor si profesorilor este de a incuraja motivatia intrinseca a copiilor, si motivatia extrinseca poate fi benefica, daca nu este folosita excesiv.Ce rol au recompensele externe in motivarea copiilor si cum le putem folosi in mod benefic si echilibrat?
Citeste si:
Diferenta dintre motivatia intrinseca si motivatia extrinseca
Cum pot profesorii sa incurajeze motivatia intrinseca a copiilor pentru invatare
Cand este benefica motivatia extrinseca
Motivatia extrinseca este adesea definita ca si o tendinta de a face activitati cu scopul de a primi ceva in loc, iar aceste recompense pot fi tangibile sau de natura psihologica. Banii, trofeele, medaliile, jucariile sau notele sunt recompense tangibile. Formele psihologice ale motivatiei extrinseci implica lauda si recunoasterea publica a meritelor. Un copil si-ar putea face curatenie in camera pentru a primi laude din partea parintilor, in timp ce un altul, isi va face temele pentru a primi atentia profesorului sau pentru a-si impresiona colegii. In timp ce aceste recompense nu sunt tangibile sau fizice, ele sunt o forma de motivare externa. La clasa se folosesc adesea medalii, premii sau buline. Acestea din urma sunt o forma de intarire negativa, o reamintire a faptului ca in cazul unui esec, vei pierde ceva ce iti place.
Motivatia intrinseca si extrinseca nu se exclud reciproc. Cu alte cuvinte, un copil poate citi o carte pentru ca ii place sa citeasca, dar si pentru ca isi doreste sa ia o nota buna la test sau poate sa exerseze cantatul la pian pentru ca ii place sa cante, dar si pentru ca isi doreste sa obtina un rezultat bun la un concurs.
Recompensele externe pot creste motivatia intrinseca. Atunci cand copiii sunt pasionati de un domeniu si depun eforturi pentru a obtine rezultate bune, premiile, medaliile sau laudele profesorilor actioneaza pozitiv asupra motivatiei lor de a continua sa isi dezvolte abilitatile si cunostintele. In lipsa unor recompense externe, copiii isi pot pierde increderea in propriile puteri si nu isi pot evalua corect performanta.
Motivatia extrinseca ne ajuta sa incepem sau sa ducem la sfarsit o activitate dificila. Uneori, recompensele ii ajuta pe copii, dar si pe adulti, sa inceapa o activitate care li se pare dificila, neplacuta sau monotona, dar care trebuie facuta. Dupa inceperea activitatii, in multe cazuri, copiii inteleg ca activitatea este realizabila, ca sunt mai multumiti ca au fost responsabili si pot deveni, in timp, motivati intrinsec. In aceste cazuri, motivatia extrinseca este benefica si, daca nu este folosita in exces, nu are efecte negative.
Motivatia extrinseca poate fi utila in activitatile pentru care copiii inca nu au abilitatile necesare. De ce? Pentru ca stresul asociat cu lipsa abilitatilor ii poate face pe copii sa evite activitatea respectiva, iar o recompensa externa poate inclina balanta catre curajul de a incerca in ciuda faptului ca nu se simt confortabil.
Cand nu este benefica motivatia extrinseca
Cand este folosita in situatii in care nu este necesara, motivatia extrinseca duce la efectul suprajustificarii, adica la o scadere a motivatiei intrinseci. Iata un exemplu: un copil caruia ii place sa deseneze primeste recompense externe de fiecare data cand realizeaza un desen. In timp, copilul poate refuza sa mai deseneze in lipsa recompensei sau poate privi desenatul ca pe o obligatie. In aceste situatii, problema apare pentru ca adultii aleg sa ofere recompense pentru actiuni pe care copiii le faceau oricum cu placere. Un motiv pentru care are loc o scadere a motivatiei intrinseci este ca oamenii tind sa analizeze ce ii motiveaza sa faca un anumit comportament. O data ce au fost recompensati extern, vor acorda o atentie mult mai ridicata recompensei externe. O alta explicatie este ca activitatile care in mod obisnuit sunt placute, o data ce sunt recompensate extern, devin obligatii.
De aceea, este important pentru copii sa fie lasati sa exploreze activitati diverse, fara a fi recompensati pentru ele, pentru a-si descoperi interesele si pasiunile (motivatia intrinseca). Acestea vor fi suficiente pentru a-i mentine implicati in activitatea respectiva si pentru a se bucura de ea.
Cand este folosita pentru activitatile care necesita creativitate, rezolvare de probleme si autonomie. La scoala, in proiectele care au rolul de a dezvolta gandirea creativa si independenta copiilor, recompensele externe pot dauna mai mult decat sa ajute. Asemenea proiecte pot stimula motivatia intrinseca a copiilor, asa ca este benefic sa nu fie asociate cu recompense externe majore.
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Beneficiile automonitorizarii: cum cresti motivatia si performanta
Automonitorizarea este cea mai simpla si mai eficienta metoda pe care o avem la dispozitie pentru a ne imbunatati rezultatele, indiferent de domeniul de activitate.
-
Lipsa de motivatie pentru invatare - cauze frecvente
La inceput de an scolar, motivatia copiilor pentru invatare este la nivel crescut: entuziasmul revederii colegilor, un nivel mai ridicat de energie si bucuria unui nou inceput contribuie la elanul cu care cei mici incep scoala.
Adauga tu primul comentariu: