Semnal de alarma: cand ar trebui sa te ingrijorezi pentru problemele de invatare ale scolarului mic
Nu de putine ori, in primii ani de scoala, parintii observa ca „ceva nu este in regula“ cu copilul lor: invata cu greutate, retine cu eforturi mari informatiile noi, scrie si citeste cu dificultate, iar matematica este un adevarat chin! Ar face orice, dar nu lectii!
Motivele pentru care copilul are probleme de invatare sunt numeroase si pot fi legate de emotiile copilului, dar si de capacitatea sa de invatare.
Multi copii care au dificultati de invatare pot fi foarte inteligenti, insa ei nu au invatat cum sa invete, cum sa-si orienteze atentia si sa observe intr-un mod organizat. Prin urmare, se raporteaza intr-un mod episodic si impulsiv la lumea care ii inconjoara, culegand informatii la intamplare si retinandu-le intr-un mod haotic, fiind catalogati drept „neatenti“.
In cazurile usoare, copilul cu dificultati de invatare nu este identificat ca avand acest tip de probleme, el fiind catalogat ca neatent si lipsit de motivatia de a invata. De obicei, acesti copii sunt inteligenti, avand performante scolare normale sau chiar peste medie la testele de inteligenta non-verbala. De altfel, inteligenta lor ii ajuta sa compenseze cumva dificultatile de invatare in primii ani de scoala. In cel mai bun caz, profesorii sau parintii incep sa banuiasca prezenta unei dificultati specifice abia prin clasa a III-a sau a IV-a, cand lectiile devin mai dificile. In aceasta etapa, copilul cu dificultati de invatare este deja afectat emotional, el fiind constient ca este „altfel“ decat ceilalti, ca „nu stie“ sau „nu poate“, ca ceea ce este usor pentru altii este un adevarat chin pentru el. Stima lui de sine si increderea in propriile forte sunt deja afectate, precum si motivatia de a invata. A inceput scoala „cu stangul“ si va continua tot asa.
Care sunt comportamentele care indica prezenta unei dificultati specifice de invatare?
La ce trebuie sa fie atenti parintii copiilor de varsta prescolara sau scolara mica:
- Intarziere in aparitia vorbirii sau vorbire greoaie, incorecta
- Confundarea cuvintelor care suna la fel
- Inversarea literelor in cuvinte
- Dificultati de a identifica si retine cuvinte care rimeaza
- Dificultati de a imparti cuvintele in silabe
- Dificultati de identificare a literelor dintr-un cuvant auzit
- Retinerea greoaie si incorecta a cuvintelor noi
- Neintelegerea si neindeplinirea comenzilor care contin mai multe actiuni simultan
- Aprecierea incorecta a distantelor, vitezei, cantitatilor, lungimilor, marimilor etc
- Dificultati de a imita gesturile, comportamentele si expresiile verbale ale celorlalti
- Dificultati de intelegere si utilizare a conceptului de timp, de invatare a rutinelor
- Dificultati de orientare spatiala (in special in locurile noi) si de intelegere a directiei
- Dificultati de a distinge dreapta de stanga sau dificultati de raportare la schema corporala (ex: sa-si duca mana stanga la piciorul drept)
- Dificultati grafice (de desen, de incadrare intre doua linii, de urmarire a unui contur, de copiere a unui model, de completare a unui desen partial etc)
- Greutate in executarea unor activitati care solicita motricitatea fina si coordonarea ochi-mana (taiat cu foarfeca, insirat margele pe o sfoara, facut bilute din plastilina, asamblat piese mici de Lego sau puzzle, modelaj, pictura etc)
- Neindemanare in utilizarea diferitelor obiecte, se impiedica si se loveste frecvent.
Acestea sunt doar o parte din comportamentele carora parintii trebuie sa le acorde atentie si care pot semnala prezenta unei tulburari specifice de invatare. Pentru un diagnostic corect, te poti adresa unui specialist in psihologie clinica.
Multi copii pot prezenta, temporar, unele din comportamentele precizate mai sus, insa daca acestea persista simultan pentru o perioada mai mare de 6 luni, pot indica prezenta unei dificultati specifice. In acest caz, este recomandata o evaluare cognitiva complexa de catre un psiholog specializat. Cu cat sunt identificate mai devreme, ideal inainte de a incepe scoala, cu atat dificultatile de invatare pot fi remediate mai rapid prin programe de interventie specifice.
*Sursa foto: Freepik.com
Monica Bolocan Psiholog clinician, scolar si educational Amazing Kid – centru de evaluare si consiliere pentru copii si adolescenti care ofera servicii validate stiintific de evaluare, consiliere si interventie pentru dificultati de invatare/performanta scolara si probleme de comportament |
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”
Plictiseala la scoala este una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confrunta elevii de toate varstele. Insa ce inseamna mai exact cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”?
-
Cum pot fi ajutati copiii sa recupereze materia in acest an scolar
Un studiu international arata ca invatarea accelerata este mai eficienta decat invatarea remediala, oferind o posibila directie de actiune cadrelor didactice si parintilor copiilor care au ramas in urma cu invatarea in anul scolar anterior.
-
Cum sunt afectati copiii de presiunea parintilor pentru note bune la scoala
Nu este nimic gresit in a-l incuraja pe copil sa isi dezvolte abilitatile si sa invete lucruri noi, insa presiunea pentru note sau calificative bune poate face mai mult rau decat bine.
Comentează:8 comentarii
Iar iesirea aceasta din echilibrul cu care e obisnuit il face neatent, sacait, irascibil. Iar dupa ce a stat doua saptamani cu televizorul/calculatorul in brate, revine la normal abia dupa inca o saptamana de program firesc.
Intr-adevar ar fi foarte util daca invatatorii si educatorii ar invata mai multe despre toate acestea, astfel ar capata competenta nu doar pentru a-i ajuta pe copii, ci si pentru a le explica parintilor care este problema, cum poate fi rezolvata, si mai ales ca asta nu inseamna ca nu sunt parinti buni.