characters characters

Raportul OCDE si UNICEF despre sistemul de invatamant din Romania

Cadrele didactice au nevoie de competente mai bune de evaluare a elevilor

04 mai 2017    |   774 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 18 ani +.

sala de clasa
La cererea Ministerului Educatiei, specialistii din cadrul OCDE, in colaborare cu UNICEF, au realizat o evaluare a sistemului de invatamant din Romania.

  • Evaluarea elevilor si cadrelor didactice
  • Evaluarea unitatilor scolare
  • Caracteristici cheie ale sistemului de invatamant romanesc (administrare, finantare, structura si curriculum)

Desi sistemul de invatamant din Romania ofera unor elevi sansa de a obtine rezultate exceptionale, multi alti elevi nu isi formeaza competente de baza si aproape o cincime renunta la scoala inainte de a termina liceul, arata autorii raportului.

Iata principalele concluzii si recomandari ale specialistilor.

Evaluarea elevilor romani

Raportul atrage atentia asupra faptului ca dorinta elevilor de a obtine rezultate bune la evaluarile nationale (in clasa a VIII-a si in clasa a XII-a) ii orienteaza pe acestia catre o definitie restransa a succesului si limiteaza independenta cadrelor didactice de a-si exprima parerile profesionale prin testari la clasa si prin feedback adresat elevilor. Cu alte cuvinte, elevii invata doar pentru examene si accentul pus pe succesul la examene limiteaza posibilitatile elevilor care au alte talente decat cele academice.

Pe scurt, raportul arata ca evaluarea elevilor nu este suficient de aliniata cu obiectivele de invatare exprimate in noul curriculum, schimbarea realizandu-se mai mult pe hartie decat in practica.  

De asemenea, evaluarile nationale de la clasa a II-a si a VI-a nu sunt insotite de sprijin pentru ca rezultatele lor sa poata fi folosite in mod concret.

Specialistii arata si ca miza extrem de importanta a Evaluarii Nationale de la finalul clasei a VIII-a are efecte negative asupra motivatiei, invatarii si evolutiei elevilor. Este recomandata  cresterea calitatii si echitatii Evaluarii Nationale, prin includerea unui numar mai mare de competente si domenii, incurajand elevii sa invete tot curriculum-ul. De asemenea, pentru incurajarea sanselor educationale egale, raportul recomanda luarea in calcul a eliminarii Evaluarii Nationale clasa VIII-a ca mijloc de selectie in invatamantul liceal.

Cadrele didactice au nevoie de mai multa pregatire pentru a putea evalua eficient competentele elevilor, in functie de standarde nationale.  Raportul constata ca predomina testele scrise summative la clasa, fiind mai rara evaluarea formativa, care permite un feedback prompt si personalizat  din partea cadrului didactice. In plus, cadrele didactice au o pregatire limitata in domeniul evaluarii, dar si oportunitati reduse de a castiga incredere in rationamentul lor profesional.

O alta recomandare se refera la realizarea subiectelor pentru evaluarile nationale din clasa a II-a si a VI-a de catre profesorii de la clasa, pentru a putea oferi un feedback mai detaliat si mai util elevilor. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, profesorii ar trebui sa aiba la dispozitie modele de teste si o banca de itemi nationali, care sa fie in conformitate cu asteptarile curriculum-ului. Raportul recomanda si mutarea evaluarilor la inceputul anului scolar, pentru a consolida rolul formativ al acestora.

Evaluarea cadrelor didactice

Raportul atrage atentia asupra faptului ca evaluarea profesorilor nu isi indeplineste rolul de a incuraja dezvoltarea profesionala a acestora. Iar asocierea evaluarilor profesorilor cu acordarea de prime salariale sau cu evolutia in cariera creeaza o presiune asupra profesorilor de a-si demonstra realizarile, nu dorinta de a vedea evaluarea ca pe o oportunitate de invatare.

Autorii raporului recomanda ca rezultatele evaluarii periodice a profesorilor sa nu fie folosite pentru acordarea de prime salariale, iar promovarea in cariera sa se bazeze pe un prag minim, nu sa ceara profesorilor sa obtina cel mai bun punctaj la evaluarile periodice.

In plus, evaluarile periodice ale cadrelor didactice ar trebui realizate de catre directorii scoliilor si de catre evaluatorii din cadrul scolii, care sunt familiarizati cu activitatea de la clasa a cadrelor didactice. De asemenea, evaluarile profesorilor ar trebui sa fie insotite de planuri de invatare care sa ii ajute pe acestia sa isi imbunatateasca performanta la clasa. De asemenea, autorii arata ca definitivatul detine o pondere importanta in procesul de evalure al cadrelor didactice, dar nu masoara intr-un mod semnificativ competentele didactice.

In general, evaluarea profesorilor ar trebui sa vizeze mai mult activitatea didactica si mai putin examene si conditii academice. Este recomandata si crearea unui nou parcurs profesional pentru personalul didactic (de exemplu, de la profesor debutant la profesor expert), dar si cresterea salariilor profesorilor pentru a atrage candidati competenti.


*Sursa foto: Pixabay.com


Citeste si:

Rezultatele elevilor romani la testarea PISA 2015 

Rata analfabetismului functional in Romania: 42%

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu