Alternativa educationala Waldorf
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/44534236@N00/2497088767
Ce diferentiaza alternativa Waldorf de sistemul de invatamant traditional? Care sunt avantajele si dezavantajele acestei alternative? Domnul Adrian Condrea, director executiv al Federatiei Waldorf din Romania, ne-a raspuns la o serie de intrebari despre alternativa educationala Waldorf.
1. Cate ore petrece un copil la scoala si cum arata o zi din viata unui copil inscris intr-o scoala Waldorf?
Un elev Waldorf petrece la scoala intre 4-5 ore/zi – la ciclul primar si 6-7 ore la gimnaziu si liceu. Unele scoli Waldorf ofera si program after school, dar acesta nu este obligatoriu.
Predarea in epoci (module) a unui numar insemnat de discipline de invatamant: limba romana, matematica, istorie, geografie, biologie, chimie, fizica, stiinte sociale, istoria artei, este o caracteristica importanta a pedagogiei Waldorf, de la clasa I pana la clasa a XII-a. Aceasta presupune ca timp de 3-5 saptamani elevii vor studia la cursul principal doar una dintre materiile enumerate mai sus.
Cursul principal (ora de baza) dureaza 110 minute, se desfasoara fara pauza si are o forma deosebita:
- parte ritmica: recitari de poezii, scurte exercitii muzicale (cant, cantat la lira si la flaut), jocuri pe cantec si jocuri in cerc,
- parte de continut : recompunerea amanuntita - cu ajutorul copiilor - a lucrurilor discutate cu o zi in urma si continuarea cu noile continuturi,
- partea de exersare sau de lucru individual (exercitii sau lucru la caietele de etapa),
- partea de teme – verificare si tema de casa,
- partea de povestire – ultimul sfert de ora al cursului principal, timpul de povestire, apartine iarasi cu totul limbii modelate artistic.
Invatamantul in epoci prezinta mai multe avantaje, atat pentru profesor (usurinta in planificarea materiei, posibilitati sporite de aplicare a interdisciplinaritatii, maniera atragatoare de a armoniza cunostintele pentru fiecare materie), cat si pentru elev (cresterea interesului pentru materia respectiva, cresterea durabilitatii cunostintelor si mai putine teme)
Dupa ora principala, in orarul clasei se afla discipline de invatamant care se predau in ritm saptamanal: limbi straine, educatie muzicala (voce si instrument – flaut – inca din clasa I), educatie plastica, educatie fizica, lucru manual, religie, informatica, etc.
Mai jos, poti urmari piesa de teatru Capra cu trei iezi, jucata de copii dintr-o clasa Waldorf
2. Cum se realizeaza evaluarea copiilor in scolile Waldorf?
Principala modalitate de evaluare in alternativa Waldorf este observarea sistematica a elevului, a colectivului de elevi (clasei), a scolii in ansamblu. Cadrele didactice sunt ajutate sa-si dezvolte abilitatile de observare fina a fiecarui copil nu doar din punctul de vedere al volumului de cunostinte, priceperi si deprinderi insusit de acesta, ci si din punct de vedere atitudinal si comportamental.
De aceea, observarea copiilor este un proces continuu: in orele de curs, in pauze, in diverse activitati extrascolare.
Metodele si mijloacele folosite in evaluarea cunostintelor sunt asemanatoare cu cele din sistemul traditional, deosebirea fiind ca atunci cand corecteaza o lucrare de control, un dascal Waldorf nu tine sa caute, sa sublinieze (cu rosu) doar greselile elevului ci, prin observatii scrise, il si lauda pentru ceea ce a lucrat bine, frumos, corect. La fel se intampla si in cazul verificarilor orale. In evaluarea activitatii elevilor, nota nu este definitorie, ci se urmareste stimularea spiritului natural de emulatie al copilului, evaluarea narativa complexa pentru a marca progresul copilului ca intreg si incurajarea copilului de a cere ajutor, de a se autoaprecia si corecta.
3. Care este implicarea parintilor in educatia copiilor inscrisi in acest program de invatamant?
Parintii si cadrele didactice sunt membri ai asociatiilor Waldorf – ONG-uri care sprijina activitatea fiecarei scoli si gradinite. Asociatiile parintilor sunt membre, la nivel national, ale Federatiei Waldorf din Romania – for ce coordoneaza miscarea Waldorf din Romania.
Se organizeaza scoli ale parintilor, serbari, mici targuri in care se vand produse lucrate de elevi si parinti, sunt ascultate si incurajate initiativele parintilor pentru imbunatatirea scolii si a activitatilor desfasurate. Parintii nu platesc taxe scolare, ci doar o cotizatie lunara stabilita de fiecare asociatie (intre 3 si 6 euro).
Mijloacele moderne de comunicare: telefonul mobil si internetul sunt folosite de profesori pentru a fi permanent in legatura cu parintii, pentru a transmite si primi informatii despre copii.
4. Cum se adapteaza un copil care a studiat in clasele primare intr-o scoala Waldorf la o scoala traditionala?
Alternativa Waldorf include toate ciclurile de invatamant: preprimar, primar, gimnazial si liceal si ne dorim ca toti copiii inscrisi la Waldorf sa parcurga toate ciclurile in alternativa. Am luat in calcul insa si posibilitatea transferarii copiilor in si din invatamantul traditional si de aceea, curriculum-ul Waldorf este conceput astfel incat la fiecare final de ciclu de invatamant elevii sa detina cel putin acelasi volum de cunostinte ca si cei din invatamantul traditional. Din semnalele pe care le avem, nu au fost probleme de adaptare. S-a apreciat spontaneitatea, creativitatea, fantezia, gradul sporit de implicare al elevilor veniti de la Waldorf, dar si o anumita tendinta de a cere sa fie tratati egal si corect de catre profesori. Am avut si cazuri de elevi/parinti care au optat pentru intoarcerea la invatamantul traditional, iar dupa cateva luni au cerut sa fie reprimiti la Waldorf.
5. Care sunt avantajele si dezavantajale acestei alternative educationale?
Avantaje:
“Marele avantaj este ca pedagogia Waldorf formeaza, iar cea din traditional informeaza.”– este o afirmatie des auzita. Afirmatia este partial adevarata. Fara informatie, formarea nu este posibila. Scoala Waldorf isi doreste sa creeze in clasa o imagine a lumii. Cunostintele sunt deci un mijloc puternic si de neinlocuit pentru formarea elevului.
Dovada ca la Waldorf se face si carte o constituie si rezultatele foarte bune obtinute la examenele de bacalaureat (in fiecare an), procentul de promovabilitate fiind si in aceasta vara net superior celui din traditional: 94% la Liceul Waldorf Timisoara, 83% la Liceul Waldorf Iasi, 75% la Liceul Waldorf Bucuresti.
Dezavantaje:
Un dezavantaj pentru parinti este acela ca datorita unor false informatii, se zvoneste ca alternativa Waldorf ar fi pentru copii cu deficiente, cu cerinte educative speciale. Atunci, deseori, a-ti da copilul la Waldorf este considerat echivalent cu a recunoaste public ca ceva e in neregula cu propriul copil.
Un alt dezavantaj pentru parinti este ca trebuie sa acorde mai mult timp pentru sedinte, serbari, excursii, alte activitati organizate de scoala si de asociatie.
Pentru elevi, as vedea ca dezavantaj faptul ca alternativa Waldorf a fost obligata sa aleaga dintr-un numar limitat de profiluri de licee pe cel care se apropie mai mult de specificul sau – am ales profilul filologie. Din pacate, nu am putut crea un nou profil liceal – profilul Waldorf. Pentru elevii care doresc specializarea timpurie pe profiluri ca matematica – informatica nu avem posibilitatea sa-i ajutam.
Un alt dezavantaj este faptul ca baza materiala a scolilor Waldorf: cladiri (sali de clasa), sali de sport, ateliere, etc., desi vorbim de invatamant de stat, a fost realizata din finantari externe si munca parintilor (Bucuresti, Cluj, Timisoara, Simeria, Sibiu –Rosia), statul roman negasind solutii in acest sens. La Iasi, Liceul Waldorf este “inghesuit” de 20 de ani in 6 sali de clasa (doua schimburi) dintr-o scoala traditionala.
6. Prin ce se diferentiaza alternativa educationala Waldorf de sistemul traditional de invatamant?
Fundamentul pedagogiei Waldorf il reprezinta antropologia si psihologia dezvoltarii, asa cum au fost prezentate pentru prima oara de catre Rudolf Steiner (1861-1925), in ciclul de conferinte „Antropologia generala ca baza a pedagogiei” (1919). Cadrele didactice trebuie sa aiba pregatire in pedagogia Waldorf, sa se autoeduce in mod corespunzator si sa se perfectioneze continuu din punct de vedere profesional. Baza educatiei si predarii in scolile Waldorf este un curriculum-cadru care stimuleaza cadrele didactice in a-si elabora individual predarea.
7. Pedagogia Waldorf poate fi aplicata doar in scolile Waldorf sau pot fi infiintate clase Waldorf si in scolile traditionale?
Forma juridica adecvata scolilor, gradinitelor si altor unitati de invatamant este cea de unitate independenta, care se organizeaza prin participarea tuturor celor implicati in procesul educational. Desigur, intr-o prima etapa, pana se ajunge la „cresterea” suficienta a unitatii de invatamant Waldorf - conform legislatiei din domeniul educatiei - orice gradinita, scoala sau liceu Waldorf porneste prin infiintarea de grupe, clase, structuri Waldorf integrate in gradinite, scoli, licee din invatamantul traditional.
8. De ce ati ales sa predati intr-o scoala Waldorf?
Am avut privilegiul de a cunoaste si de a profesa in alternativa educationala Waldorf din anul 1993-1994. Eram director de scoala, inspector metodist al ISJ – Iasi si ma straduiam sa-mi fac datoria de dascal cat mai bine. Ceva imi lipsea totusi...Am considerat mereu ca, pe langa superficialitate/diletantism, rutina reprezinta un pericol major pentru toate cadrele didactice din invatamantul romanesc. Acesta a fost unul din motivele principale pentru care am ales alternativa Waldorf – teama de a nu deveni o prafuita placa de patefon, un program de calculator care se reinitializeaza o data la patru ani pentru o noua serie de elevi. Pedagogia Waldorf nu mi-a oferit „retete”, metode, material didactic standardizat, ci m-a invitat sa mi le creez singur dupa o aprofundata pregatire in domeniul cunoasterii copilului din punctul de vedere al antropologiei lui Rudolf Steiner, dupa multe cursuri teoretice si artistico/practice. Un alt aspect pe care il apreciez in pedagogia Waldorf este ca a redescoperit intrebarea „De ce?”, intrebare pe care ar trebui sa si-o puna orice cadru didactic atunci cand isi alege continuturile, auxiliarele didactice, metodele si mijloacele de predare pentru fiecare clasa de elevi.
Adrian Condrea
Institutor, grad didactic I, titular – Liceul Waldorf Iasi
Absolvent al Liceului pedagogic “V. Lupu” – Iasi si licentiat al Facultatii de Drept – Bucuresti
Experienta la catedra – 30 de ani, in alternativa Waldorf - 17 ani
Din anul 2009, director executiv al Federatiei Waldorf din Romania;
"Sunt casatorit, sotia mea este medic de familie si avem o fetita, Daria, care a implinit varsta de 6 ani. Imi place sa ma joc cu Daria si sunt fericit cand observ ca si ei ii place sa ma aiba partener de joaca. Spunem (inventam) povesti impreuna, le punem "in scena", desenam, pictam, construim, modelam, facem clatite impreuna (ea le umple), ne jucam in parc. Mergem la pescuit impreuna chiar daca ea elibereaza toti pestii prinsi. Ii place mult sa mearga la un curs de dans, insa niciodata nu am fost interesati de latura competitionala a acestei activitati, de concursuri."
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Creativitate, educatie si incluziune: un interviu cu Andreea Stan despre magia Minimest
Minimest, sectiunea dedicata celor mai tineri dintre cinefilii din cadrul Festivalului International de Film de Animatie Animest, care se va desfasura anul acesta intre 4 - 13 octombrie, s-a transformat intr-un univers de explorare creativa si educationala pentru copii si familii.
Comentează:60 comentarii
Multi parinti presupun (iarasi eronat) ca inspectoratul scolar controleaza ce se intimpla intr-o scoala Waldorf. Nu o face in realitate decat la un nivel superficial, deoarece esenta procesului ar fi trebuit sa fie verificata de Federatia Waldorf. Dar la federatia Waldorf sunt aceiasi profesori care sunt si in scolile Waldorf, Federatia nu are personal de verificare independent. Trageti singuri concluziile.
Nu respecta programa Waldorf, si nici vreo alta programa, deoarece "se adapteaza la ritmul clasei" - adica fac pe cat posibil mai putin. De fapt, doar deseneaza....
Copiii nu fac niciodata nimic cat de cat dificil, pana si la sport vor juca "ratele si vanatorii" indefinit. Rezultatul este o frustrare acumulata, egocentrism.
Ar fi fost de asteptat ca profesorii sa spuna parintilor ce fac, deoarece nu exista manual, asa ca nu poti urmari ce invata copiii, unde sunt cu materia. Rezultatul este ca parintii tot presupun, uneori o nimeresc, dar cel mai des nu.
Rezultatele la Bac sunt de fapt ale meditatiilor, nu ale scolii, ca dovada ca la Evaluarea nationala unde nu sunt meditatii notele sunt majoritatea sub 4.
Daca va veti aduce copilul la liceul Waldorf din Bucuresti pe idea ca "are talent la desen" sau daca il veti aduce de teama invatamtului traditional, cu siguranta veti face o greseala greu de indreptat, daca nu imposibil.