Step by Step, alternativa de invatamant pentru copilul tau
Doamna invatatoare Irina Catalina Honciuc, de la Scoala cu Clasele I-VIII Nr 2, Vatra Dornei, Suceava, ne-a raspuns la cateva intrebari referitoare la sistemul alternativ de invatamant Step by Step. Am incercat sa aflam impreuna care sunt avantajele unui asemenea program, cum invata copiii intr-o clasa Step by Step si cum se implica in educatia copiilor parintii care opteaza pentru aceasta alternativa.
Ce inseamna sistemul Step by Step
Programul Step by Step este o alternativa de educatie a copiilor, creata ca sa raspunda marilor schimbari ce se petrec in societate.
Acest program a debutat in Romania in anul 1994 sub numele de HEAD START, iar in 1995 a luat numele Step by Step. La inceput a fost gandit si organizat doar pentru clasele I-IV, dar s-a implementat cu succes si la gimnaziu incepand cu anul scolar 1999-2000.
2. Clasele Step by Step functioneaza doar in scolile Step by Step sau pot fi infiintate si in scolile traditionale?
Aceasta alternativa de invatare se poate desfasura in orice scoala. Insa trebuie subliniat faptul ca toate clasele Step by Step au nevoie de un spatiu propriu, care este amenajat conform cerintelor acestei alternative. Intr-o clasa Step by Step nu veti gasi banci rigide, ci mese mobile cu scaunele de jur imprejur. Clasele sunt mochetate pentru ca anumite activitati sa se desfasoare cu copiii asezati pe podea (ceea ce place copiilor). Mesele sunt delimitate intre ele de rafturi cu materiale didactice specifice unei activitati (matematica, stiinte, arte, citire, constructii, scriere), constituind astfel Centrele de activitate. Amenajarea unei clase Step by Step se face cu ajutorul financiar al parintilor si al sponsorilor, respectand si dorintele copiilor.
3. De ce ati ales sa predati intr-o scoala Step by Step?
Ca invatator care a lucrat si in sistemul traditional, am ales alternativa Step by Step deoarece am constatat ca educatia traditionala este conceputa ca o arta de a conduce copilul spre asimilarea normelor societatii civilizate prin reproducerea sistemului socio-cultural existent. In acest sistem, copilul invata prin reproducerea modelului dat. Educatia este generalizatoare, egalizatoare, dupa un model, care nu este intotdeauna inteles de catre copil, cu toate ca este probat si acceptat de catre adulti. Performanta rezultata se evalueaza prin notare. Astfel, nota prin judecata de valoare asociata devine o "vina" sau un "merit" al copilului.
Programul Step by Step pentru invatamantul primar pune in valoare respectul reciproc si responsabilitatea fata de cei din jur, onestitatea, civismul si seriozitatea. Educatia se bazeaza pe achizitii psihologice ale dezvoltarii copilului si vizeaza cultivarea tuturor calitatilor potentiale ale acestuia.
Dupa cum stim, fiecare persoana are ritmul sau propriu de dezvoltare fizica, psihica si intelectuala. Aceasta alternativa educationala incurajeaza copiii sa devina cetateni activi si sa aprecieze valorile inerente unui mod de viata democratic. Metodele si mijloacele de explorare si cunoastere ale copilului sunt individualizate, adesea neasteptate, originale. Instrumentele prin care se realizeaza abordarea individualizata a educatiei sunt: activitatile de la centre, sarcinile primite de elevi, materialele utilizate, evaluarea fiecarui elev fara a fi notat, ci prin sublinierea eventualelor greseli si sfaturile dascalului pentru a nu se repeta in mod constient aceeasi greseala in cadrul altei sarcini asemanatoare.
4. Cum se realizeaza evaluarea copiilor in scolile Step by Step? Este adevarat ca elevii nu primesc note?
Evaluarea la clasa Step by Step se face prin mai multe metode:
a.Copilul isi prezinta, pe Scaunul autorului, rezolvarile sarcinilor la fiecare centru de activitate, precum si orice rezultat al activitatii sale extrascolare (la Intalnirea de dimineata). Completarile, intrebarile, observatiile celorlalti si intrebarile conducatoare ale invatatorului il vor face sa-si inteleaga corectitudinea sau incorectitudinea demersului, fara sa fie notat, clasificat.
b.Lucrarile cu rezolvarile sarcinilor ale tuturor copiilor sunt expuse in clasa. Exista – fara a fi stigmatizanta – posibilitatea de comparare cu ceilalti, de reflexie, de intelegere si de corectare a demersurilor mentale neadecvate sau slab conturate. In timp, mapa cu lucrari a fiecarui copil – cuprinzand lucrari datate si comentate - devine oglinda progresului acestuia fata de el insusi. Evaluarea privind chiar continutul lucrarilor este realizata de catre el insusi, iar educatorii si alte persoane pot constata progresele si slabiciunile sale. A le depasi pe cele din urma nu este decat o chestiune de motivatie, de a se simti bine in contextul de invatare, curiozitatea proprie copilului fiind suficienta pentru progres.
c.Invatatorii completeaza un Caiet de evaluare, individual pentru fiecare elev, in care demersurile de progres pe fiecare proces de cunoastere sunt inregistrate descriptiv, la sfarsitul fiecarui semestru. Insemnarea competentelor achizitionate, in curs de achizitionare sau neachizitionate, in Caietul de evaluare, se realizeaza pe baza fiselor de observatie pe care invatatorul le completeaza dupa o perioada de observare atenta a fiecarui elev. A constata ca un copil face operatii de adunare cu doua cifre (cu trecere peste ordin) in mod constant si bine la o anume data, este oricum o evaluare mai consistenta, are o semnificatie clara, decat o nota de 4, 7, sau 10, ori un calificativ cu litere, golit de semnificatii de continut.
5. Cate ore petrece un copil la scoala si cum arata o zi din viata unui copil inscris intr-o scoala Step by Step?
Programul unui copil din clasa Step by Step incepe la ora 8 dimineata si se termina la ora 16. Acest program incepe cu Intalnirea de dimineata, in cadrul careia elevii citesc Agenda zilei, Mesajul zilei, completeaza panoul Totul despre astazi (ziua, data, luna, anul, anotimpul, vremea) si isi prezinta noutatile pe Scaunul autorului. Apoi, urmeaza orele normale de curs, conform orarului si programei scolare pentru clasele I-IV. Incepand cu ora 11 se desfasoara Activitatile pe centre. Pe masa fiecarui centru sunt scrise activitatile tematice specifice. Dupa alegerea centrelor de activitate, preferential, dar si prin implinirea unor reguli usor de inteles si de respectat, copiii isi citesc activitatile de urmat. Fiecare centru are pregatite pe masa sarcinile specifice pentru scriere, citire, stiinte, arte, constructii sau matematica. Concepute de invatator pentru a exersa abilitatile de dobandit sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel incat sa permita tuturor sa-si poata rezolva sarcinile in ritmul si la nivelul sau. Copiii cu diferente foarte mari de performanta, colaboreaza in sarcini, fara ca diferentele de ritm si stil individual sa perturbe achizitiile. Nu exista categorisiri si ierarhizari ale copiilor. Cand invatatorii s-au convins ca sarcinile au fost intelese de catre toti copiii, este momentul pentru evaluare – la care iau parte colegii, cu intrebari, sugestii, dar si invatatorul. Lucrarile care s-au efectuat sunt afisate in clasa la panoul clasei. Ele reprezinta dovada demersurilor mintale, a deprinderilor si dexteritatilor achizitionate la acel moment. Dupa evaluare se face rotirea centrelor. Fiecare grupa merge la centrul urmator pentru a rezolva sarcinile pregatite de invatatori. De la 12 la 13, elevii au pauza pentru masa de pranz , ce se serveste contracost, de catre toti elevii clasei, intr-o locatie aleasa de parinti pentru a corespunde din punct de vedere al igienei si al calitatii serviciilor oferite. Incepand cu ora 14 se desfasoara Activitatile in completare, pana la ora 15- 15.30, in functie de orarul zilei, in cadrul carora se realizeaza Activitatea pe centre de catre celelalte doua grupe. Ziua de scoala se incheie tot cu Scaunul autorului, moment in care se face Evaluarea zilei respective.
Orice parinte care doreste sa aiba un copil independent, care sa invete sa rezolve singur si cu incredere problemele pe care le poate intampina intr-o zi de scoala sau de viata personala, va opta pentru inscrierea lui in clasa Step by Step.
6. Care este implicarea parintilor in educatia copiilor inscrisi in acest program de invatamant?
Step by Step considera parintii ca primii invatatori ai copilului, parte din procesul de invatamant. Parintii sunt invitati sa participe efectiv la clasa, la procesul de educatie, bineinteles sub auspiciile unei colaborari cu invatatorul. Prezenta unui parinte in clasa este un fapt firesc, nici festiv, nici perturbator. Pozitia “umar la umar” a educatorului cu copilul in centrele de activitate faciliteaza aceasta participare. Lectiile tematice unde un parinte poate aduce elemente din sfera lui de activitate il pot transforma in personaj principal in educatie. In comunicarea cu invatatorul in clasa, se nuanteaza specificul in dezvoltare al fiecarui copil, se gasesc modalitati de cultivare a unor abilitati in familie pentru a completa sau suplimenta procesul educativ. Aceasta comunicare duce la reducerea presiunilor conflictuale asupra copilului, dandu-i o mai mare libertate in dezvoltare. Comunicarea copilului cu adultii devine mai usoara, el se exprima mai liber, devenind astfel mai transparent pentru parinti.
La clasa a carei invatatoare sunt, impreuna cu colega mea, am implicat parintii si in activitatile desfasurate cu ocazia Serbarii celor 100 de zile Step by Step, in clasa I si in cadrul Proiectelor tematice pe care elevii le-au desfasurat in clasa a II-a. Astfel, am creat legaturi mult mai stranse intre noi si am invatat sa ne acceptam si sa ne ajutam unii pe altii.
In final, dar poate cel mai important, este ca parintii care opteaza pentru aceasta alternativa sa stie ca trebuie sa colaboreze cu invatatorii permanent pentru a putea sa-si cunoasca copilul si pentru a nu produce confuzii in sufletul si mintea lui. De asemenea, ii sfatuiesc pe parinti sa incerce sa-i cunoasca si pe ceilalti parinti care poate au solutii pentru o mai buna modalitate de lucru cu copilul. Comunicarea inseamna totul.
Invatator Honciuc Irina Catalina
Scoala cu Cl. I-VIII Nr. 2 Vatra Dornei , Jud. Suceava
Consideri ca aceasta alternativa s-ar potrivi copilului tau? Asteptam aici intrebarile tale referitoare la sistemul Step by Step.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Creativitate, educatie si incluziune: un interviu cu Andreea Stan despre magia Minimest
Minimest, sectiunea dedicata celor mai tineri dintre cinefilii din cadrul Festivalului International de Film de Animatie Animest, care se va desfasura anul acesta intre 4 - 13 octombrie, s-a transformat intr-un univers de explorare creativa si educationala pentru copii si familii.
Comentează:6 comentarii
Prin urmare, situația e diversă de la o instituție la alta. Pe de altă parte, o informație neconformă cu realitatea din orașul dvs. preluată de pe net nu trebuie să devină un argument care să vă determine să optați pentru tradițional în defavoarea alternativei Step by Step. Așa că, cel mai bine ar fi să mergeți la școala în care vreți să vă înscrieți copilul și să vă lămuriți în privința acestor detalii. Puteți cere și informații asupra programului zilnic și a modului în care lucrează copiii din clasa Step. Este o alegere importantă așa că trebuie să cântăriți foarte bine lucrurile, nu doar din perspectiva financiară.