Creativitate, educatie si incluziune: un interviu cu Andreea Stan despre magia Minimest
Minimest, sectiunea dedicata celor mai tineri dintre cinefilii din cadrul Festivalului International de Film de Animatie Animest, care se va desfasura anul acesta intre 4 - 13 octombrie, s-a transformat intr-un univers de explorare creativa si educationala pentru copii si familii. În spatele acestui univers sta Andreea Stan, coordonatoarea Minimest, care ne ofera in acest interviu o privire din culisele organizarii activitatilor captivante, care imbina arta animatiei cu lectii valoroase pentru copii. Cum reuseste Minimest sa inspire copiii si ce provocari presupune organizarea unui astfel de program dedicat celor mici? Haideti sa descoperim impreuna.
Minimest a devenit una dintre cele mai indragite sectiuni din cadrul Festivalului Animest, oferind celor mici ocazia sa descopere lumea fascinanta a animatiei. Ne poti povesti mai multe despre cum a luat nastere conceptul Minimest si cum a evoluat el de-a lungul anilor? Care au fost momentele cheie care au contribuit la succesul acestui program?
Minimest, sectiunea dedicata copiilor a Festivalul International de Filme de Animatie Animest, a luat nastere din dorinta echipei de a oferi copiilor acces la filme de animatie creative si educative, promovând dezvoltarea imaginatiei si a sensibilitatii culturale a celor mici.
Începutul sau se leaga de anii 2009-2010, cu mult timp inainte de a ma alatura eu echipei. Chiar de la primele editii, Minimest s-a bucurat de succes datorita selectiei atente a filmelor si a activitatilor interactive dedicate celor mici.
În ceea ce priveste momentele-cheie care au contribuit la succesul sectiunii, ne dorim in fiecare an sa le facem cunostinta copiilor cu creatorii filmelor de animatie, sa ii aducem mai aproape de aceasta lume si sa le oferim ocazia de a adresa intrebari si de a-si forma opinii, de a dezbate si de a intelege esenta filmului de animatie.
Selectia filmelor pentru copii este esentiala pentru reusita unui program ca Minimest. Ne puteti dezvalui care sunt criteriile dupa care alegeti scurtmetrajele si lungmetrajele prezentate in cadrul festivalului? Ce elemente cautati in mod special in povestile si stilurile de animatie pentru a va asigura ca sunt potrivite pentru copii si, totodata, captivante si educative?
Selectia filmelor pentru Minimest se bazeaza pe câteva criterii esentiale, cum ar fi calitatea vizuala si narativa a animatiilor, mesajul educativ si continutul adecvat pentru vârsta publicului tânar. Este important ca povestile sa fie captivante, dar si sa incurajeze creativitatea si dezvoltarea emotionala. De asemenea, cautam diversitate in stilurile de animatie si teme care promoveaza valori pozitive, cum ar fi empatia, prietenia si curajul. Totodata, ne asiguram ca filmele sunt accesibile si ca ofera o experienta educativa si distractiva.
Pe lânga criteriile mentionate, punem un accent deosebit pe relevanta culturala si universalitatea temelor. Ne dorim ca filmele sa aiba un impact pozitiv asupra dezvoltarii intelectuale si emotionale a copiilor, dar si sa fie atractive din punct de vedere vizual, pentru a le capta atentia si a-i introduce in lumea lor magica. De asemenea, acordam o mare importanta diversitatii culturale si incercam sa includem povesti din diferite colturi ale lumii, pentru a le oferi celor mici o perspectiva mai ampla asupra diversitatii umane si a culturilor globale.
Anul acesta, Minimest aduce in prim-plan teme variate si importante, precum prietenia, dependenta de tehnologie si drama refugiatilor. Cum reusiti sa prezentati aceste subiecte complexe intr-un mod accesibil si sensibil pentru cei mici? Cum le faceti usor de inteles si cum reactioneaza copiii la aceste povesti cu impact emotional?
Pentru a face accesibile teme complexe de actualitate in contextele sociale in care traim, ne concentram pe alegerea unor povesti care folosesc metafore si situatii relevante pentru copiii de toate vârstele. Scopul este de a prezenta subiectele intr-un mod care sa le stârneasca curiozitatea si sa le ofere o perspectiva mai blânda asupra realitatilor dificile.
Animatiile pe care le alegem contin dialoguri si imagini care explica subtil aceste teme. Reactiile copiilor sunt adesea empatice si, uneori, chiar surprinzatoare, manifestându-si dorinta de a intelege si de a discuta aceste subiecte. De asemenea, atelierele Minimest aleg adesea povesti sau personaje din selectia de filme, pentru a le aduce mai aproape de cei mici.
Atelierele interactive sunt o parte esentiala a programului Minimest si ofera copiilor ocazia sa experimenteze si sa creeze animatie. Ce noutati aduce editia din acest an in cadrul acestor ateliere? În ce fel aceste activitati contribuie la dezvoltarea creativitatii si gândirii critice a copiilor? Puteti impartasi câteva exemple de activitati care au avut un impact deosebit asupra participantilor?
Atelierele Minimest incurajeaza creativitatea copiilor si ii sprijina pe acestia sa descopere si sa inteleaga procesul din spatele realizarii filmelor de animatie. Editia din acest an aduce o serie de ateliere interactive precum: banda desenata, sesiuni de initiere in tehnici de animatie stop-motion si cut-out, ateliere de animatie cu lego.
Printre noutatile de anul acesta se numara atelierele de stop motion urban (in cadrul carora vom porni, alaturi de adolescenti, intr-o mica excursie prin oras, iar participantii se vor aventura in lumea reciclarii artistice) si atelierele de animatie abstracta, unde copiii vor explora filmul experimental pornind de la cartea ca obiect. În acest mod, ne propunem sa oferim tuturor participantilor ocazia de a explora procesul de creatie a unui film animat. Astfel, ne dorim ca cei mici sa fie incurajati si sustinuti sa gândeasca vizual, sa colaboreze si sa isi dezvolte capacitatea de a-si transforma ideile in povesti animate.
Ateliere Minimest sunt gratuite la editia aceasta de festival si ne dorim sa fie accesibile pentru toti doritorii, iar inscrierile se pot face pe https://www.animest.ro/editia-19#minimest.
Minimest include si proiectii accesibilizate pentru copiii cu deficiente de auz, o initiativa remarcabila de incluziune. Care a fost reactia publicului la aceste proiectii si ce importanta are pentru echipa Minimest sa ofere acces la cultura si arta pentru toti copiii, indiferent de nevoile lor speciale? Planuiti sa extindeti aceste initiative in viitor si in alte directii de accesibilizare?
Este primul an in care facilitam o astfel de experienta pentru publicul Minimest. Filmul este accesibilizat pentru copiii cu deficiente de auz prin proiectul Asociatiei Animest numit „Ochi si urechi”. Deocamdata colectam cu mare drag inscrierile copiilor si contactam scoli. Asteptam cu nerabdare reactia publicului tânar la acest program.
Proiectia Leo, marele inventator va avea loc in data de 11 octombrie la ora 11:00 la Cinema Elvire Popesco si prezinta pe intelesul copiilor povestea celebrului Leonardo da Vinci care paraseste Italia in favoarea Frantei, unde isi doreste sa isi continue experimentele inovatoare. De asemenea, micii spectatori vor avea ocazia de a face cunostinta cu coregizorul francez al filmului, Pierre-Luc Granjon.
Ne dorim sa extindem orizonturile acestui proiect si sa avem pe viitor cât mai multe filme care sa raspunda nevoilor tuturor copiilor iubitori de animatie.
Rolul parintilor este esential in ghidarea copiilor catre activitati culturale si educationale de calitate. Ce sfaturi le-ati oferi parintilor care doresc sa isi expuna copiii la filme de animatie si activitati culturale care sa le dezvolte imaginatia si empatia?
Suntem constienti de faptul ca parintii joaca un rol crucial in orientarea copiilor catre activitati culturale si educationale si ne dorim ca acestia sa fie aliatii nostri de incredere prin intermediul carora sa oferim copiilor programe relevante.
În ceea ce priveste expunerea la filme de animatie si activitati culturale, recomandarea mea este ca acestia sa inceapa prin a selecta continut de calitate, adecvat vârstei, care sa provoace discutii deschise si sa abordeze teme complexe intr-un mod accesibil. De multe ori, filmele de animatie sunt privite doar ca oportunitati de distractie si de petrecere a timpului liber, când, in realitate, sunt instrumente valoroase ce pot insufla valori si pot slefui comportamente. Festivaluri precum Animest ofera o selectie excelenta de filme ce pot fi urmarite impreuna cu copiii, deschizând oportunitati de a discuta despre diverse subiecte sociale si emotionale.
De asemenea, atelierele interactive sunt un mijloc excelent de a-i implica in procesul creativ, oferindu-le sansa sa-si exprime ideile prin animatie sau alte forme artistice. Astfel de activitati nu doar ca dezvolta imaginatia, dar contribuie si la cresterea gândirii critice si a abilitatilor de rezolvare a problemelor. Încurajarea copiilor sa-si exploreze creativitatea intr-un mediu cultural ii ajuta sa isi dezvolte empatia si capacitatea de a intelege perspective diverse.
În plus, as sfatui parintii sa fie parte activa in procesul de invatare, asistându-i pe copii in discutii despre temele abordate de filmele de animatie si invitându-i pe cei mici sa exprime verbal ce au invatat sau simtit in urma acestor experiente. O abordare reflexiva poate amplifica beneficiile acestor activitati culturale si educationale, oferindu-le copiilor nu doar distractie, ci si o fundatie solida pentru dezvoltarea lor emotionala si intelectuala.
Organizarea unui program complex cum este Minimest vine cu numeroase provocari logistice si creative. Care au fost cele mai mari provocari cu care v-ati confruntat in pregatirea editiei din acest an si cum le-ati depasit? Ce lectii valoroase ati invatat din acest proces?
Una dintre cele mai mari provocari atunci când vine vorba de Minimest este legata de planificarea si coordonarea diverselor activitati si evenimente intr-un mod eficient, astfel incât sa ofere o experienta relevanta si captivanta pentru cei mici. De asemenea, selectia filmelor si crearea unui program echilibrat, care sa includa atât divertisment, cât si educatie, este un alt aspect esential. Pentru a depasi aceste provocari, echipa colaboreaza strâns, se adapteaza constant si invata sa anticipeze nevoile participantilor. Consider ca lectia principala din acest proces este importanta flexibilitatii si a comunicarii eficiente atât cu echipa de organizare, cât si cu partenerii nostri care ne sustin an de an.
De asemenea, ne confruntam de câtiva ani cu incapacitatea de a aduce grupuri organizate de elevi din scoli ale capitalei la cinematograf. Se pare ca normele actuale nu vin in sprijinul cadrelor didactice, de aceea, pentru aceasta editie, in afara de proiectia din data de 11 octombrie mentionata anterior, am renuntat la programul obisnuit din timpul saptamânii care era dedicata claselor I-VIII. Ne dorim sa gasim o solutie, insa pâna atunci ajungem la scolile din intreaga tara prin programul Academia Minimest, prin intermediul caruia oferim gratuit in timpul anului filme educative si materiale didactice pe o platforma de streaming.
Pe masura ce Minimest creste de la an la an, cum vedeti evolutia acestei sectiuni in viitor? Ce surprize si directii noi pregatiti pentru editiile urmatoare, având in vedere interesul tot mai mare al copiilor si al parintilor pentru filmele de animatie si activitatile educative?
Pe masura ce Minimest continua sa creasca, ne dorim ca aceasta sectiune sa evolueze intr-un mod care sa reflecte nevoile si interesele in continua schimbare ale copiilor si parintilor. În viitor, intentionam sa extindem paleta de activitati interactive si sa exploram subiecte noi, relevante pentru societatea contemporana, cum ar fi sustenabilitatea sau tehnologia digitala. Vom continua sa aducem filme inovatoare din intreaga lume si sa dezvoltam noi parteneriate care sa sustina ateliere educative, gândite sa stimuleze creativitatea copiilor. Desigur, surprizele nu vor lipsi, iar explorarea edcuativa a universului animatiei va continua sa fie o principala noastra preocupare.
De asemenea, ne dorim pe viitor sa cream o comunitate a micilor iubitori de animatie, un cine-club care sa adune copiii interesati si sa le ofere un cadru in care acestia se pot cunoaste, pot lucra impreuna, isi pot exprima liber ideile si pot participa la ateliere creative in afara perioadei festivalului.
Și nu in ultimul rând, ne propunem sa continuam drumul pe care am pornit legat de accesibilizarea filmelor si sa gasim noi metode de a aduce publicul tânar in cinematografe. Minimest revine anul acesta cu proiectii speciale, o competitie jurizata de copii, ateliere de animatie, benzi desenate si reciclare artistica, precum si dimineti de weekend la cinema pentru intreaga familie. În plus, anul acesta parintii vor putea petrece timp alaturi de cei mici, inainte sau dupa proiectiile Minimest, la Cinemateca Eforie, unde va fi organizat Minimest Kids Corner - un loc plin de culoare si jocuri pentru toate vârstele. Programul sectiunii, informatii despre ateliere si filme pot fi accesate pe https://www.animest.ro/editia-19#minimest.
***
Short-bio Andreea Stan
Absolventa a sectiei Artele Spectacolului - Actorie si Pedagogie Teatrala, cu o pasiune dezvoltata inca adolescenta pentru implicarea activa in planificarea si organizarea evenimentelor, activitatea profesionala a Andreei se imparte intre reprezentatii artistice, evenimente culturale si activitati pedagogice. Preda cursuri de dezvoltare personala prin jocuri teatrale pentru copii cu vârste cuprinse intre 6 si 13 ani si se implica activ in realizarea programelor educative pentru copii si adolescenti. Este alaturi de echipa Festivalului Animest inca din anul 2016 iar incepând cu anul 2019 a devenit coordonatorul sectiunii pentru copii a festivalului, Minimest. Pasiunea de a ajuta copiii sa-si dezvolte abilitati necesare vietii de zi cu zi isi gaseste an de an cadrul perfect de manifestare in cadrul sectiunii Minimest. De la dublajul filmelor, pâna la coordonarea copiilor ce formeaza juriul Minimest, de la atelierele educative, pâna la proiectiile pline de invataturi si culoare, experienta festivalului este una care ii aduce Andreei foarte multa implinire.
*Foto credit: Claudiu Popescu
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Cum ii invatam pe cei mici sa pretuiasca natura?
Discutiile despre cat de esential este sa protejam natura, sa ne asumam un comportament responsabil si sa adoptam obiceiuri ecologice inca din copilarie nu sunt deloc noi.
Adauga tu primul comentariu: