Copiii bilingvi au un nivel mai ridicat de flexibilitate cognitiva
Copiii care cresc in familii bilingve nu au doar avantajul ca invata doua limbi in acelasi timp, dar s-ar putea sa aiba mai mult control cognitiv, potrivit unui studiu realizat in Canada.
Citeste si:
Copiii bilingvi au un autocontrol mai bun
Cercetatorii au investigat cum anume abilitatea de a vorbi mai mult de o limba poate influenta abilitatea de a rezolva probleme in randul prescolarilor. Ei au descoperit ca prescolarii bilingvi (obisnuiti sa treaca frecvent de la o limba la cealalta atunci cand vorbesc cu membrii familiei lor) au un nivel mai ridicat de flexibilitate mintala decat cei ce vorbesc o singura limba, atunci cand vine vorba de anumite exercitii cognitive.
Desi la inceput este dificil pentru cei mici sa isi dezvolte abilitatea de a schimba limba in care vorbesc in functie de contextul in care se afla, aceasta abilitate le este de folos cand vine vorba de sarcini conflictuale, in care este nevoie sa suprimam un reflex invatat pentru a atinge un obiectiv. Cel mai bun exemplu pentru acest tip de sarcina este testul Stroop, care cere participantilor sa identifice culoarea cu care este scris un anumit cuvant, in conditiile in care cuvantul in sine denumeste o culoare. De exemplu: “verde”sau “albastru”.
Capacitatea copiilor de a trece de la o limba la alta devine mai puternica pe masura ce copiii cresc si vocabularul lor se imbogateste in ambele limbi. Copiii bilingvi obtin rezultate mai bune la teste precum testul Stroop, probabil pentru ca au o flexibilitate cognitiva si o atentie selectiva mai bune, exersate datorita trecerii de la o limba la alta.
Studiul a evaluat vocabularul a 39 de copii bilingvi si a 43 de copii care vorbesc o singura limba, la varsta de 2 ani si la varsta de 2 ani si 7 luni. In ceea ce priveste rezultatele la testele de vocabular, copiii bilingvi au demonstrat abilitati de exprimare asemanatoare copiilor care vorbesc o singura limba. Dar diferenta semnificativa dintre cele doua grupuri de copii a aparut cand a venit vorba de exercitii nonverbale, care necesita control inhibitor.
De exemplu, prescolarilor li s-a cerut sa aseze cuburi de dimensiuni mari in galeti mici, iar cuburile de dimensiuni mici, in galeti mari sau li s-au aratat imagini cu fructe suprapuse (imaginea unui fruct mai mic suprapusa peste un fruct mai mare), cerinta fiind de a numi fructul mai mic. Acest tip de exercitii necesita ca prescolarii sa isi inhibe raspunsurile initiale (de a aseza cuburile mari intr-o galeata mare sau de a numi fructul cel mai usor vizibil) si de a-si concentra atentia mai bine. Copiii bilingvi au obtinut rezultate mai bune decat copiii monolingvi la aceste rezultate.
“In acest tip de sarcini, copilul trebuie sa ignore anumite informatii – precum relatia dintre dimensiunea cubului si dimensiunea galetii in care il asaza sau faptul ca imaginea unui fruct este inclusa in imaginea altui fruct. Iar acest lucru este asemanator cu experienta de a trece de la o limba la alta, de a folosi a doua limba chiar si atunci cand, de exemplu, un anumit cuvant este mai usor accesibil in limba materna.”
Potrivit studiului, cu cat prescolarii trec mai frecvent de la o limba la alta, cu atat cresc beneficiile privind flexibilitatea cognitiva. Cu cat copiii au in vocabularul lor mai multe perechi de cuvinte bilingve (de exemplu, “caine/dog”), cu atat flexibilitatea lor cognitiva este mai mare. Specialistii estimeaza ca in mod normal, pana la varsta de 3 ani, copiiii bilingvi folosesc doua cuvinte (cate unul din fiecare limba) pentru majoritatea notiunilor pe care le cunosc.
Studiul confirma astfel cercetarile anterioare care au indicat si alte avantaje ale copiilor bilingvi cand vine vorba de functiile executive (autocontrol, memorie si atentie), formarea conceptelor abstracte si chiar de empatie.
Sursa: ScienceAlert.com
*Sursa foto: Pixabay.com
Adauga tu primul comentariu: