Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa identifice verbele dintre mai multe parti de vorbire date sau din enunturi.
(Exemplu: citeste sau subliniaza verbele dintr-un text scurt); - Sa construiasca enunturi care sa contina verbe ce exprima actiunea, starea sau existenta.
(Exemplu. Cornel pleaca la bunici. (actiunea); Cetatile au stat neclintie in calea cotropitorilor.(starea); Pe strada mea este un tei(existenta)); - Sa completeze enunturi lacunare cu forma corecta a verbului dat.
(Exemplu: Mecanicii ( a repara)................... masina tatalui meu.); - Sa schimbe forma unor verbe.
(Exemplu:scriu – scriem, scrii – scrieti, scrie – scriu); - Sa analizeze morfologic verbe dintr-un scurt text.
(Exemplu: precizeaza timpul, persoana, numarul); - Sa identifice sinonime, antonime şi omonime ale unor verbe date (fara a folosi terminologia).
- Sa ortografieze şi sa pronunte corect verbele „a fi” şi „a lua”.
(Exemplu: eşti, este, eram, erau, erai, era, erati, a fi, va fi, sa fii, sa nu fii, ia/ i-a), precum şi a grupurilor de verbe-pronume care se rostesc impreuna (Exemplu:l-a ajutat, i-a vazut, a adus-o, citindu-l, parcurgand-o); - Sa enunte functia in propozitie (sintactica) a verbelor (predicative) aceea de predicat verbal.
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa identifice verbele de la care provin, prin derivare, alte parti de vorbire, cum ar fi substantivul.
(Exemplu: mers – a merge, plecare – a pleca, uitare – a uita, vanatoare – a vana); - Sa identifice forma unor verbe date, atunci cand se specifica persoana, numarul şi timpul dorit.
(Exemplu: a scrie ( persoana a II-a, numarul plural, timpul viitor) veti scrie); - Sa redacteze compuneri gramaticale respectand cerinte date.
(Exemplu: Scrie o compunere gramaticala in care verbele sa fie la persoana I, timpul viitor).
Adauga tu primul comentariu: