Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa elaboreze planul unei compuneri cu inceput dat sau cu sfarsit dat.
(Exemplu: La redactarea planului unei compuneri copilul surprinde aspectele esentiale ce urmeaza a fi dezvoltate, fara descrierea amanuntelor); - Sa redacteze compuneri cu inceput sau sfarsit dat, pe baza unui plan de idei.
(Exemplu: redacteaza o compunere care are un plan de idei si inceputul sau sfarsitul dat); - Sa redacteze toate cele trei parti ale unei compuneri: introducere, cuprins si incheiere.
(Exemplu: in introducere specifica timpul, locul si personajele care participa la actiune; in cuprins prezinta derularea intamplarilor, faptelor sau evenimentelor, in ordinea in care acestea s-au derulat; in incheiere specifica modul in care intamplarea sau evenimentul prezentat s-a sfarsit, concluziile si invatamintele care pot fi desprinse din faptele respective, parerile si sentimentele personale privitoare la evenimentele prezentate.); - Sa enunte criteriile de analiza ale unei compuneri in scopul evaluarii sau autoevaluarii acesteia.
(Exemplu: In analiza unei compuneri are in vedere: respectarea temei, existenta celor trei parti ale unei compuneri, exprimarea scrisa care trebuie sa fie corecta, clara, nuantata, aspectul scrisului, asezarea corespunzatoare in pagina caietului a textului redactat, respectarea normelor de ortografie si folosirea corecta a semnelor de punctuatie); - Sa formuleze opinii referitoare la modul de redactare a compunerilor si de prezentare a acestora de catre colegii de clasa.
(Exemplu: Copilul realizeaza analiza compunerii unui alt coleg, prin prisma criteriilor de evaluare stabilite anterior); - Sa utilizeze corect semnele de punctuatie in cadrul compunerii.
(Exemplu: Dupa finalizarea redactarii compunerii, urmeaza etapa de autoverificare a corectitudinii punctuatiei si ortografiei si remediaza eventualele lipsuri); - Sa respecte normele orografice in compunerile redactate.
(Exemplu: scrie corect cuvintele, fara omisiuni, adaugiri, inversiuni de litere) - Sa utilizeze, ca sursa de inspiratie pentru compuneri, fapte, intamplari, cuvinte si expresii intalnite in lectura particulara.
(Exemplu: copilul valorifica in compuneri cuvinte si expresii artistice intalnite in texte, in special a celor lirice).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa redacteze texte descriptive, cu inceput sau sfarsit dat, in care exprimarea sa fie corecta si clara, dar mai ales nuantata si expresiva.
(Exemplu: da dovada de originalitate, creativitate si un simt artistic deosebit; utilizeaza o multitudine de expresii artistice: epitete, comparatii, metafore, repetitii).
Adauga tu primul comentariu: