Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa recunoasca substantivele dintr-un text dat.
(Exemplu: identifica toate substantivele dintr-un text scurt); - Sa specifice ce anume denumeste fiecare dintre substantivele identificate.
(Exemplu: spune, in fiecare caz in parte, ca substantivul denumeste: un lucru, o fiinta, o insusire un fenomen al naturii); - Sa defineasca substantivul.
(Exemplu: spune ca substantivul denumeste, adica da un nume fiintelor, lucrurilor, fenomenelor naturii, insusirilor, starilor sufletesti, actiuni); - Sa exemplifice substantive care denumesc fiinte, lucruri, fenomene ale naturii, insusiri, stari sufletesti sau actiuni.
(Exemplu: ofera exemple pentru fiecare categorie: fluture, caiet, polei, frumusete, bucurie alergare); - Sa identifice substantivele proprii si substantivele comune dintr-un text dat.
(Exemplu: spune ca substantivul casa este substantiv comun si sunstantivul Dunarea este substantiv propriu.); - Sa identifice forma de singular sau de plural a unor substantive date.
(Exemplu: ofera forma corecta de plural a substantivului seara-seri sau forma corecta de singular a substantivului curti- curte) - Sa specifice genul unor substantive, anlizand forma de singular si de plural a acestora.
(Exemplu: un cal – doi cai genul masculin; o pagina – doua pagini genul feminin; un tablou – doua tablouri genul neutru); - Sa analizeze substantive, specificand urmatoarele categorii gramaticale: felul, genul si numarul substantivelor.
(Exemplu: copac – subst. comun, genul masculin, numarul singular; ghivece – subst. comun, genul neutru, nr. plural; flori – subst. comun, genul feminin, numarul plural. Stie ca la substantivele proprii nu se specifica categoriile gramaticale gen si numar: Romania – subst. propriu). - Sa scrie corect unele substantive.
(Exemple: substantivele proprii, care se scriu cu litera initiala mare: Azor, Carpati, Amintiri din copilarie; substantive care se scriu cu consoana sau vocala dubla: idee, alee, copii, fii, zoologie, alcool, accident; substantivele proprii in cazul genitiv: cartea lui Andrei, cartea Mariei); - Sa specifice functia indeplinita in propozitie.
(functia sintactica) a substantivelor(Exemplu:subiect-: Lizuca a plecat tarziu siparte secundara de propozitie- Ea a plecat cu Patrocle).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa scrie corect unele substantivecompuse, cu cratima sau fara cratima.
(Exemplu: Alba-ca-Zapada, Stefan-Voda, zgarie-nori, vita-de-vie, Targu Mures, Anul Nou, bunavointa, - Sa redacteze compuneri gramaticale, respectand anumite conditii impuse.
(Exemplu: Alcatuieste o compunere gramaticala in care se gasesc cel putin cinci substantive proprii si cel putin zece substantive comune, de genul neutru).
Comentează:7 comentarii