Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa extraga ideile principale dintr-un text narativ.
(Exemplu: extrage ideea principala sub forma unui titlu, a unei propozitii enuntiative, sau a unei propozitii interogative); - Sa transforme secventele dialogate in povestire.
(Exemplu: face trecerea de la vorbirea directa la vorbire indirecta cu folosirea adecvata a timpurilor verbelor); - Sa povesteasca oral un text narativ sau a un fragment din text, cu mentionarea elementelor de detaliu.
(Exemplu:dezvolta ideile principale intr-un sir de enunturi, legate prin inteles); - Sa povesteasca, in scris, dupa planul de idei, un text cunoscu.
(Exemplu:are o exprimare scrisa corecta, clara, nuantata in care integreaza cuvinte si expresii noi); - Sa realizeze compuneri dupa un plan (propriu sau plan dat) de idei.
(Exemplu: realizeaza compuneri originale si creative). - Sa faca diferenta intre planul simplu de idei si planul dezvoltat – povestire.
(Exemplu: stie ca planul simplu de idei este alcatuit din ideile principale extrase din text, planul dezvoltat surprinde esentialul din text, dar contine unele amanunte); - Sa formuleze ideile unui plan, pornind de la un set de imagini date, pentru redactarea unei compuneri.
(Exemplu: formuleaza planul de idei sub forma de titluri, sub forma unor propozitii enuntiative sau interogative. La redactarea compunerii, copilul dezvolta fiecare idee principala intr-un sir de enunturi cu inteles logic, completand compunerea cu elementele de amanunt din fiecare ilustratie); - Sa scrie lizibil, corect din punct de vedere ortografic si sa utilizeze corespunzator semnele de punctuatie la redactarea in scris a povestirii unui text narativ.
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa povesteasca fragmente din texte de mare intindere, texte care fac parte din lectura particulara a copilului.
(Exemplu: povesteste oral, selectand aspectele esentiale ale textului lecturat, aceasta povestire avand rolul de a dezvolta vocabularul, de a regla ritmul vorbirii, de a exersa inlantuirea logica a ideilor, de a vorbi fara emotie in fata unui auditoriu).
Comentează: