Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa citeasca, sa scrie si sa reprezinte numere naturale mai mici decat 1 000 000. (Exemplu: numarul 345 206 se reprezinta astfel:
- Sa compare si sa ordoneze numere naturale cuprinse in intervalul 0 – 1 000 000. (Exemplul 1: compara numerele: 34 399 < 304 399; 198 345 > 198 342; 23 451 = 23 451; Exemplul 2:ordoneaza descrescator numerele: 45 000; 455; 405 455; 4 555, astfel: 455; 4 555; 45 000; 405 455;)
- Sa scrie numere cu cifre romane.
(Exemplu: 25 – XXV; 167 – CLXVII; 2 499 – MMCDXCIX); - Sa rotunjeasca numere naturale la ordinul indicat.
(Exemplu: numarul 12 539 rotunjit la ordinul zecilor va fi 12 540, rotunjit la ordinul sutelor va fi 12 500 si rotunjit la ordinul miilor va fi 13 000; - Sa efectueze adunari si scaderi cu numere naturale mai mici sau egale cu 1 000 000. (Exemple: 482 307 + 52 384 = 534 691 si 1 000 000 – 892 345 = 107 655);
- Sa calculeze numarul necunoscut la adunare si scadere
(Exemplul 1:
82 341 + a = 261 934
a = 261 934 – 82 342
a = 179 592
Exemplul 2:
89 341 – b = 34 002
b = 89 341 – 34 002
b = 55 339 - Sa efectueze inmultiri ale numerelor naturale mai mici decat 1 000 cu un numar de o cifra si cu un numar de doua cifre.
(Exemplu: 834 x 7 = 5 838; 399 x 34 = 13 566); - Sa efectueze impartiri ale numerelor naturale mai mici ca 1 000 la un numar de o cifra (cu rest 0 sau cu rest diferit de 0).
(Exemplu: 966 : 7 = 138 ; 874 : 5 = 174 rest 4); - Sa calculeze un numar necunoscut la inmultire si la impartire.
(Exemplul 1Ş
3 x a = 834
a = 834 : 3
a = 278
Exemplul 2:
b : 4 = 218 rest 1
b = 218 x 4 + 1
b = 873); - Sa aplice ordinea efectuarii operatiilor in exercitii cu operatii de acelasi ordin sau de ordine diferite si in exercitii care contin paranteze rotunde si/sau drepte.
(Exemplu:
442 – 3 x [(125 + 125 : 5) – (219 – 72 x 3)] =
= 442 – 3 x [(125 + 25) – ( 219 – 216)] =
= 442 – 3 x (150 – 3) =
= 442 – 3 x 147 =
= 442 – 441 =
= 1); - Sa reprezinte fractii, prin desen (Exemplu:
- Sa compare fractii care au acelasi numitor sau aceasi numarator (parti ale aceluiasi intreg).
Exemplu: - Sa spuna proprietati simple ale figurilor geomerice plane (triunghi, patrat, dreptunghi, romb, cerc) referitoare la laturi si unghiuri.
(Exemplu: Dreptunghiul este patrulaterul cu laturile egale si paralele doua cate doua si cu patru unghiuri egale (drepte). Are doua axe de simetrie.); - Sa adune si sa scada fractii cu acelasi numitor.
(Exemplu: - Sa calculeze perimetrul figurilor geometrice plane, folosind proprietatile acestora. (Exemplu: Perimetrul patratului se obtine inmultind masura laturii cu 4, deoarece patratul are patru laturi egale.);
- Sa descrie proprietati simple ale corpurilor geometrice (cub, paralelipiped dreptunghic, piramida, cilindru, con) referitoare la varfuri, laturi, fete.
(Exemplu: Cubul are 6 fete de forma patrata, 8 varfuri si 12 muchii.); - Sa efectueze masurari folosind instrumente de masura adecvate.
(Exemplu: metrul de tamplarie, panglica de croitorie, rigla gradata, cantarul de bucatarie, cantarul electronic, balanta, cana gradata, ceasul); - Sa faca transformari ale unitatilor de masura pentru lungime, capacitate, masa, timp si valoare, in multipli sau submultipli.
(Exemplu: 45 t = 45 000 kg, 2 800 cm = 28 m, 580 hl = 58 kl, 3 secole = 300 ani, 700 bani = 7 lei.); - Sa rezolve probleme practice cu trei operatii.
(Exemplu:Intr-un stup erau 832 de albine lucratoare, un sfert dintre acestea erau albine cercetatoare, de 8 ori mai putini trantori decat albine cercetatoare, iar doici erau cu 173 mai multe decat trantori. Cate albine-doici erau in stup?
Rezolvare:
Numarul albinelor cercetatoare: 832 : 4 = 208
Numarul trantorilor: 208 : 8 = 26
Numarul albinelor-doici: 26 + 173 = 199
Rezolvare sub forma unei expresii numerice: 832 : 4 : 8 + 173 = 199); - Sa rezolve probleme tipice, folosind metoda figurativa.
(Exemplu:Ana si Ioana au economisit 840 de lei. Cu din aceasta suma ele cumpara o papusa si o minge. Aflati pretul fiecarei jucarii, stiind ca papusa este de 6 ori mai scumpa decat mingea.
Rezolvare: Cat au costat papusa si mingea impreuna?
840 lei : 3 = 280 lei
Numarul partilor egale: 1 + 6 = 7
Pretul mingii: 280 : 7 = 40 (lei)
Pretul papusii: 40 x 6 = 240 (lei). - Sa utilizeze vocabularul matematic.
(Exemplu: termeni, suma, diferenta, descazut, scazator, factori, produs, cat, deimpartit, impartitor, se cuprinde in..., fractie, numitor, numarator, fractie echiunitara/subunitara/supraunitara, metoda figurativa, metoda mersului invers, multiplii, submultiplii etc.).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa rezolve probleme cu mai mult de trei operatii de ordine diferite.
(Exemplu:Un ciclist care participa la Turul Carpatilor a parcurs in prima zi din traseu, a doua zi din drumul ramas, a treia zi din rest, iar a patra zi ultimii 54 de kilometri. Ce lungime are intreg traseul? Pentru rezolvare aplicam metoda mersului invers:
Cat reprezinta din drumul parcurs a treia zi?
54 : 2 = 27 (km)
Cati kilometri i-au ramas de parcurs dupa cea de-a doua zi?
27 x 7 = 189 (km)
Cati kilometri a parcurs a doua zi?
189 : 3 = 63 (km)
Cati kilometri i-au ramas de parcurs dupa prima zi?
63 x 4 = 252 (km)
Cat reprezinta din drumul parcurs in prima zi?
252 : 3 = 84 (km)
Ce lungime are intreg traseul?
84 x 5 = 420 (km). - Sa calculeze un numar necunoscut dintr-o expresie matematica, folosind metoda mersului invers.
(Exemplu:
1000 – [754 + (387 – 5 x a) : 6] = 244
754 + (387 – 5 x a) : 6 = 1 000 – 244
754 + (387 – 5 x a) : 6 = 756
(387 – 5 x a) : 6 = 756 – 754
(387 – 5 x a) : 6 = 2
387 – 5 x a = 2 x 6
387 – 5 x a = 12
5 x a = 387 – 12
5 x a = 375
a = 375 : 5
a = 75).
Comentează:
35-14:7+12:3=5