Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa ordoneze obiecte dupa lungimea, grosimea, masa sau volumul lor si sa ordoneze imagini, dupa derularea lor in timp.
(Exemplu: Numeroteaza imaginile urmatoare in ordinea crescatoare a capacitatii lor: - Sa efectueze masuratori utilizand unitati de masura si instrumentele potrivite.
(Exemplu: acasa, pentru a masura cantitatea de faina (in grame) dintr-o prajitura, foloseste cantarul de bucatarie, iar la piata, pentru a masura masa unui pepene (in kilograme) se foloseste balanta.) - Sa aprecieze dimensiunile, distanta, capacitatea, masa unor obiecte.
(Exemplu: Cred ca pana la statia de autobuz sunt cam 300 m.); - Sa enumere multiplii si submultiplii unitatilor principale de masura si sa redea ordinul de marime al fiecaruia.
(Exemplu:
Submultiplii metrului: - decimetrul, 1m = 10 dm
- centimetrul, 1m = 100 cm
- milimetrul, 1 m = 1000mm
Deci: 1m = 10dm = 100cm = 1 000mm); - Sa faca transformari ale unitatilor de masura prin inmultire si impartire cu 10, 100, 1000. (Exemplu: 5 km = ? msau 35 000 ml = ?dl 5 x 1000 = 5000(m) 35 000 : 100 = 350 (dl)
- Sa plaseze in timp evenimente.
(Exemplu:Astazi este 12 iulie. Peste o saptamana, adica vineri 19 iulie, voi pleca in tabara); - Sa utilizeze cunostinte despre masurarea timpului: citirea ceasului, reprezentarea pe ceas a orelor si minutelor, inregistrarea evenimentelor intr-un interval de timp.
(Exemplu: scrie programul sau pentru o zi); - Sa afle perimetrele poligoanelor prin masurare si calcul.
(Exemplu: Masoara, in milimetri, laturile poligonului urmator si calculaza perimetrul acesteia: -
Sa recunoasca valoarea monedelor si a bancnotelor, sa faca schimburi echivalente cu sume de bani.
(Exemplu:Pot plati 1 leu si 50 bani cu o bancnota de 1 leu si o moneda de 50 bani sau 3 monede de 50 bani); -
Sa rezolve probleme folosind rezultatele masuratorilorefectuate si transformari ale unitatilor de masura.
(Exemplu: Pentru a face dulceata de afine, mama a adaugat peste fructe 2 kg de zahar. Dupa inceperea fierberii a mai adaugat 450 g de zahar, apoi inca 550 g. Cate kilograme de zahar a folosit mama pentru a face dulceata?
Rezolvare:
Se efectueaza mai intai transformarile, pentru a se putea calcula in aceeasi unitate de masura:
2 kg = 2 000 g
Cantitatea de zahar folosita la dulceta este:
2000 g + 450 g + 550 g = 3 000 g
Cate kilograme s-au folosit? 3 000 g = 3 kg.).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa rezolve probleme combinate in care aplica metode diferite de rezolvare si unitati de masura.
(Exemplu: La o petrecere, cantitatea de 6 l de suc a fost turnata in 26 de pahare de cate 200 ml si 300 ml. Cate pahare s-au folosit de fiecare fel?
Rezolvare:
Efectuam transformarile convenabile, pentru a lucra cu numere mai mici:
6 l = 60 dl
200 ml = 2 dl
300 ml = 3 dl
Folosim metoda falsei ipoteze: presupunem ca toate paharele sunt de 2 dl:
Atunci cantitatea totala de suc (rezultata in urma presupunerii) va fi de: 26 x 2 = 52 dl
Dar cantitatea reala de suc este de 60 dl, de unde rezulta o diferenta de 60 dl – 52 dl = 8 dl.
Aceasta diferenta este rezutata de la diferenta de capacitate dintre un pahar mare si unul mic:
3ml – 2ml = 1ml.
Atunci, numarul paharelor de 3 ml va fi: 8 : 1 = 8, iar al celor de 2 ml va fi: 26 – 8 = 18.).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa rezolve probleme combinate in care aplica metode diferite de rezolvare si unitati de masura. (Exemplu: La o petrecere, cantitatea de 6 l de suc a fost turnata in 26 de pahare de cate 200 ml si 300 ml. Cate pahare s-au folosit de fiecare fel?
Rezolvare:
Efectuam transformarile convenabile, pentru a lucra cu numere mai mici:
6 l = 60 dl
200 ml = 2 dl
300 ml = 3 dl
Folosim metoda falsei ipoteze: presupunem ca toate paharele sunt de 2 dl:
Atunci cantitatea totala de suc (rezultata in urma presupunerii) va fi de: 26 x 2 = 52 dl
Dar cantitatea reala de suc este de 60 dl, de unde rezulta o diferenta de 60 dl – 52 dl = 8 dl.
Aceasta diferenta este rezutata de la diferenta de capacitate dintre un pahar mare si unul mic:
3ml – 2ml = 1ml.
Atunci, numarul paharelor de 3 ml va fi: 8 : 1 = 8, iar al celor de 2 ml va fi: 26 – 8 = 18.).
Adauga tu primul comentariu: