Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa rezolve un exercitiu in care sunt operatii de acelasi ordin, efectuand operatiile in ordinea in care sunt scrise.
(Exemplu 5 + 2 ─ 3+ 4 ─ 1 = 7 sau 16 : 2 : 4 x 3 = 6); - Sa rezolve mai intai inmultirile sau impartirile, apoi adunarile sau scaderile intr-un exercitiu cu mai multe operatii.
(Exemplu 36 : 3 ─ 3 x 4 + 6 x 6 = 12 – 12 + 36 = 36); - Sa rezolve exercitii cu paranteze rotunde si patrate.
(Exemplu: [20 + 2 x (100─10)]:10 + 2 x 4 = (20 + 2 x 90) : 10 + 2 x 4 = (20 + 180) : 10 + 2 x 4 = 200 : 10 + 2 x 4 = 20 + 8 = 28); - Sa scrie rezolvarea unui exercitiu sau a unei probleme sub forma unei expresii numerice.
(Exemplul 1: Cu cat este mai mare produsul numerelor 50 si 20 decat triplul sumei acelorasi numere? Rezolvare: (50 x 20) – [3 x ( 50 + 20)] = 1 000 – 210 = 790; Exemplul 2: (Mirela a economisit 40 de lei, Daniela cu 15 lei mai putin, iar Evelina dublul sumei Danielei. Cati lei au economisit in total cele trei surori? Rezolvare sub forma unei expresii: 40 + (40 – 15) + 2 x (40 – 15) = 115 (lei).); - Sa afle un numar necunoscut dintr-o expresie, utilizand metoda mersului invers fara a o denumi (rezolvarea incepe in sens invers, de la sfarsitul catre inceputul expresiei). (Exemplu:
a : 8 x 7 + 51 = 100
a : 8 x 7 = 100 – 51
a : 8 x 7 = 49
a : 8 = 49 : 7
a : 8 = 7
a = 56); - Sa transpuna o situatie problema in limbaj matematic, inlocuind numerele necunoscute cu simboluri.
(Exemplu: Ma gandesc la un numar pe care il insumez cu produsul numerelor 45 si 72, iar din suma scad triplul lui 255 si obtin 2 495. La ce numar m-am gandit? Rezolvare:
a + 45 x 72 – 3 x 255 = 2 495
a + 3 240 – 765 = 2 495
a + 3 240 = 2 495 + 765
a + 3 240 = 3 260
a = 3 260 – 3 240
a = 20); - Sa compuna o problema dupa o expresie numerica.
(Exemplu: Compune o problema dupa urmatorul exercitiu: 100 – [24 + (24 - 6)] = ? Rezolvare: Evelina a cumparat o bluza care costa 24 de lei si o fusta care este cu 6 lei mai ieftina. Ce rest primeste de la o bancnota de 100 lei?).
- Sa rezolve un exercitiu in care se aplica proprietatile operatiilor aritmetice.
(Exemplu: a : a ─ b x 0 + c ─ a : a – c = 1 - 0 + c – 1 - c = 0) - Sa afle numarul necunoscut intr-o expresie ce contine paranteze.
(Exemplu:
15 ─ ( 8 + 4 x a) : 5 = 11
( 8 + 4 x a) : 5 = 15 – 11
( 8 + 4 x a) : 5 = 4
8 + 4 x a = 4 x 5
8 + 4 x a = 20
4 x a = 20 – 8
4 x a = 12
a = 12 : 4
a = 3).
Comentează:10 comentarii
avand in vedere ca operatiile care se fac la inceput este inpartirea avem
8+2.5+15=10.5+15=25.5