1. Intampina dificultati in formularea numeralului ordinal „primul”/„prima”. (Exemplu: in loc de „primul”, spune „al unulea”, in loc de „prima” spune „una”)
Pentru folosirea celorlalte numerale ordinale: al doilea, al treilea, etc. copilul tau simte nevoia de a numara obiectele, neavand capacitatea de a le stabili cantitatea dintr-o privire. De aceea, are tendinta de a formula numeralul: prima/primul dupa tiparul celorlalte, prin numarare. Conform programei prescolare, copilul tau invata la gradinita cum se folosesc aceste numerale in cadrul a 1-2 activitati alocate pentru predarea acestor notiuni. Insa nu este suficient pentru asimilarea lor deplina. Acest lucru se face in timp, prin folosirea lor in comunicarea curenta, in timpul jocurilor si activitatilor.
Ce poti face ca parinte
- Ofera-i exemple din viata de zi cu zi, ajutandu-l sa vada in mod concret ce inseamna primul/prima dintr-un sir de elemente de acelasi fel.
- Foloseste obiecte/jucarii preferate de copil pentru a initia exercitii-joc in care sa folosesti aceste forme de numeral. Incurajeaza-l sa formuleze propozitii prin care sa-ti indice pozitia obiectului. Aceste notiuni se invata numai prin folosirea lor repetata in exprimarea verbala.
2. Intampina dificultati in realizarea acordului dintre numeralul ordinal si substantivul care il precede. (Exemplu: in loc de al patrulea spune al patralea sau a patrulea; in loc de al cincilea spune a cincilea sau al cincea).
La aceasta varsta dezacorduri de genul acesta sunt firesti. Copilul tau este inca in procesul de asimilare a limbii romane, iar acordurile gramaticale se invata treptat, prin acumularea experientei verbale in mod practic in procesul viu al comunicarii.
Ce poti face ca parinte
- La bucatarie, in camera sa sau in natura, initiaza exercitii-joc in care sa exprimati pozitia unui obiect intr-un sir dat. Asaza, in sir, diverse jucarii, fructe, elemente din natura. Indica pozitia unui anumit obiect, formuland propozitii in care sa exersati acordul dintre numeral si sunstantiv (Exemplu: Papusa este a patra jucarie.; Camionul este al doilea.)
- Asezati masa sau rufele la uscat, impreuna, spunand pozitia obiectelor pe care le puneti, in sir, pe masa sau pe sarma (Exemplu: Prima e farfuria lui tati, a doua este a mea, a treia este ta.Sau Am pus pe sarma: pantalonul primul, camasa a doua, tricoul al treilea.)
- Cand observi folosirea incorecta a acestora, reformuleaza propozitia rostita de el, accentuand prin tonalitate forma corecta. Fa acest lucru cu discretie, fara sa il critici sau sa accentuezi faptul ca a gresit.
Adauga tu primul comentariu: