Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa exprime acordul sau dezacordul in legatura cu un fapt sau cu atitudinea unei persoane
(Exemplu: Pe locul unde este o padure se va construi o autostrada.
Exprimarea acordului→Consider ca e un lucru bun deoarece oamenii vor ajunge mai repede pe litoral.
Exprimarea dezacordului→Nu sunt de acord sa se construiasca autostrada deoarece animalele nu mai au unde sa traiasca.); - Sa identifice(sa recunoasca) ce exprima cuvintele din vorbire
(Exemple:
cuvantul harnic exprima o insusire;
cuvantul scoala exprima nume de lucru;
cuvantul merge exprima o actiune;
cuvantul ninsoare exprima nume de fenomen al naturii;
cuvantul furnicuta exprima nume de fiinta;
cuvantul trei exprima numarul); - Sa recunoasca substantivele din vorbire
(Exemplu: Cuvantul carte este substantiv deoarece:
- denumeste un nume de lucru.
- se poate numara -o carte, doua carti); - Sa recunoasca felul si numarul substantivelor(sau categoria de numar)
(Exemplu:
Cuvantul baiat este substantiv comun, numarul singular.
Cuvantul Andrei este substantiv propriu- nu are numar.); - Sa scrie corect unele substantive
(Exemple: Substantivele proprii care se scriu cu litera(initiala) mare: Bucuresti, Franta, Africa, Barbu.
Substantivele comune care contin grupuri de sunete: soare, nuia, roua, ied, masea.
Substantivele cu ii sau iii la numarul plural:
niste pomi- toti pomii
niste copii- toti copiii
Substantive care contin vocale duble ce nu se pronunta in aceeasi silaba:
viitor(vi-i-tor) ; muzee(mu-ze-e) ; zoologica(zo-o-lo-gi-ca)); - Sa recunoasca intr-o compunere narativa(care reda intamplari) cele trei parti:
Introducerea→ prezinta locul, timpul si personajele;
Cuprinsul→ cuprinde cauza care schimba situatia de la inceput si intamplarile
Incheierea→ arata sfarsitul intamplarilor. - Sa scrie compuneri in care sa respecte cele trei parti ale ei.
Pentru performanta, copilul va fi capabil:
- Sa scrie compuneri bogate in idei, cu o inlantuire logica a faptelor, cu expresii deosebite; poate utiliza si dialogul; textul cuprinde ganduri, sentimente, pareri personale.
Comentează: