characters characters

13/13 - Din copilarie
Clasa a III-a    Romana

09 ianuarie 2014   
1. Copilul nu recunoaste subiectul sau predicatul atunci cand acestea nu se afla unele langa altele sau la inceputul propozitiei.

Ce poti face ca parinte

  • Copilul trebuie sa inteleaga foarte bine propozitia, adica sa selecteze rapid subiectul (cine?) si predicatul (ce face?). Da-i exemple practice, in propozitii simple. Ocoleste propozitiile de tipul Cartea este interesanta, deoarece aici avem un predicat nominal: este interesanta.
    In exemplele pe care i le dai orienteaza-l asupra subiectului si predicatului cu ajutorul intrebarilor.
    Bate o minge de podea si spune-i:
    Mingea de fotbal sare. Pune-i intrebari: cine sare? ce face mingea?
    Arata-i o pasare intr-un copac.
    Pasarea din copac ciripeste vesela. Cine ciripeste? Ce face pasarea?
  • Pune-l sa cante o propozitie despre el: Peste o ora, Andrei cel cuminte se va ospata cu cea mai buna prajitura. Cine se va ospata? Ce va face Andrei?
  • Raspunsul la intrebare sa fie doar cuvantul vizat( subiectul sau predicatul) si nu un grup de cuvinte din propozitie, ca in exemplul acesta: Ce va face Andrei? Andrei se va ospata cu o prajitura. Raspunsul corect este se va ospata.
  • Cand are teme, la aflarea subiectului orienteaza-l si cu intrebarea despre cine se vorbeste in propozitie?, poate ca ii va fi mai usor.

2. Copilul face dezacorduri, adica nu potriveste numarul predicatului exprimat prin verb cu numarul subiectului exprimat prin substantiv sau pronume.

Ce poti face ca parinte

  • Exerseaza acordul prin exemple luate din vorbirea celor din jur sau din vorbirea copilului.
    Exemple:
    Te-am auzit spunand asa: Nu incape multe carti in sertar. Aici ai facut un dezacord. Se zice Nu incap multe carti deoarece ele, cartile sunt mai multe, nu una singura.
    Prietenul tau a zis: Ce bune este alunele sarate! El a facut un dezacord. Trebuia sa zica Ce bune sunt alunele sarate! pentru ca e vorba despre multe alune, nu doar despre una singura.
  • Copilul trebuie invatat si ajutat sa simta acordurile fara sa se mai gandeasca la subiect si predicat. Observatiile se pot face si in mod tacit cand sunteti intre mai multe persoane: in soapta, la un semn, o inclinare a capului pentru a nu-l umili.
  • Ca sa aiba control asupra propriei vorbiri el trebuie sa formuleze enunturi mai scurte. Spune-i acest lucru.  

3. Intampina dificultati la formularea intrebarilor pentru partile secundare dintr-o propozitie.

Ce poti face ca parinte

  • De cand e mic pune intrebari. Le stie pe toate: cine? ce face? ce fel de? cat? unde? cum? al cui? ale cui? Cu toate acestea nu se descurca la propozitiile dezvoltate. Trebuie sa stie ca intrebarea o pune la un cuvant din propozitie ca sa raspunda cu altul. Exerseaza cu el intrebari.
    Exemplu: Eu spun merge. Construiesc intrebari: Cine merge? Unde merge? Cum merge? Pe unde merge? Cat merge?
    Eu spun carte. Hai sa formulam intrebari: Ce fel de carte? A cui carte? Pe care carte? Ce carte? De care carte? A cata carte?
    Acum zic mama. Tu spui o intrebare, eu alta: A cui mama? Care dintre mame? Care mama? A cata mama? Ce fel de mama? Ce face mama? Ce se spune despre mama?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu