characters characters

13/13 - Din copilarie
Clasa a III-a    Romana

09 ianuarie 2014   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa completeze enunturi cu informatii din text.
    (Exemplu: Nascocea fel de fel de jucarii care…………….uimirea celor din jur.(starneau));
  • Sa inteleaga rolul cuvintelor in alcatuirea unei propozitii (partile de propozitie sunt legate prin inteles unele de altele).
    Exemplu:
    Privighetoarea maiastra canta noaptea .
    cine? → privighetoarea
    ce fel de?→ maiastra
    ce face?→ canta
    cand?→ noaptea
  • Sa faca diferenta dintre parti de vorbire si parti de propozitie;
    Exemplu: fotografie, carte, copil sunt cuvinte sau parti din vorbirea noastra
    Copilul alearga.→ cuvantul copilul face parte dintr-o propozitie si are un anumit rol in intelesul acesteia( este subiect, el face actiunea).
  • Sa identifice (sa recunoasca) partile principale de propozitie ajutandu-se de definitii si intrebari:
    • predicatul (P)→ arata ce face un lucru sau o fiinta; se exprima prin verb; raspunde la intrebarea ce face?
    • subiectul (S)→ arata cine face actiunea exprimata de verbul care are rol de predicat; se exprima prin substantive sau pronume; raspunde la intrebarea cine?
    Exemplu: Privighetoarea maiastra canta noaptea.
    Cuvantul canta este predicat (ce face privighetoarea?)
    Cuvantul privighetoarea este subiect(cine canta?)
  • Sa realizeze acordul dintre subiect si predicat in numar sau in numar si persoana;
    Exemplu:
    Oamenii ocrotesc animalele. Noi plantam copacei.
    ocrotesc→ predicat exprimat prin verb, persoana a treia, numarul plural
    oamenii→ subiect exprimat prin substantiv comun, numarul plural
    plantam→ predicat exprimat prin verb, persoana intai, numarul plural
    noi→ subiect exprimat prin pronume personal, persoana intai, numarul plural
  • Sa diferentieze propozitia simpla de propozitia dezvoltata;
    Exemplu: Pasarelele ciripesc. → Propozitie simpla e formata numai din subiect si predicat, parti principale de propozitie. Ele nu pot lipsi din propozitie.
    Pasarelele vesele ciripesc placut.→ Propozitia dezvoltata e formata, pe langa subiect si predicat si din alte parti de propozitie, numite parti secunadare de propozitie. Ele pot lipsi din propozitie.
  • Sa identifice partile secundare de propozitie cu ajutorul unor intrebari;
  • Exemplu: Salcia batrana ascunde o scorbura.
    Batrana --parte secundara ce fel de salcie?
    O scorbura-  parte secundara ce ascunde?        
  • Sa transforme propozitii simple in propozitii dezvoltate si invers;
    Exemplu:
    Ursul mormaie.→ propozitie simpla
    Prin padure ursul mormaie amenintator.→propozitie dezvoltat
    Peste Dunare exista multe poduri.→ propozitie dezvoltata
    Exista poduri. → propozitie simpla                                                              
  • Sa redacteze(sa scrie) o carte postala; sa completeze datele destinatarului.

Pentru performanta, copilul va fi capabil:      

  • Sa formuleze propozitii dupa scheme sau intrebari date.
    Exemple:
    Cine?             Ce fel de?                 Ce face?                 Pe cine?
    ...................     ........................       .....................     ...............................
    Cainele           rau                           musca                     oamenii.  
  • Formuleaza o propozitie dupa schema:
    Parte secundara S Parte secundara P Parte secundara  Parte secundara
    La munte, ursii infometati ataca turmele de oi.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu