Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa completeze enunturi cu informatii din text.
(Exemplu: Nascocea fel de fel de jucarii care…………….uimirea celor din jur.(starneau)); - Sa inteleaga rolul cuvintelor in alcatuirea unei propozitii (partile de propozitie sunt legate prin inteles unele de altele).
Exemplu:
Privighetoarea maiastra canta noaptea .
cine? → privighetoarea
ce fel de?→ maiastra
ce face?→ canta
cand?→ noaptea - Sa faca diferenta dintre parti de vorbire si parti de propozitie;
Exemplu: fotografie, carte, copil sunt cuvinte sau parti din vorbirea noastra
Copilul alearga.→ cuvantul copilul face parte dintr-o propozitie si are un anumit rol in intelesul acesteia( este subiect, el face actiunea). - Sa identifice (sa recunoasca) partile principale de propozitie ajutandu-se de definitii si intrebari:
• predicatul (P)→ arata ce face un lucru sau o fiinta; se exprima prin verb; raspunde la intrebarea ce face?
• subiectul (S)→ arata cine face actiunea exprimata de verbul care are rol de predicat; se exprima prin substantive sau pronume; raspunde la intrebarea cine?
Exemplu: Privighetoarea maiastra canta noaptea.
Cuvantul canta este predicat (ce face privighetoarea?)
Cuvantul privighetoarea este subiect(cine canta?) - Sa realizeze acordul dintre subiect si predicat in numar sau in numar si persoana;
Exemplu:
Oamenii ocrotesc animalele. Noi plantam copacei.
ocrotesc→ predicat exprimat prin verb, persoana a treia, numarul plural
oamenii→ subiect exprimat prin substantiv comun, numarul plural
plantam→ predicat exprimat prin verb, persoana intai, numarul plural
noi→ subiect exprimat prin pronume personal, persoana intai, numarul plural - Sa diferentieze propozitia simpla de propozitia dezvoltata;
Exemplu: Pasarelele ciripesc. → Propozitie simpla e formata numai din subiect si predicat, parti principale de propozitie. Ele nu pot lipsi din propozitie.
Pasarelele vesele ciripesc placut.→ Propozitia dezvoltata e formata, pe langa subiect si predicat si din alte parti de propozitie, numite parti secunadare de propozitie. Ele pot lipsi din propozitie. - Sa identifice partile secundare de propozitie cu ajutorul unor intrebari;
- Exemplu: Salcia batrana ascunde o scorbura.
Batrana --parte secundara ce fel de salcie?
O scorbura- parte secundara ce ascunde? - Sa transforme propozitii simple in propozitii dezvoltate si invers;
Exemplu:
Ursul mormaie.→ propozitie simpla
Prin padure ursul mormaie amenintator.→propozitie dezvoltat
Peste Dunare exista multe poduri.→ propozitie dezvoltata
Exista poduri. → propozitie simpla - Sa redacteze(sa scrie) o carte postala; sa completeze datele destinatarului.
Pentru performanta, copilul va fi capabil:
- Sa formuleze propozitii dupa scheme sau intrebari date.
Exemple:
Cine? Ce fel de? Ce face? Pe cine?
................... ........................ ..................... ...............................
Cainele rau musca oamenii. - Formuleaza o propozitie dupa schema:
Parte secundara S Parte secundara P Parte secundara Parte secundara
La munte, ursii infometati ataca turmele de oi.
Adauga tu primul comentariu: