characters characters

1/23 - Calitatea de vorbitor - mediul familial
Grupa mare    Limba si comunicare

26 noiembrie 2013   
1. Raspunde la intrebari monosilabic (prin da sau nu) sau printr-un cuvant.

Copilul tau percepe comunicarea dintre oameni ca o modalitate de a se intelege unul pe altul, pentru satisfacerea anumitor nevoi individuale. El stie ca pentru a obtine ceva (un obiect, un aliment, o informatie) trebuie sa ceara. Si daca o face prin 1-2 cuvinte, pentru el este suficient, de aceea nu dezvolta raspunsurile si nu foloseste propozitii complete atunci cand poarta o discutie.

Ce poti face ca parinte

  • Adreseaza copilului tau intrebari deschise. Adica in loc sa il intrebi: Iti place jocul acesta?, la care el va raspunde monosilabic, este de preferat sa-i adresezi intrebari prin care sa-l determini sa-ti ofere mai multe informatii: Ce parere ai despre jocul acesta? De ce crezi ca….?
  • Ofera-i copilului sansa de a-si exersa vorbirea in public, in grupuri mici, la inceput in familie si intre prieteni, apoi in medii mai putin familiare lui.


2. Mesajele sale sunt inca de natura concret-actionala.
El se exprima in propozitii dezvoltate (mai putin fraze), ce redau in special actiuni, aspecte/lucuri pe care le vede, le aude sau le simte in momentul vorbirii.

Copilul vorbeste despre ceea ce a vazut, a trait sau isi doreste si, indiferent cat de generala este tema de discutie, el o va directiona spre ceea ce ii este lui aproape: experientele traite, locurile si persoanele cunoscute, interese si curiozitati, lucruri care l-au impresionat.

Ce poti face ca parinte

  • Incurajeaza-ti copilul sa foloseasca un limbaj descriptiv, adica sa includa in mesajele sale cat mai multe informatii care sa descrie oameni, locuri, fapte. (ex: daca el spune „Am fost la tobogan.”, tu poti reformula „Azi am fost in parc si ne-am jucat la tobogan cu Mihai si alti copii”)
  • Stimuleaza-l permanent sa vorbeasca despre persoane/lucruri/ actiuni, in lipsa acestora, sa faca presupuneri, pronosticuri, sa-si imagineze, astfel incat sa utilizeze limbajul/notiunile in contexte cu grad mai mare de generalitate.


3. Retin foarte usor si preiau in vocabularul propriu cuvintele nepotrivite si jargoanele, chiar daca nu le inteleg sensul.


Copilul tau „imprumuta” cuvinte si expresii nepotrivite mai repede decat iti imaginezi. Chiar daca aceste cuvinte nu sunt folosite in mediul familial, cel mic le poate auzi in locurile de joaca sau la gradinita.

Ce poti face ca parinte

  • Monitorizeaza permanent vocabularul copilului tau si nu uita ca cel mai bun model pentru el esti tu. Nu dramatiza expolziile verbale ale copilului tau. Dezaprobarea trebuie facuta cu mult tact. Prin cuvinte simple, pe un ton calm, prin expresia fetei arata ca nu esti de acord cu astfel de expresii.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu