characters characters

3/17 - Audierea si redarea povestilor
Grupa mijlocie    Limba si comunicare

25 noiembrie 2013   
Cand povesteste, face trecerea de la un moment al actiunii la altul, folosind, in mod monoton, acelasi tipar verbal. (Exemplu: „si pe urma… si pe urma…; si dup-aia… si dup-aia; si apoi… si apoi…”).

Copilul tau se afla la varsta cand incepe sa-si diversifice vocabularul. Este normal ca modul sau de a povesti sa fie unul simplu, repetitiv, uneori monoton. Daca a retinut o expresie („si pe urma”, „apoi”) o va repeta de multe ori in povestea sa. Treptat, va introduce si alte expresii invatate, le va repeta, la inceput, le va combina, si apoi va schimba si stilul de a povesti.

Ce poti face ca parinte

  • Cumpara copilului tau carti de povesti clasice. Prin intermediul povestilor, copilului incepe sa cunoasca limba romana, in vocabularul lui patrund cuvinte noi si incepe sa cunoasca comportamente pozitive. Placerea de a asculta povesti se va transforma, mai tarziu, in placerea de a citi.
  • In timp ce copilul tau povesteste, poti interveni cu formule care sa diversifice exprimarea: „atunci…”, „deodata…”, „in acel moment, etc. Fa acest lucru natural, doar rostind cuvantul/expresia, fara a-i face observatie sau a comenta felul in care povesteste.
  • Cuvintele/expresiile noi trebuie folosite apoi de catre copil si in alte contexte pentru a te asigura ca a inteles, pe deplin, semnificatia lor.


Cand trebuie sa caracterizeze un personaj, foloseste adjectivele bun/buna, rau/rea, indiferent de calitatile/defectele particulare ale acestora. (Exemplu: cand este intrebat: Cum este Alba ca zapada?, copilul ii atribuie adjectivul buna, prin acesta el subintelege o serie de calitati: frumoasa, harnica, miloasa, prietenoasa.

Chiar daca si-a creionat corect si complet in minte portretul fizic si moral al unui personaj, vocabularul sau restrans nu ii permite sa exprime toate calitatile acestuia.

Ce poti face ca parinte

  • O poveste ascultata, un film sau desen animat vizionat il poti transforma intr-o ocazie de a discuta cu copilul despre personaje. Incurajeaza-l sa vorbeasca despre cum aratau si cum se comportau acestea. Gasiti impreuna trasaturile fizice si morale ale acestora.
  • Explica-i sensul unor adjective ce pot caracteriza oamenii si personajele prin rostirea cuvantului opus: harnic - lenes, darnic - zgarcit, milos - egoist, prietenos – neprietenos, politicos – nepoliticos, cuminte – obraznic.
  • In viata de zi cu zi, incurajeaza-ti copilul sa descrie oameni, locuri sau lucruri, utilizand adjective cat mai variate. Acest exercitiu de exprimare va conduce, in timp, la o imbogatire a vocabularului sau activ, la folosirea unor adjective mai „pretentioase”.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu