Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa rezolve adunari si scaderi cu numere naturale de la 0 la 10 000.
(Exemplu: 5 284 + 2 889 = , 9437 – 3947= ); - Sa utilizeze limbajul matematic specific: termeni, suma(total), descazut, scazator, diferenta(rest).
(Exemplu: Afla descazutul stiind ca scazatorul este 722, iar diferenta este 3991.); - Sa verifice rezultatele adunarilor si scaderilor efectuand proba.
(Exemplu: efectueaza proba scaderii prin adunare: 7 950 - 1 200 = 6 750, proba: 1 200 + 6 750 =7 950 si proba adunarii prin scadere: 1 200 + 1 750 =2 950, proba: 2 950 - 1 200 = 1 750); - Sa schimbe locul termenilor, pentru calcule rapide.
(Exemplu: 2 200 + 1 750 + 2 800 + 1 250 = 2 200 + 2 800 + 1 750 + 1 250 = 5 000 + 3000 = 8 000); - Sa afle numarul necunoscut intr-o operatie de adunare sau scadere.
(Exemplu: Afla numarul necunoscut: a + 3277 = 5281, 8 723 – b = 3 818, c – 4 329 = 111); - Sa rezolve probleme cu doua operatii cu plan de rezolvare.
(Exemplu:Un vas de pescuit a capturat 4 683 kg de somon si cu 2388 kg mai putin ton. Cate kilograme de peste a adus vasul respectiv?); - Sa estimeze o suma sau o diferenta, rotunjind termenii adunarii sau scaderii date. (Exemplu: suma 1 203 + 789 va fi un numar apropiat de 2 000 deoarece 1200 + 800 = 2 000).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa rezolve probleme cu mai mult de doua operatii.
(Exemplu: Un vas oceanic de pescuit a capturat 10 000 kg de peste: somon, ton si macrou. Cantitatea totala de somon si ton cantareste 6 360 kg, iar cantitatea de macrou este cu 180 kg mai mica decat cantitatea de somon. Cate kilograme de peste din fiecare categorie a pescuit vasul?Rezolvare:Cantitatea de macrou: 10 000 – 6360 = 3 640 (kg);Cantitatea de somon: 3 640 + 180 = 3 820 (kg);Cantitatea de ton: 6 360 – 3 820 = 2 540 (kg).) - Sa afle numere necunoscute in exercitii cu mai multe operatii
(Exemplu:
a + 2 544 – 1 437 + 2 263 = 3 553
a + 2 544 – 1 437 = 3 553 – 2263
a + 2 544 – 1 437 = 1 290
a + 2 544 = 1 290 + 1 437
a + 2 544 = 2 727
a = 2 727 – 2 544
a = 183); - Sa compuna probleme, cu cel putin doua operatii, adunare si scadere (Exemplul 1: Compune o problema dupa urmatorul exercitiu: 2 200 + ( 2 200 + 170) + ( 2 200 – 455)=; Exemplul 2: compune o problema in care sa se regaseasca numerele 3 499, 1 772 si 1 227; Exemplul 3: compune o problema care sa contina expresiile”cu 2 588 mai mult”, „cu 555 mai putin”.).
Comentează: