1. Copilul are dificultati la recunoasterea verbelor in vorbire sau intr-un text.
Ce poti face ca parinte
- Apeleaza la exemple practice, accentuand actiunea.
Speli vase. Ce fac eu? Spal.
Citesti un ziar. Ce fac eu? Citesc.
Se joaca. Ce faci tu? Te joci.
Se uita la televizor. Ce faci tu? Te uiti.
Scrie teme. Ce faci tu? Scrii.
Alearga dupa minge. Ce faci tu? Alergi.
Sare intr-un picior. Ce faci tu? Sari.
Vorbeste la telefon. Ce faci tu? Vorbesti. - Apeleaza tot la exemple practice, accentuand existenta.
Sunteti pe strada si discutati despre ce vedeti.
Autobuzele sunt, adica se afla, exista in statie.
Copacii sunt in fata casei, adica se afla, exista in fata casei.
In parculet sunt, se afla, exista multi copii.
Oamenii sunt, adica se afla, exista pe pamant.
In loc de sunt, este foloseste verbele se afla, exista. - Ca sa inteleaga starea exprimata de verbe procedeaza la fel.
Uite, stau pe canapea. Nu fac nimic, doar stau.
Am dormit bine. N-am facut nimic, doar am dormit.
Stii ce am visat? N-am facut nimic, doar am visat.
M-am trezit devreme. N-am facut nimic, doar m-am trezit. - Spune-i copilului ca de multe ori poate folosi intrebarea ce face? Este intrebarea de identificare a predicatului, dar il ajuta foarte mult si la verbe.
2. Confunda scrierea pronumelui ea cu verbul ia (forma de la verbul a lua).
Gresit→Ia a pus cartea pe birou. Corect→Ea a pus cartea pe birou.
Ce poti face ca parinte
- Copilul trebuie sa faca deosebirea intre pronume si verb.
Exemplul 1 –activitati practice de fixare a pronumelui ea
Inlocuieste substantive cu pronumele ea.
Uite, asez cartea pe birou. Adica o asez pe ea pe birou. Am inlocuit cuvantul cartea cu ea.
Ai vorbit cu Alina? Ce mai zice ea? Am inlocuit cuvantul Alina cu ea.
Sa descopere si copilul cuvinte (substantive) care se pot inlocui cu ea (pronume): cutie, mama, bunica, fetita, guma etc.
Sau inlocuieste pronumele ea cu substantive: ea, adica biblioteca, creta, mingea, jucaria etc.
Exemplul 2 - activitati practice de fixare a verbului ia (vine de la verbul a lua)
Andrei, ia si tu un mar. Ai luat marul? Cuvantul ia (verb) inlocuieste-l cu ai luat. (tot verb)
Te rog, du-te la tata sa ia si el un mar. A luat sau te-a refuzat? - Arata-i practic fiecare actiune de luare:
Eu iau cartile de joc (le iei real).
Tata ia mingea de fotbal (sa o ia real).
Tu iei sahul. (sa il ia real).
Vazand si executand actiunea o intelege mai usor.. - Cand trebuie sa scrie testeaza-l cu exemplul: Ea ia creionul. Daca greseste din nou, atunci explica-i ca ea este fetita sau mama sau bunica si ia vine de la verbul a lua (chiar iei un creion de pe masa, sa vada actiunea).
3. Nu recunoaste momentele cand se petrece actiunea.
Exemplu:
citesc→actiunea se petrece acum
am citit→actiunea s-a petrecut mai demult
voi citi→ actiunea se va petrece mai tarziu
Ce poti face ca parinte
- Sunteti impreuna la masa de pranz.
Ca sa inteleaga momentele exprimate de verbe, intreaba-l ce a facut ieri: a citit, s-a jucat, a mancat. Alatura fiecarui verb cuvantul ieri. - Intreaba-l ce face acum: asez, pun, mananc, beau, vorbesc, povestesc. Acestor verbe li se potrivesc cuvintele acum sau azi.
- Vorbiti si despre ce va face maine, sambata: se va juca, se va trezi mai tarziu, va vedea un film, va merge in vizita. Actiunea se va petrece mai tarziu, deci verbelor li se potriveste cuvantul maine.
4. Greseste scrierea cuvintelor cu liniuta de unire(cratima), adica ortogramele.
Ce poti face ca parinte
- Ortogramele sunt formate dintr-un pronume si un verb care se pronunta impreuna. Deci, liniuta uneste( nu desparte in silabe) doua cuvinte care se pronunta intr-o silaba.
- Exerseaza oral. Spune-i o propozitie in care actiunea se intampla acum si o propozitie in care actiunea s-a intamplat mai demult.
Tata se duce la serviciu. Tata s-a dus la serviciu?
Ai vazut ca vecinii se intalnesc la lift? Ai vazut ca vecinii s-au intalnit la lift? - Pentru cazurile in care se folosesc sa si sau da-i copilului doua cuvinte de control: in loc de sa spune ei/lui, in loc de sau spune ori.
Ce faci acum? Te joci sau citesti? Te joci ori citesti?
Ai auzit discutia dintre Monica si mama ei? Ai auzit discutia dintre Monica si mama sa? - Ori de cate ori ai prilejul sa faci asemenea inlocuiri, fa-le. Copilul le sesizeaza, iar daca te intreaba de ce le spui de doua ori, aminteste-i ca-i sunt de folos la scrierea ortogramelor. Tot pentru scrierea corecta, spune-i ca verbele s-a dus, s-au intalnit, ne-am despartit, ne-a povestit, l-a condus, i-a cerut exprima toate actiuni care s-au petrecut ieri sau demult.
Adauga tu primul comentariu: