Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa identifice (sa recunoasca) verbul ca parte de vorbire.
Exemplu: Se dau cuvintele: exista, carte, viseaza, aur, merge, citeste, dulap, tipa. Alege doar verbele.
Verbele sunt:
exista- exprima existenta
viseaza- exprima starea
merge, citeste, tipa- exprima actiuni. - Sa aplice in exercitii cunostintele despre persoana si numarul verbului(categorii gramaticale).
Exemplu: Paraul serpuieste printre stanci.
Cuvantul serpuieste este verb, persoana a III-a, numarul singular. - Sa recunoasca si sa aplice in exercitii cunostintele despre momentul cand se petrece actiunea verbului.
Exemple:
Vulturul zboara in inaltul cerului.
zboara-verb care exprima o actiune ce se petrece acum, in momentul vorbirii.
Vulturul a zburat in inaltul cerului.
a zburat- verb care exprima o actiune ce s-a petrecut demult, inainte de momentul vorbirii.Vulturul va zbura in inaltul cerului.
va zbura-verb care exprima o actiune ce se va petrece candva, dupa momentul vorbirii. - Sa pronunte si sa scrie corect formele verbelor a fi si a lua.
Exemple:
▪ verbul a fi
Tu esti. Ea este. El este. Noi eram. Voi erati. Sa fii ingaduitor.
▪ verbul a lua
Eu iau. Tu iei. El ia. Ea ia. Noi luam. Voi luati. Ei iau. Ele iau. - Sa scrie formele verbelor in functie de persoana(sa faca acordul).
Exemple: Andrei(luam, ia) cartea. Noi(luam, luati) niste mere. - Sa scrie corect cuvintele cu cratima(ortogramele): s-a/sa; s-au/sau; i-a/ia; i-au/iau; l-a/la; ne-a/nea; ne-am/neam.
Exemple:
Prietena sa are o ciocolata. Prietena s-a asezat pe banca.
Parintii iau trenul. Parintii i-au condus la gara. - Sa recunoasca verbele care indica(arata) interventia, adica vorbele unei persoane in dialog.
Exemplu:
Fata raspunse serioasa:
- Pe aici este drumul. - Sa recunoasca interventia(spusele) povestitorului intr-un dialog.
Exemplu: ─Pe aici este drumul, raspunse ea. - Sa povesteasca oral intamplari traite.
Exemplu: Eram asta-vara la mare impreuna cu Daniela, sora mea.. Eu am luat lectii de inot. Dupa doua zile, noi ne-am dus inot pana la geamandura. Pronumele folosite sunt eu si noi, iar verbele sunt la persoana intai, numarul singular sau plural (noi eram, eu am luat, noi ne-am dus) - Sa redacteze (sa scrie) o compunere dupa benzi desenate, respectand introducerea, cuprinsul, incheierea.
Pentru performanta, copilul va fi capabil:
- Sa recunoasca timpurile verbului: trecut (a coborat, coborase), prezent (coboara), viitor (va cobori);
- Sa povesteasca oral intamplari traite de el si de altii cu folosirea adecvata a verbelor si a pronumelor personale.
Exemplu: Eu si Gina ne aflam in tabara. La concursul de ghicitori, Mihai a obtinut locul intai. El era in culmea fericirii. Noi ne-am bucurat de succesul lui. Domnul profesor i-a dat o diploma. Aceasta avea si semnaturile noastre. - Sa foloseasca, in compuneri, dialogul, marcand corect interventia in dialog a unei persoane si a povestitorului.
Adauga tu primul comentariu: