characters characters

Sapte descoperiri stiintifice despre invatare, pentru un an scolar mai bun

Propus de: SuntParinte.ro   |   06 septembrie 2021    |   3365 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

sapte descoperiri despre invatare
La fiecare inceput de an scolar, parintii, profesorii si copiii isi propun sa depuna eforturi pentru a obtine rezultate mai bune decat in anul scolar precedent. Acest obiectiv este insa imposibil daca nu pornim de la metodele de predare si invatare cele mai eficiente. Iata 7 concluzii stiinfice despre invatare care pot fi utile in noul an scolar atat profesorilor, cat si copiilor si parintilor.

 

Citeste si:

Cum il poti ajuta pe copil sa aiba un nou an scolar mai bun ca precedentul

10 fraze care ii ajuta pe copii sa aiba un an scolar mai bun


Sapte principii ale invatarii eficiente, confimate de cercetari stiintifice


Cercetatorii David Baume si Eileen Scanlon trec in revista 7 principii care stau la baza invatarii eficiente, confirmate de studii de-a lungul timpului.

  • Exista o structura clara a continutului de invatat, care sprijina si informeaza procesul de invatare.
  • Standardele de evaluare ale elevilor sunt inalte si sunt cunoscute si intelese de catre acestia.
  • Invatarea este eficienta atunci cand copiii folosesc informatii invatate deja pentru a intelege informatiile noi si cand pot sa isi aplice propriile metode de invatare.
  • Invatarea este un proces activ.
  • Invatarea este eficienta atunci cand copiii petrec mult timp implicati in activitati relevante pentru dezvoltarea abilitatilor sau consolidarea intelegerii.
  • Invatarea eficienta are si un aspect de colaborare – fie intre elevi, fie intre elevi si profesori.
  • Copiii primesc feedback si il implementeaza asupra activitatii lor de invatare.


Toate aceste principii se regasesc in caietele auxiliare oferite de Intuitext, care respecta programa scolara si incurajeaza implicarea activa a copiilor in procesul de invatare si descoperire a notiunilor noi. Afla mai multe despre oferta Intuitext dand click pe imaginea de mai jos:


Invatarea eficienta are o structura clara, care sprijina intelegerea si memorarea.

La fel cum atunci cand pornim la drum pe un traseu necunoscut, ne este mult mai usor daca avem o harta si daca stim dupa ce repere sa ne orientam pe drum, la fel si elevilor le va fi mai usor sa inteleaga o notiune sau sa isi formeze o abilitate daca stiu pasii prin care vor trece pana la atingerea scopului dorit. De aceea, felul in care sunt structurate capitolele si lectiile este esential atat pentru intelegerea mai usoara a materialului, cat si pentru mentinerea motivatiei pentru invatare.

Exista standarde inalte de evaluare, explicate si formulate clar pentru elevi.

Asa cum o harta ne arata care este traseul pe care il vom urma, obiectivul pe care dorim sa il atingem ar trebui sa fie cunoscut si inteles. Aici intervine rolul esential al cadrelor didactice in mentinerea interesului elevilor pentru invatare. De ce este un obiectiv de invatare important pentru viitorul copiilor? Ce importanta practica, in lumea reala, are notiunea predata? De ce este important pentru elevi sa aiba o cunoastere profunda a acestora? In lipsa raspunsurilor la aceste intrebari, performanta in invatare ramane un obiectiv ales de foarte putini copii.

Invatarea este eficienta atunci cand copiii identifica informatiile deja cunoscute care ii ajuta sa inteleaga informatiile noi

Din acest punct de vedere, abilitatile metacognitive ale copiilor sunt esentiale. De fiecare data cand invata ceva, copiii au nevoie sa isi poata evalua nivelul actual de cunostinte sau abilitati (de exemplu, “Pot sa formulez usor propozitii scurte in limba franceza, dar imi este inca greu sa scriu fraze mai lungi sau compuneri.”) si sa identifice felul in care pot trece la nivelul urmator (de exemplu, “Am nevoie sa invat cuvinte/expresii de legatura si sa inteleg mai bine sintaxa in limba franceza.”) .

Invatarea este un proces activ, cu un scop bine stabilit.

Invatarea nu presupune adunarea de informatii noi, unele langa altele, ci intotdeauna presupune reconstruirea sau renuntarea la idei vechi sau incorecte. Cand copiii sunt ajutati sa constientizeze acest proces, prin care impresiile lor gresite sunt corectate prin invatare, informatiile noi sunt retinute mai usor.

Invatarea este eficienta atunci cand copiii petrec mult timp implicati in activitati relevante pentru dezvoltarea abilitatilor sau consolidarea intelegerii.

Deseori, copiii, dar si parintii, isi pierd rabdarea sau speranta ca pot invata dupa o singura incercare sau dupa un timp foarte scurt in care au incercat sa isi formeze o abilitate noua. In urmatorul an scolar, ia in considerare si timpul dedicat incercarii de a intelege sau exersarii unei abilitati noi. Deseori, acesta este factorul care face diferenta dintre esecul si succesul scolar.

Invatarea eficienta are si un aspect de colaborare – fie intre elevi, fie intre elevi si profesori.

In metodele traditionare de predare, elevii primesc informatiile noi de la profesor si sunt lasati sa le proceseze (sa le memoreze si sa le inteleaga) pe cont propriu. Cand profesorii aleg insa sa ii implice active pe copii in invatare, prin discutii la nivelul intregii clase, invatarea are loc mai eficient. Simpla conversatie in clasa se poate dovedi o metoda extrem de importanta de predare: profesorii pot facilita invatarea alegand cele mai bune momente pentru a pune o intrebare sau a oferi un raspuns, pentru a-i orienta pe copii catre raspunsul corect sau pentru a-i ajuta sa isi dezvolte singuri o modalitate de a ajunge la raspunsul corect.

Copiii primesc feedback si il implementeaza asupra activitatii lor de invatare.

Feedback -ul poate fi primit atat de la profesori, dar si de la colegi sau de la insusi autorul proiectului sau lucrarii. Important este ca acesta sa cuprinda informatii care pot fi folosite in viitor, referitoare la: aspectele bune sau corecte ale proiectului si care pot fi repetate sau consolidate in viitor si aspectele mai putin bune, care ar trebui evitate sau inlocuite in viitor cu alternative mai potrivite. Asadar, feedback-ul trece intotdeauna dincolo de “satisfacator” sau “nesatisfacator” si il ajuta pe copil sa inteleaga cum poate proceda in viitor pentru a obtine un rezultat mai bun.

Cum putem folosi aceste informatii pentru a-i sprijini pe copii in urmatorul an scolar? Desi majoritatea principiilor enuntate mai sus par evidente sau simple la prima vedere, daca analizam cu atentie felul in care se desfasoara multe lectii la scoala, descoperim ca nu sunt intotdeauna aplicate. De exemplu, cat de bine inteleg elevii care sunt standardele de evaluare a unui proiect realizat la scoala sau chiar al unui test? Cat de clara este imaginea copiilor despre abilitatile sau informatiile pe care profesorii se asteapta sa si le formeze la sfarsitul unui semestru, de exemplu? Sau cat de des sunt integrate in orele de la scoala activitati care sa presupuna colaborarea intre copii si cadrul didactic? Cat de des primesc elevii feedback si nu doar note sau calificative pentru testele sau proiectele prin care sunt evaluati? Cadrele didactice isi pot ghida activitatea la ore pornind de la intrebari de acest fel, in timp ce parintii pot solicita profesorilor ajutor in forme care sa fie cu adevarat util copiilor – feedback constructiv sau standarde clare de evaluare de exemplu. In plus, parintii pot invata sa evalueze resursele suplimentare de invatare pe care le aleg pentru copiii lor, luand in calcul aceste sapte principii simple care fac posibila invatarea eficienta.

La toate aceste principii, am adauga unul important: invatarea este si un proces emotional. Pentru majoritatea copiilor, a invata inseamna a trece prin emotii dificile, precum frustrarea, confuzia sau descurajarea si prin emotii placute, precum interesul, entuziasmul sau surpriza. Emotiile pot favoriza sau pot impiedica procesul de invatare, iar rolul parintilor este de a-i ajuta pe copii sa gestioneze emotiile asociate cu invatarea, astfel incat efectele acestora sa fie benefice.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Obiective pentru copii in noul an scolar
    Obiective pentru copii in noul an scolar
    28 august 2024   

    A stabili obiective la inceput de an scolar este un pas important in organizarea si obtinerea succesului scolar.

  • Pregatirea emotionala pentru inceperea scolii
    Cum il pregatesti pe cel mic pentru inceperea scolii
    12 mai 2023   

    Copilul tau incepe scoala la toamna? Dincolo de intrebarile despre cat de pregatit este copilul din punct de vedere cognitiv pentru inceperea scolii, un aspect esential este pregatirea lui emotionala si sociala pentru aceasta schimbare.

  • Teama de noul an scolar
    Teama din prima zi de scoala sau gradinita. Cum ii ajutam pe copii
    25 august 2022   

    Orice nou inceput poate trezi neliniste, frica sau ingrijorare, la orice vârsta. In cazul copiilor, aceste emotii pot fi si mai intense, pentru ca cei mici nu si-au format inca abilitatile de reglare emotionala si nu pot anticipa intotdeauna corect ce presupune schimbarea prin care urmeaza sa treaca.

Mai multe