Plictiseala la scoala: cand apare si cum ii afecteaza pe copii
Plictiseala la scoala este o forma de stres
Incepem scoala in fiecare toamna cu emotii si entuziasm. Insa pe parcurs, realitatea de cele mai multe ori se dovedeste a fi mai putin roz decat sperantele si asteptarile parintilor si copiilor: stresul, oboseala si plictiseala devin aspecte normale ale vietii elevilor. Iata de ce apare plictiseala la scoala, de ce ea inseamna mai mult decat lipsa de interes din partea elevilor si cum poate afecta negativ sanatatea copiilor, atunci cand devine excesiva.
Ce inseamna plictiseala la scoala?
Plictiseala apare in momentul in care simtim nevoia sa avem un nivel mai ridicat de activare (mintala si fiziologica) decat este posibil in prezent. Este considerata de multi psihologi ca fiind un semnal ca potentialul nostru (emotional, intelectual sau fizic) nu este pus in valoare.
De ce apare plictiseala la scoala
Lectiile sunt prea usoare si nu ii provoaca pe copii.
Copiii care nu au nevoie de multe explicatii si instructiuni pentru a intelege informatiile noi sau pentru a-si forma noi abilitati se vor plange ca se plictisesc la scoala. Multi copii inteligenti pentru care scoala nu reprezinta o provocare isi fac temele rapid, fara a-si modifica sau perfectiona munca, invata putin (dar iau note bune) si in general sunt neglijenti cu activitatea de invatare.
Copiii nu sunt conectati social.
Cand copii nu reusesc sa isi formeze cel putin o relatie de prietenie in randul colegilor de clasa, sentimental de izolare ii va descuraja sa se implice in activitatea de invatare si vor spune ca se simt plictisiti. Asadar, daca ai un copil care iti spune ca se plictiseste la scoala, intreaba-l daca si-a facut vreun prieten in clasa.
Copiii nu sunt motivati sa invete.
Fie continutul lectiilor, fie modul in care acesta este predate poate fi vazut de catre copil ca neavand nicio semnificatie pentru propriile interese sau nevoi. In aceste cazuri, copiii vor spune ca nu inteleg de ce trebuie sa invete respectivele informatii, ca lectiile sunt plictisitoare sau ca pur si simplu nu ii intereseaza materiile respective. In asemenea situatii, pot fi de ajutor abordari alternative ale materiei respective, care sa prezinte si felul in care informatiile sunt importante in viata reala si in care pot fi associate cu preocuparile copiilor.
Copii nu au abilitatile necesare pentru a obtine rezultate bune la scoala.
Cand copiii nu si-au format strategii de invatare eficienta sau nu stiu cum sa isi organizeze material de invatat pentru un test sau examen, nu vor fi motivati sa incerce si vor declara ca sunt plictisiti. Ajuta-l pe copil sa descopere noi metode de invatare eficienta, de concentrare a atentiei si de stabilire a obiectivelor astfel incat invatarea sa devina mai abordabila.
Plictiseala apare si in urma traumelor emotionale puternice, cand toate starile emotionale sunt diminuate, aparand o incapacitate de a interactiona cu lumea din jur in moduri care sa aduca bucurie si implinire copiilor. De asemenea, daca un copil are dificultati in a-si concentra atentia asupra unei activitati (de exemplu, este galagie in clasa tot timpul), este mult mai probabil sa spuna ca activitatea respective este plictisitoare sau ca el este plictisit.
De ce este important ca plictiseala la scoala sa nu devina o parte obisnuita a vietii copiilor?
Starile repetate de plictiseala sunt asociatecu un nivel mai ridicat de stres in randul copiilor. Pe de alta parte, studiile arata ca o stare de sub-activare mintala poate afecta sanatatea creierului, ducand la atrofierea celulelor din hipocamupus, zona din creier implicate in memoria verbal si spatial.
Plictiseala acasa, unde copilul are libertatea de a cauta si initia activitati noi, care sa ii trezeasca interesul, poate avea beneficii pentru creativitatea si imaginatia celui mic. Cand plictiseala apare insa la scoala, unde copilul nu are control asupra activitatii in care este implicat, dezvoltarea sa emotionala si intelectuala poate fi afectata negativ.
Cadrele didactice au posibilitatea de a reduce nivelul plictiselii in randul copiilor, dar si parintii pot contribui cu propuneri de activitati de invatare atat in clasa, cat si in afara ei (excursii, experimente, vizite la muzeu etc) care pot aduce perspective noi asupra materiilor studiate de catre copii la scoala.
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/83633410@N07/7658254172
Citeste si:
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Beneficiile automonitorizarii: cum cresti motivatia si performanta
Automonitorizarea este cea mai simpla si mai eficienta metoda pe care o avem la dispozitie pentru a ne imbunatati rezultatele, indiferent de domeniul de activitate.
-
Lipsa de motivatie pentru invatare - cauze frecvente
La inceput de an scolar, motivatia copiilor pentru invatare este la nivel crescut: entuziasmul revederii colegilor, un nivel mai ridicat de energie si bucuria unui nou inceput contribuie la elanul cu care cei mici incep scoala.
Adauga tu primul comentariu: