Scurtmetrajul francez A Very Twisted Tale a castigat Marele Trofeu Animest.19
Scurtmetrajul francez A Very Twisted Tale a castigat Marele Trofeu Animest.19
La editia dedicata de Animest povestilor urbane, aproape 16.000 de iubitori si creatori de animatie s-au bucurat de proiectiile, evenimentele speciale si intalnirile cu autorii filmelor incluse in programul celor 10 zile de festival.
A Very Twisted Tale, productia franceza semnata de Catherine Buffat si Jean-Luc Gréco, a cucerit Trofeul Animest la cea de-a 19-a editie a festivalului, in valoare de 2500 de euro, oferit de ICR. Marele premiu, acordat in cadrul ceremoniei organizate la Cinema Elvire Popesco pe 12 octombrie, inscrie scurtmetrajul castigator pe lista de filme eligibile la Oscaruri, votata de membrii Academiei Americane de Film. Animest este singurul festival de film din Romania care propune filme pentru Oscar, inca din 2017.
Juriul format din celebrul animator Jonathan Hodgson (Marea Britanie) si producatoarele Claudia Cazzato (Italia) si Clara Marquardt (Franta) a fost impresionat de scurtmetrajul A Very Twisted Tale intr-un mod care „ne-a lasat fara cuvinte. Un film unic, rar si curios, care nu seamana cu nimic din ce am mai vazut pana acum”, oferindu-i astfel marele premiu. A fost acordata si o Mentiune speciala pentru co-productia Belgia-Franta-Olanda regizata de Nicolas Keppens, Beautiful Men, un film sensibil despre vulnerabilitate si masculinitate, narat intr-o maniera delicata si poetica.
Aceiasi jurati au analizat si filmele selectionate in competitia dedicata scurtmetrajelor internationale realizate de studenti. Premiul sectiunii a fost acordat scurtmetrajului Bunnyhood (r. Mansi Maheshwari), pentru ca este „o plimbare haotica si viscerala, plina de groaza, umor si tandrete, prin cele mai groaznice cosmaruri adolescentine”. O Mentiune speciala a fost oferita filmului german Carrotica (r. Daniel Sterlin-Altman), care a putut fi vizionat si in cadrul evenimentului special Erotica - The Night of Erotic Animation.
Percebes, regizat de Alexandra Ramires si Laura Gonçalves, a cucerit cu peisajul urban din Algarve si povestea de viata a crustaceului special care da numele filmului, scoica-ratusca, premiul Anidoc, cel mai bun documentar animat. Mentiunea speciala a acestei sectiuni a fost oferita scurtmetrajului studentesc Clarkii (r. Leticia Van Neerven), o mica lectie in stop-cadru despre birocratie.
Începand de anul acesta, pe langa castigatorul marelui premiu la Competitia de scurtmetraj, Animest trimite pe lista de filme eligibile la Oscaruri si castigatorul Competitiei romanesti. Anul acesta scurtmetrajul romanesc castigator al sectiunii, premiu in valoare de 1000 de euro, oferit de ICR, este Fracti, regizat de Lavinia Petrache, o poveste despre un sfarsit de lume imaginar intr-o lume utopica aflata in cer. Regizorul Pierre-Luc Granjon (Franta), producatoarea Orsolya Sipos (Ungaria) si artistul si sunetistul Andrea Martignoni (Italia) sunt cei 3 care au jurizat Competitia romaneasca si au fost impresionati de „stilul cu totul deosebit si ritmul armonios creat ciclic, prin intermediul unor bucle care conduc la parti abstracte impresionante”. În cadrul Competitiei romanesti au mai fost acordate si doua mentiuni speciale pentru Count to Ten (r. Andreia Dobrota), respectiv Paradis murdar (r. Alina Gheorghe), un film dezvoltat in cadrul programelor SYAA si Pitch, please!, ambele eforturi ale organizatorilor Animest de a dezvolta animatia autohtona.
Acelasi juriu a fost responsabil de deciza castigatorului sectiunii de lungmetraj. Premiul a ajuns la productia ungureasca Pelikan Blue, regizata de László Csáki, o poveste plasata in timp dupa caderea Corintei de Fier, cand calatoriile in afara Ungariei devin posibile si mirajul Europei de Vest ii atrage pe aventurieri, al caror elan este insa oprit de pretul prohibitiv al biletelor de tren. Decizia juratilor a fost dictata de „originalitatea subiectului, imaginile uimitoare si designul fabulos al personajelor”. Premiul a fost ridicat de Máté Horesnyi, storyboard artist al filmului, invitat special la Animest.19. În cadrul aceleiasi sectiuni a fost acordata si o Mentiune speciala lungmetrajului Sultana’s Dream (r. Isabel Herguera), descris de juriu ca fiind „un film convingator, cu mai multe straturi narative si diferite tehnici de animatie prin care obtine un stil vizual artistic exceptional”, premiu ridicat de producatorul spaniol Mariano Barratech. Tot Pelikan Blue a cucerit si inimile celor din Juriul Adolescentilor, format din Ilinca Popa, Alesia Iancau si Marta Cretu, care au decis sa-i ofere Premiul Adolescentilor la Animest.
Regizorul japonez si co-fondatorul companiei de productie animata STUDIO4°C Koji Morimoto, cantareata si compozitoarea romana MidoriStars (Izabella Alda) si Omu Gnom (Daniel Secatureanu), MC activist si om de radio (reprezentantul Radio Guerrilla) au alcatuit la aceasta editie juriul Animusic. „O poveste foarte detaliata, o reprezentare excelenta a vibe-ului melodiei. Puternic, dur, sfasietor.” a fost concluzia lor dupa vizionarea Late Nights (r. Charles Bigeast), pe care l-au recompensat cu Premiul pentru cel mai bun videoclip muzical animat. Doua Mentiuni speciale au fost oferite productiilor Rabbits Have Red Eyes (r. Lee Yonsun, Choi Jiwon) din Coreea si Ye kou si kuo (r. Lola Lefèvre) din Franta.
În sectiunea dedicata productiilor VR, juriul format din specialistii Dilmana Yordanova, Marius Hodea si Alex Cioaca au ales sa premieze The Imaginary Friend (r. Steye Hallema) pentru faptul ca reuseste sa fie „o experienta interactiva cu un puternic impact emotional. Proiectul are o abordare unica, imbina fantezia si realitatea pentru a crea o naratiune convingatoare provocatoare.”. Mentiunea speciala pentru un film VR a ajuns la co-productia Franta-Germania Emperor (r. Marion Burger, Ilan J. Cohen).
Asa cum deja au obisnuit publicul, Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj pentru copii a fost oferit de cei mai tineri si mai critici dintre spectatori. Iulia Maria Dragan, Rares Rustin si Andrada-Gabriela Gheorghe au desemnat filmul Noodles au naturel, in regia lui Matteo Salanave Piazza, castigator al sectiunii Minimest, oferit anul acesta de Banda ASAP.
În programul Pitch, please!, care ii ajuta pe cineastii aflati la inceputul aventurii lor in lumea filmului de animatie sa isi dezvolte productiile aflate in faza incipienta, au fost oferite anul acesta cinci premii: Animation Festivals Network Prize - The Refuge (r. Ioana Nicoara); Rise & Shine Award - I was born under this tree (r. Mihaela Mindru), Sound Post-production Award oferit de Raza Studio - Garden and a Void (r. Ana Iutes), BlackSea Workshop Award - As I Look Out The Window (r. Agata Tabacu) si On the Balcony of a House (r. Anna Florea). Cei trei specialisti in fata carora participantii si-au sustinut pitch-urile la aceasta editie au fost Ornela Čop (Croatia), Sebastian Zsemlye (Romania) si Clara Marquardt (Franta).
Prima editie a concursului de scenarii de seriale de animatie, Toon Scripts, organizat de Animest in colaborare cu PRO TV, a fost jurizat de Ivana Sujová (Slovacia, scenarista si directoare a Festivalului International de Animatie Fest Anča), Claudia Cazzato (Italia, programatoare de festival la VOID Animation Film Festival) si Gabriela Iacob (Romania, Head of Scripted Content Development la PRO TV, membra a comitetului de selectie la Cinema Pendent L'Alternativa Barcelona). Acestia au apreciat ca toate proiectele finaliste „au prezentat povesti diverse, spuse cu multa inima si onestitate, fapt pe care-l consideram foarte curajos”. Marele castigator, care va beneficia de un contract pentru dezvoltarea unui episod pilot si a unui bible de serial, sub indrumarea unor producatori TV si creatori de animatie cu experienta, este proiectul propus de Filip Columbeanu, SAMCA. Acesta, „promite o lume vibranta cu personaje pline de culoare, vorbeste despre cultura locala, dar are si un farmec universal de necontestat”, conform celor 3 jurati.
Modelul trofeului Animest.19 a fost creat special pentru festival de artista Cristina Milea, din piele de cafea, un material complet ecologic. „Acest trofeu intruchipeaza armonia dintre natura si stilul de viata urban. Creat special pentru festivalul de animatie Animest, cu o tematica urbana, trofeul reflecta energia dinamica a orasului si spiritul modern al cinematografiei de animatie. Cu modele inspirate din peisajele urbane si estetica contemporana, trofeul celebreaza fuziunea dintre tehnologie, sustenabilitate si atmosfera vibranta a festivalului.” a spus Cristina Milea.
Animest.19 - Urban Frames a adus in cele 6 locatii de festival aproape 16.000 de spectatori si a avut toate evenimentele speciale (Trippy Animation Night, Erotica, Animusic Night, Creepy Animation Night) sold-out. A adus in salile de cinema peste 350 de filme de scurt si lungmetraj din intreaga lume, grupate in 90 de proiectii, precum si mai bine de 150 de invitati din industria filmului de animatie care au participat la intalnirea cu publicul bucurestean, fie la sesiunile de Q&A organizate la finalul proiectiilor. Printre masterclass-urile care au atras cel mai mare numar de participanti s-au numarat cele sustinute de regizorul japonez Koji Morimoto, regizorul francez Pierre-Luc Granjon si reprezentantul Adult Swim, Mark Taynton.
Editia cu numarul 20 se va desfasura in perioada 3 - 12 octombrie 2025.
***
Festivalul Animest este un proiect al Asociatiei Animest, cofinantat de Programul MEDIA al Uniunii Europene si de Administratia Fondului Cultural National.
Parteneri institutionali: Institutul Cultural Roman, Dacin Sara, Institutul Francez si Ambasada Frantei, Instituto Cervantes, Institutul Italian de Cultura din Bucuresti, Forumul Cultural Austriac, Institutul Listz - Centrul Cultural Maghiar, Centrul Ceh, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale”, Animation Festival Network, IZANAGI - Japanese Film Festival
Parteneri: Groupama, Mini, Aqua Carpatica, Samburesti, Alai, Ana Pan, MyAirBridge, Kafune, Ogilvy
Partener media principal: PRO TV, VOYO
Placut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio Romania Cultural, Adevarul de Weekend, Zile si Nopti, Observator Cultural, Revista BIZ, Haute Culture, IQAds, Scena9, AGERPRES, Ziarul Metropolis, Revista FILM, Mindcraft Stories, LiterNet, Movie News, CineFAN, HAPP.ro, MunteanuRecomanda, AndreeaVerde, SuntParinte.ro
Partener de monitorizare: mediaTRUST
*Photo credit: Claudiu Popescu
Adauga tu primul comentariu: