characters characters

Distragerea atentiei: de ce ne este greu sa ne concentram

Invatarea in epoca distragerii atentiei

Propus de: SuntParinte.ro   |   23 noiembrie 2016    |   3778 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

distragerea atentiei
Ai stat vreodata sa numeri de cate ori pe zi iti verifici notificarile de pe telefonul mobil sau emailul? Dar copilul tau de cate ori face acest lucru?

In aceasta „era digitala”, in care atentia ne este distrasa de sute de ori pe zi, probabil unul dintre cele mai importante avantaje pe termen lung pe care le poti oferi copilului tau este capacitatea de a-si concentra atentia in mod eficient.

Cartea The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World”, scrisa de Adam Gazzaley,  trateaza efectele pe care noua tehnologie le are asupra creierului uman.

Intr-un interviu acordat pentru NPR.org, autorul considera ca „acest comportament de a sta in mediul online cat mai mult timp este perceput de creier ca fiind esential pentru supravietuire din cauza nevoii de informatie. Acest comportament poate aduce cu sine consecinte pozitive, dar si negative. Deseori controlul cognitiv are de suferit. Controlul cognitiv l-am definit in carte drept o combinatie de atentie, memorie de lucru, gestionare a obiectivelor, ceea ce inseamna atat multitasking, cat si schimbarea frecventa a sarcinilor. Atunci cand trecem repede de la o activitate la alta, suferim de o degradare a performantelor ceea ce ne afecteaza atat capacitatea de gandire, cat si cea emotionala, capacitatea de a lua decizii sau procesul de invatare.”, sustine Gazzaley.

Nevoia de a verifica daca am primit o informatie noua are si o explicatie evolutionista: oamenii au evoluat astfel incat cautarea informatiilor noi este la fel de importanta astazi pe cat era in trecut cautarea hranei. Informatiile oferite de accesul la tehnologie sunt asociate cu placerea: ne simtim mai bine atunci cand aflam informatii noi si mai ales, atunci cand le aflam imediat. De aceea, pare atat de dificil sa ne desprindem de telefoane, tablete sau laptopuri sau ne miram ca am petrecut atat de mult timp pe reteaua de socializare online preferata desi ne-am propus doar cateva minute.

 
La baza cartii sta notiunea de interferenta: obstacolele care stau in calea scopurilor noastre, care apar sub forma distragerii atentiei sau intreruperilor. Distragerea atentiei poate fi generata de propriile ganduri (de exemplu, atunci cand copilul tau isi face tema si isi aminteste ca nu a raspuns unui mesaj primit de la un prieten) sau de lucruri din afara noastra (atentia copilului tau este distrasa de notificarea de pe telefon, care il anunta ca a primit un mesaj nou).

Intreruperile apar atunci cand decidem ca ceea ce ne-a distras atentia merita efortul de a incerca sa facem multitasking. Cu alte cuvinte, incercam sa facem mai multe activitati in acelasi timp. Desi le percepem ca fiind simultane, atentia noastra este de fapt intrerupta si directionata catre noua activitate, apoi inapoi la cea deja inceputa. De exemplu: copilul tau isi face temele si, auzind notificarea unui nou mesaj pe telefon, decide sa il citeasca repede, in timp ce asculta explicatiile unei lectii video.

Tehnologia, permitandu-ne accesul aproape permanent la internet, incurajeaza interferentele: avem din ce in ce mai multe motive sa ne intrerupem si sa fim distrasi de la activitate. Studii citate de Gazzaley in cartea sa arata ca:

  • in Marea Britanie, mai mult de jumatate din adulti si doua treimi din tineri si adolescenti nu lasa sa treaca o ora fara sa-si verifice telefoanele.
  • adolescentii si tinerii din SUA isi verifica telefoanele de aproximativ 150 ori pe zi.

Care sunt efectele interferentelor frecvente asupra mintii noastre?

Atentia, gandirea, memoria, emotiile ne sunt afectate, influentand toate aspectele vietii noastre (personale, profesionale sau scolare). Cand tehnologia ne afecteaza intregul stil de viata (de exemplu, numarul de ore de somn), ne poate fi afectata si sanatatea.

Invatarea este direct afectata de interferente. Copiii obtin performante in invatare numai atunci cand reusesc sa filtreze in mod corect informatia relevanta de cea nerelevanta. Ceea ce nu este relevant scopurilor lor poate crea insa interferente cu ceea ce este relevant. In loc sa isi concentreze atentia asupra lucrurilor care conteaza, creierul copilului absoarbe si informatii care nu sunt importante pentru el, astfel ca performanta acestuia va fi mai scazuta.

Multitasking-ul afecteaza foarte mult calitatea invatarii si performantele. Actul in sine de a muta atentia de la o activitate la alta nu face decat sa scada performanta, deoarece consumul de energie este mai mare decat daca atentia ar fi mentinuta asupra unei singure activitati. Tot epoca digitala aduce cu sine mai mult stres, schimbari mai frecvente de dispozitie si simptome de anxietate.

Distragerea atentiei la copii

Gazzaley atrage atentia si asupra faptului ca datorita noii tehnologii, cadrele didactice intampina provocari enorme cu privire la modul, tipul si calitatea materialului pe care il predau.

„Tendinta de a fi distras e mai mare acum din cauza expunerii permanente la noi informatii a elevilor. In plus, folosind diferite platforme de socializare, ei primesc recompense mai repede decat le primesc in sistemul traditional de educatie. De aceea, interesul lor este mai scazut fata de ceea ce se intampla la scoala si mai crescut fata de ceea ce pot accesa online. Cadrele didactice trebuie sa lucreze mai mult acum pentru a mentine atentia elevilor pe o durata mai indelungata de timp. Iar noi ar trebui sa apreciem mai mult copiii care reusesc sa isi mentina atentia concentrata mai mult timp.”, arata Adam Gazzaley.

Cum poate invatarea sa fie mai usoara in contextul distragerii permanente a atentiei?

  • Cadrele didactice pot organiza materia astfel incat pe parcursul orei, copiii sa fie nevoiti sa isi concentreze atentia pe perioade mai scurte de timp.
  • Adultii (parintii si profesorii) trebuie sa ii incurajeze pe copii sa isi concentreze atentia asupra unei singure sarcini pentru o perioada mai lunga de timp. Copiii care cresc cu acces la telefoane sau tablete de la cele mai mici varste risca sa nu isi dezvolte aceasta capacitate, cel putin nu la un nivel optim. Este important sa redescoperim satisfactia pe care o aduce concentrarea atentiei asupra unei singure activitati, fara intreruperi.
  • Adultii pot sa isi ajute copiii sa se concentreze mai bine incurajand sau impunand pauze de la tehnologie. Putem organiza timpul astfel incat in anumite perioade ale zilei, copilul sa nu aiba acces la sursele care ii distrag atentia sau il intrerup. De exemplu, in timpul meselor in familie, telefoanele mobile ar trebui sa fie puse deoparte.
  • Invata-l pe copil despre felul in care tehnologia ii influenteaza mintea
  • Parintii sunt cei care pot incuraja acest comportament la copiii lor, oferindu-le un model in acest sens. Nu folosi telefonul in timpul mesei, nu adormi cu telefonul in mana si nu raspunde la mesaje in timp ce copilul tau iti povesteste cum a fost la scoala si vei avea mai multe sanse ca fiul sau fiica ta sa te imite.
  • Invata-l pe copil sa foloseasca tehnologia astfel incat sa reduca intreruperile si sa ii incurajeze productivitatea. De exemplu, notificarile sonore sau vizuale pot fi eliminate atunci cand copilul tau invata, listele de taskuri pe care este marcat progresul facut il pot motiva pe copil sa continue invatarea, jocurile educationale pot fi folosite pentru a exersa notiunile de la scoala.
  • Nu in ultimul rand, nu subevalua importanta somnului, miscarii fizice si alimentatiei adecvate in mentinerea atentiei.

Putem reduce efectele negative ale tehnologiei asupra atentiei noastre si a copiilor nostri invatand sa privim tehnologia ca pe un instrument pe care il putem folosi in diverse modalitati. Folosita in mod dezorganizat, lasata sa ne conduca atentia si sa interfereze frecvent cu scopurile noastre, va avea mai multe efecte negative. Folosita in mod controlat, astfel incat ea sa ne serveasca scopurilor noastre, ne poate ajuta sa ne punem in valoare potentialul.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Principiul Pareto
    Principiul Pareto sau regula 80/20. Cum il poate ajuta pe adolescentul tau
    17 ianuarie 2023   

    Principiul Pareto sau regula 80/20 a fost formulat de economistul italian Vilfredo Pareto si sustine ca 80% dintre rezultatele obtinute intr-un domeniu vin din 20% dintre cauze. Cum poti prelua acest principiu pentru a-l aplica in viata de zi cu zi, in organizarea timpului sau in invatare?

  • Cum invata copiii perseverenta
    Cum invata copiii perseverenta
    26 octombrie 2022   

    Perseverenta si capacitatea de a depune efort in mod consecvent sunt abilitati mai importante decat inteligenta si talentul cand vine vorba de succes pe termen lung. Cum le putem dezvolta la copii?

  • Pauza de miscare
    Pauza de miscare - cum poate invata copilul tau mai eficient
    22 august 2022   

    Atentia voluntara a copiilor (si a adultilor, de altfel) este limitata si are nevoie de exercitiu pentru a se imbunatati. Cand copiii au dificultati in a se concentra asupra lectiilor sau temelor, o pauza de miscare poate fi de ajutor. Iata cum.

Mai multe