characters characters

5 obiective emotionale pentru noul an scolar

Propus de: SuntParinte.ro   |   01 septembrie 2022    |   2560 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

obiective emotionale pentru noul an scolar
In fiecare toamna, la inceputul unui nou an scolar, parintii, copiii si cadrele didactice pornesc la drum cu planuri, obiective, ingrijorari sau aspiratii. Iti propunem ca de aceasta data sa acorzi atentie si laturii emotionale a dezvoltarii copilului tau in noul an scolar. De ce? Echilibrul emotional este esential pentru performanta scolara a copilului tau, iar emotiile sunt o parte integrata a procesului de invatare si intelegere.

Citeste si:


Rolul emotiilor in invatare


Patru emotii care apar in procesul de invatare


Cinci obiective emotionale pentru noul an scolar


Constientizarea emotionala – cat de bine isi intelege copilul propriile emotii

Constientizarea propriilor emotii inseamna implicit un nivel mai bun de intelegere a propriilor reactii si, in timp, o mai buna reglare emotionala. Cand vorbim despre imbunatatirea constientizarii propriilor emotii ne referim la:

  • abilitatea de a-si exprima in cuvinte starile emotionale
  • abilitatea de a lua o pauza in momentele emotionale intense pentru a se calma
  • abilitatea de a amana deciziile pentru momente in care se simte calm
  • responsabilitatea pentru propriile stari emotionale – copilul stie sa faca diferenta dintre “Ma simt furios.” si “M-ai enervat.”

Il poti ajuta pe copil sa isi imbunatateasca abilitatile de constientizare emotionala astfel:

  • dezvolta-i vocabularul emotional – roata emotiilor este un bun punct de pornire.
  • exprima-ti propriile emotii intr-o maniera sanatoasa, astfel incat sa aiba un model de urmat.
  • ramai calm in momentele in care el este agitat sau coplesit de emotii – astfel va putea sa isi reglaze, in relatie cu tine, propria stare emotionala.
  • valideaza-i experientele emotionale 

Constientizarea sociala – cat de bine intelege interactiunile cu cei din jur

Cat de bine intelege copilul tau reactiile altor copii? Cat de usor interpreteaza corect atmosfera dintr-un grup de copii si cat de usor se adapteaza acesteia? Relatiile sociale in clasa pot avea un impact mai semnificativ asupra performantei scolare a copilului tau decat ne imaginam la prima vedere. Ce presupune constientizarea sociala:

  • identificarea situatiilor care risca sa devina un conflict
  • capacitatea de a vedea perspectiva unei alte persoane
  • respectul fata de limitele interpersonale – acceptarea unui refuz sau a alegerilor diferite ale altor copii

Gestionarea comportamentului, gandurilor si emotiilor

Numita si “management al sinelui”, abilitatea de a ne controla comportamentul, actiunile si starile emotionale este esentiala pentru succes si depinde de constientizarea emotionala, dar si de autocontrol si disciplina. Aceasta se formeaza in timp, iar in copilarie si adolescenta este natural sa nu functioneze de fiecare data. Insa putem sa ii sprijinim pe copii sa isi directioneze comportamentul si sa isi gestioneze starile emotionale astfel:

  • invata-l pe copilul tau sa isi accepte toate emotiile, indiferent cat de dificile par - cu cat starile emotionale sunt lasate sa se exprime, cu atat mai repede vor trece.
  • ajuta-l sa isi exerseze toleranta la frustrare si abilitatea de a amana recompensele imediate.
  • incurajeaza-l sa isi dezvolte abilitatea de a fi eficient sau productiv - cu cat copiii reusesc sa faca mai multe lucruri, cu atat mai motivati sunt sa depuna efort si sa isi doreasca sa isi imbunatateasca performantele.

Abilitatile de socializare

Relatiile pe care le avem de-a lungul vietii sunt esentiale pentru starea de bine, dar si pentru succes. Cu cat relatiile sociale cu colegii de clasa sunt mai armonioase, cu atat copilul tau se va simti mai confortabil si mai in siguranta la scoala, fiind astfel capabil sa se concentreze asupra lectiilor, sa participle la acestea si sa se bucure de experienta scolara. Ce abilitati sociale poti incuraja in acest an scolar la copilul tau?

  • abilitatile de a initia, mentine si incheia o conversatie
  • abilitatile de gestionare a conflictelor
  • abilitatile de negociere
  • asertivitatea
  • empatia si compasiunea

Abilitatea de a lua decizii in mod responsabil

In timp, pe masura ce copiii isi dezvolta gandirea, dar si abilitatile de gestionare a emotiilor, invata sa ia decizii care sunt benefice pe termen lung, desi dificile pe termen scurt. De exemplu, decid sa isi faca temele inainte sa se joace, sa manance o gustare sanatoasa in loc de un desert bogat in zahar sau sa mearga la antrenamente sportive in fiecare dimineata desi ar prefera sa doarma pana mai tarziu. Aceasta abilitate presupune:

  • capacitatea copilului de a identifica o problema si de a o formula in termeni cat mai specifici. De exemplu, daca un copil nu percepe alegerea dintre joaca si teme ca pe un conflict (“Vreau sa ma joc, dar e mai important sa fac temele inainte.”), alegerea va fi simpla, dar nu neaparat benefica (“Vreau sa ma joc, asa ca o sa ma joc.”).
  • capacitatea copilului de a anticipa consecintele fiecarei decizii sau alegeri luate“Daca ma joc inainte sa fac temele, s-ar putea sa nu am timp sa termin lectiile.”
  • capacitatea de a diferentia intre consecinte pozitive si negative – deseori, copiii pot nega faptul ca unele urmari pot fi negative pentru ei, mai ales daca si-au format obiceiul de a evita problemele sau responsabilitatile (“Nu e mare tragedie daca nu fac temele.”).
  • capacitatea copilului de a-si asuma responsabilitatea pentru propriile alegeri. Aceasta are legatura cu locul intern al controlului si cu sentimentul puterii personale. Cu cat copiii sunt incurajati sa vada ca au puterea de a actiona astfel incat sa influenteze lucrurile care li se intampla, cu atat mai usor le va fi sa isi asume responsabilitatea pentru alegerile facute.

Toate aceste obiective de invatare social-emotionala pot fi abordate la scoala, dar si acasa, iar situatia ideala este cand acestea sunt atat prioritatea parintilor, cat si a profesorilor. Cu cat copiii sunt mai echilibrati emotional, cu atat isi vor putea concentra atentia si eforturile asupra invatarii.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • De ce este necesara tristetea
    De ce este necesara tristetea
    06 noiembrie 2024   

    Desi traim intr-o lume in care se promoveaza succesul, iar multi copii cauta doar sa obtina beneficii materiale, in realitate, tristetea este cea pe care o simtim cel mai des, iar asta nu este un lucru rau. Atat adultii, cat si copiii au nevoie sa simta din cand in cand tristetea ca si emotie.

  • Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii
    Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii
    01 noiembrie 2024   

    In momentele in care suntem tensionati, mintea noastra isi imagineaza cele mai rele scenarii ceea ce ne acutizeaza starea de rau pe care o simtim. Totusi, exista exercitii simple care ne pot ajuta sa ne recastigam controlul asupra propriilor ganduri.

  • Ce inseamna misofonia si cum il poti ajuta pe copil
    Ce inseamna misofonia si cum il poti ajuta pe copil
    16 octombrie 2024   

    Pentru unii copii, mesele luate in familie sau zgomotul din clasa pot insemna o adevarata tortura. Misofonia este fenomenul in care sunete mici, repetitive precum mancatul sau respiratul pot sa fie extrem de deranjante si imposibil de ignorant. Deranjul auditiv este insotit intodeauna de a reactie emotionala puternica.

Mai multe