characters characters

Comunicarea eficienta parinte profesor

Ce vor parintii sa stie profesorii

Propus de: SuntParinte.ro   |   03 octombrie 2019    |   5710 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

comunicarea eficienta parinte profesor
Toata lumea este de acord ca o comunicare eficienta dintre parinti si profesori este esentiala pentru rezultatele scolare bune ale copiilor. Deseori, ca in orice alta relatie umana, lucrurile cele mai importante raman insa nespuse, atat din partea parintilor, cat si din partea profesorilor. Incepem cu lucrurile pe care parintii ar vrea ca profesorii sa le stie si vom continua cu lucrurile pe care profesorii ar vrea ca parintii sa le stie.

Citeste si:

Cand profesorii nu se inteleg cu parintii

De ce e bine ca profesorii sa ceara ajutorul parintilor


Ce vor parintii sa stie profesorii?


Fiecare copil este unic si deseori copiii se comporta diferit la scoala fata de acasa. De aceea, perspectiva cadrelor didactice asupra copilului este importanta pentru parinte:

„Copilul meu este cea mai importanta persoana din viata mea si vreau sa fiu sigur ca ii este bine la scoala.”

Parintii au nevoie sa stie, chiar daca nu intreaba intotdeauna, despre cum se intelege copilul cu ceilalti colegi, cum se simte la scoala si cum interactioneaza cu cadrul didactic. Deseori, cadrele didactice vorbesc parintilor despre aceste aspecte doar cand apar probleme, insa la fel de important este ca aceste aspecte sa fie abordate si cand lucrurile merg bine.

„Cand copilul meu este criticat, deseori simt ca eu sunt criticat. Nu ma ajuta sa aflu doar ca am un copil problema, vreau sa pot sa-l ajut sa se adapteze mai bine la scoala.”

Critica (precum „Copilul dumneavoastra deranjeaza orele si nu ii lasa pe ceilalti copii sa invete.”) nu face decat sa scoata in evidenta o problema (comportamentul dificil de gestionat al copilului), care este, cel putin aparent, transferata parintelui. Feedback-ul constructiv insa („Copilul dumneavoastra are nevoie sa invete sa coopereze mai mult/sa isi concentreze atentia mai bine/ sa se calmeze mai usor etc.”) implica si o posibila solutie, pentru care atat parintele, cat si cadrul didactic pot depune eforturi, acasa si in clasa.

„Pot sa inteleg ca temele sunt importante, dar uneori devin prea multe sau sunt prea grele pentru copilul meu.”

Temele pentru acasa au nascut numeroase controverse de-a lungul timpului. Fie ca sunt bune sau nu, fie ca ocupa prea mult timp, temele de casa nu au fost niciodata momentul preferat al elevilor si deseori, nici al parintilor.

Cand cadrele didactice raman flexibile in privinta temelor si asculta ingrijorarile parintilor legate de acestea, toata lumea are de castigat: profesori, elevi si parinti deopotriva. De asemenea, atunci cand cadrele didactice sunt dispuse sa discute in clasa greselile facute de elevi la teme, parintii simt ca acestea sunt intr-adevar responsabilitatea copiilor si pot decide sa nu se implice prea mult in realizarea lor.

„Cand copilul meu nu este in siguranta la scoala, am nevoie sa stiu ca veti lua masuri pentru a-l apara.”

Bullying-ul sau hartuirea la scoala a fost si este in continuare o problema frecvent intalnita in scoli. Parintii copiilor agresati au tot dreptul sa se revolte, sa caute solutii si sa ceara din partea scolii si din partea cadrelor didactice mai multa responsabilitate si implicare. Cand cadrele didactice sunt dispuse sa comunice deschis pe aceasta tema si sa caute solutii impreuna cu parintii copilului agresor, cu psihologul scolar si, daca este nevoie, cu conducerea scolii, parintii copilului agresat vor deveni la randul lor mai putin agresivi.

De asemenea, cadrele didactice au nevoie sa inteleaga ca orice fel de violenta (emotionala sau verbala) este o incalcare a drepturilor copiilor si trebuie oprita atunci cand este observata pentru prima data.

„Cand copilul meu este agresor, simt rusine pentru comportamentul lui, asa ca am nevoie de sprijin pentru a gasi o solutie.”

Niciun parinte nu isi doreste sa creasca un copil agresor si nu toti parintii copiilor agresori vor exprima sincer ceea ce simt in aceasta situatie. Cand cadrele didactice trec peste impulsul de a invinovati parintii pentru comportamentul copilului si incearca sa gaseasca solutii impreuna cu parintii acestuia, sansele de reusita sunt mai mari.

In unele situatii, parintii copiilor agresori vor tinde sa minimalizeze importanta problemei sau sa ia apararea copilului. Aceste comportamente nu apar neaparat din rea vointa.  In asemenea cazuri, poate fi utila o discutie calma si clara despre comportamentele care nu sunt acceptabile in scoala si despre efectele pe termen lung ale hartuirii sau violentei verbale. Accentul pus pe colaborare intre scoala si familie de asemenea poate reduce tensiunea.

Copilul meu sufera cand este criticat sau respins de profesori, chiar daca nu arata acest lucru intotdeauna.

Parintii vad stresul, lacrimile, frustrarea si lipsa de incredere in sine a copiilor atunci cand au un esec sau cand sunt criticati de profesori. Nu toti copiii manifesta aceste emotii in mod direct in clasa, asa ca profesorii pot ajunge usor la concluzia ca elevii nu sunt motivati sa invete, sunt "obraznici" sau nepasatori. Deseori, sfidarea si refuzul de a invata au fost precedate de dezamagire, frustrare si pierdere a increderii in sine, toate invizibile in sala de clasa, dar vizibile acasa.

Tu ce ti-ai dori sa stie profesorii de la clasa copilului tau? Lasa un comentariu mai jos, perspectiva ta s-ar putea sa fie de ajutor altor parinti sau altor cadre didactice.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe