characters characters

Bullying-ul in scoli

Ce pot face cadrele didactice pentru a opri hartuirea intre elevi

Propus de: SuntParinte.ro   |   29 august 2019    |   8433 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

bullying in scoli
Riscul ca un elev sa cada victima a bullying-ului sau hartuirii in scoala sunt extrem de mari, indiferent de varsta pe care o are copilul sau cat de bine este cotata scoala in care invata. De multe ori, profesorii nu observa semnele hartuirii intre elevi, subestimeaza gravitatea situatiei sau nu stiu cum si cand sa intervina. Potrivit statisticilor oferite de Salvati Copiii, unul din patru copii romani sunt victime ale hartuirii la scoala.

Citeste si:

Ce inseamna bullying-ul sau hartuirea intre elevi

Cum il ajuti pe copil sa faca fata bullying-ului


Orice elev ar trebui sa poata sa mearga la scoala si sa aiba dreptul de a se bucura sa invete si sa mearga in sala de clasa, zi de zi, fara a fi amenintat, terorizat sau ridiculizat in mod repetat.

Bullying-ul in scoli. Cum il pot opri cadrele didactice

Desi poate parea o misiune imposibila, cadrele didactice pot reusi sa opreasca hartuirea la scoala, mai ales daca la nivelul scolii exista o strategie in acest sens. Chiar si in lipsa acesteia, cadrele didactice pot juca un rol esential in reducerea violentei intre elevi. Iata cateva recomandari.

Educatia despre bullying si identificarea lui

Cel mai important lucru este ca profesorii sa stie sa faca diferenta dintre o situatie de hartuire si un simplu conflict verbal intre copii. Bullying-ul sau hartuirea este o situatie de victimizare, in care unul dintre copii manifesta rusine, este umilit, ridiculizat si lipsit de aparare. Conflictul intre doi copii nu presupune victimizare, ambii copii fiind capabili sa isi apere punctul de vedere de pe o pozitie de egalitate.

Interventia imediata si directa

Profesorii ar trebui sa intervina imediat cand observa un incident in care un copil este hartuit. Interventia profesorului ar trebui sa fie ferma, sa aiba ca scop oprirea comportamentului agresorului si explicarea regulilor scolii privind violenta intre elevi. In cazul in care sunt martori la incident, profesorul poate explica acestora ca au datoria de a interveni si de a apara copilul agresat. Urmeaza apoi discutia separata cu victima si cu agresorul, intr-o incapere in care pot discuta in liniste.

Profesorul poate afla detalii si de la ceilalti colegi de clasa sau persoane care detin mai multe informatii despre cele intamplate si apoi poate raporta incidentul la conducerea scolii, in special daca este de natura fizica. Apoi poate fi aplicat regulamentul scolar.

Comunicarea cu parintii copiilor

Profesorul diriginte sau invatatoarea poate vorbi apoi cu parintii copiilor pentru a-i informa despre cele intamplate. Este important ca discutia sa aiba loc intr-o atmosfera calma si de respect reciproc, prezentand doar faptele, fara a judeca si fara a cauta vinovatii in familie. Parintii ar trebui sa fie informati despre decizia scolii pentru a rezolva problema si sfatuiti despre posibile solutii pe care le pot implementa acasa. Copilul agresor ar trebui sa ramana pentru o vreme sub supravegherea cadrelor didactice.

Oferirea de ajutor ambilor copii, victima si agresor

Atat agresorul, cat si victima au nevoie de sprijin din partea cadrelor didactice si a consilierului scolar. Victima are nevoie sa stie ca exista cineva care ii va lua apararea si care incearca sa opreasca situatia. Agresorul are nevoie sa poate vorbi cu cineva despre motivele pentru care se poarta astfel cu alti copii si despre cum poate invata comportamente sociale mai eficiente. Copiii victima trebuie sa invete ca nu este nimic in neregula cu ei, ca nu au meritat sa fie tratati astfel si ca pot invata comunicarea asertiva.

Siguranta emotionala in clasa si modelul de comportament

Profesorii care folosesc la randul lor violenta verbala sau fizica in relatie cu elevii nu fac decat sa incurajeze bullying-ul intre elevi. Asadar, pentru a reduce acest fenomen, profesorii pot sa ofere modele pozitive de comportament, alegand sa asculte cu adevarat copiii, sa incerce sa ii cunoasca si sa transforme clasa intr-un grup in care toata lumea este acceptata si apreciata.


Alte principii si reguli utile pentru profesori:

  • Copiii victime ale hartuirii au dreptul sa fie aparate de catre cadrele didactice indiferent de performanta lor scolara sau de comportamentul din clasa.
  • Este important ca profesorii sa stie ca multi copii agresori sunt victime la randul lor in alte situatii.
  • Cadrele didactice ar trebui sa incurajeze comportamentele pozitive intre copiii din clasa si ar trebui sa formuleze la inceputul fiecarui an scolar regulile clasei, in care sa mentioneze clar ca hartuirea nu este tolerata.
  • Niciunul dintre copiii implicati in hartuire nu ar trebui etichetati ca „victima” si „agresor” in fata celorlalti copii.
  • Pentru a obtine rezultate reale, profesorii care intervin in aceste situatii trebuie sa aiba incredere in propria lor autoritate, sa cunoasca regulamentul scolar, sa nu intre in conflict cu copilul agresor si sa nu se simta la randul lor agresate de comportamentul acestuia.
  • Cadrele didactice nu ar trebui sa se astepte de la copiii victime sa fie capabili sa se descurce singuri in aceasta situatie. Incurajandu-i pe copiii victime sa se apere singuri nu facem decat sa crestem riscul aparitiei violentei in scoala.
  • Toate cadrele didactice au datoria sa intervina, chiar daca exista un consilier scolar sau chiar daca directorul scolii a fost informat de problema. Cu cat profesorii colaboreaza mai mult, cu atat bullying-ul poate fi oprit mai repede.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe