Oamenii de stiinta si motivatia de invatare a copilior
De ce e bine sa il inveti pe copil despre dificultatile oamenilor de stiinta celebri
Elevii de liceu isi pot imbunatati performantele scolare daca invata despre problemele cu care s-au confruntat marii oameni de stiinta ai lumii, precum Albert Einstein si Marie Curie, sustine un studiu publicat de Asociatia Americana de Psihologie.
Participantii la studiu (402 liceeni din New York) au fost impartiti in trei grupuri: grupul de control, in care elevii au citit un text stiintific de 800 de cuvinte cu privire la descoperirile si realizarile lui Albert Einstein, Marie Curie si Michael Faraday – ultimul fiind cunoscut pentru descoperirile sale in domeniul electromagnetic.
Al doilea grup a fost cel in care li s-a cerut elevilor sa citeasca despre problemele personale cu care s-au confruntat acesti oameni de stiinta, precum fuga lui Einstein din Germania, pentru a evita persecutia de catre nazisti.
Al treilea grup a avut sarcina de a citi despre dificultatile intelectuale ale oamenilor celebri precum perseverenta lui Marie Curie in ciuda numeroaselor sale experimente esuate. Descrierile dificultatilor oamenilor de stiinta au inclus si actiunile pe care aceastia le-au luat pentru a depasi obstacolele.
Dupa o perioada de sase saptamani, in care elevii au fost evaluati, s-a constatat ca elevii din al treilea grup si-au imbunatatit semnificativ notele la stiinte, cei cu rezultate scazute beneficiind cel mai mult. Elevii din grupul de control, care au citit doar despre realizarile oamenilor de stiinta nu doar nu si-au imbunatatit notele, dar au obtinut note mai mici decat in perioada anterioara de evaluare.
Elevii care au citit despre dificultatile personale sau intelectuale ale oamenilor de stiinta au ajuns sa ii vada pe acestia ca oameni asemanatori lor, care trebuie sa depaseasca esecul si obstacolele pentru a reusi. Elevii din grupul de control i-au descris pe oamenii de stiinta ca avand un talent innascut si aptitudini speciale pentru stiinta.
Studiul atrage atentia asupra felului in care manualele portretizeaza cercetatorii celebri, sugerand ca este mai util pentru elevi sa afle despre modalitatile in care acestia au depasit dificultatile si provocarile decat sa afle doar despre realizarile lor.
„Cand copiii se gandesc la Einstein ca la un geniu, diferit de toti ceilalti, ei pornesc de la premisa ca oricum nu vor putea vreodata sa il ajunga din urma. Multi elevi nu inteleg faptul ca succesul necesita o calatorie indelungata in care vor intalni si multe nereusite.”, sustin cercetatorii.
Sursa: ScienceDaily.com
*Sursa foto: suphakit73, FreeDigitalPhotos.net
Adauga tu primul comentariu: