Captarea atentiei elevilor in clasa
Cum este definita implicarea elevilor in activitatea de la clasa
Captarea atentiei elevilor la clasa si implicarea lor active in lectie este esentiala pentru succesul scolar si professional al acestora. Studii realizate de-a lungul unor perioade lungi de timp, asupra elevilor australieni, au aratat ca exista o asociere intre gradul de implicare si apartenenta la o comunitate ale elevilor si probabilitatea lor de a urma o facultate si de a avea o cariera de success. Aceasta corelatie a fost mai puternica in randul copiilor din medii defavorizate. Cu alte cuvinte, cu cat copiii din familii defavorizate se simt mai implicati in activitatea scolara, cu atat au mai multe sanse de a depasi statutul socioeconomic si profesional al familiilor din care provin.
Este important ca profesorii sa isi propuna sa capteze atentia elevilor nu doar la inceputul orei, ci pe intreaga durata a acesteia. Iar specialistii in educatie sunt preocupati de definirea cat mai exacta a implicarii elevilor si a factorilor care influenteaza cat de implicati si atenti sunt copiii in timpul lectiilor.
John Almarode, profesor in cadrul Universitatii Madison, a cercetat notiunea de implicare a elevilor la clasa si atrage atentia asupra faptului ca implicarea nu presupune doar anumite comportamente din partea elevilor, ci se refera si la emotiile si gandurile lor. Potrivit acestuia, exista opt calitati pe care o lectie sau o activitate trebuie sa le aiba pentru a asigura implicarea copiilor in lectie:
- Activitatea permite copiilor sa isi personalizeze experienta si rezultatul activitatii.
- Copiilor li s-au explicat si aratat in mod concret care sunt asteptarile cadrului didactic de la ei.
- Activitatea are valoare si semnificatie potentiala in afara clasei.
- In clasa exista o cultura a sigurantei emotionale, iar greselile sunt appreciate ca ocazii de invatare.
- Exista posibilitatea de interactiune sociala, iar copiii pot sa vorbeasca intre ei despre ceea ce invata.
- Elevilor li se da ocazia sa faca alegeri in timpul activitatii.
- Activitatea are legatura cu realitatea.
- Activitatea este noua pentru copii si inedita.
Toate cele opt calitati sunt importante pentru implicarea elevilor in lectii, dar doar trei sunt necesare pentru atingerea acestui obiectiv.
Pentru ca implicarea copiilor sa se mentina pentru 84-86% din timpul lectiei, este necesar sa existe cel putin trei dintre aceste caracteristici. Cand doar doua dintre aceste caracteristici sunt prezente in cadrul unei lectii, doar 16 % dintre elevi sunt implicate in activitate, iar cand doar una dintre aceste caracteristici este prezenta, procentul copiilor atenti si implicate scade sub 4%.
O alta latura importanta a implicarii copiilor in activitatea de la clasa este oferirea feedback-ului. In contextul unor teste scrise de exemplu, feedback-ul nu inseamna a corecta cat mai repede lucrarile, ci a oferi copiilor exemple de lucrari care sa ilustreze asteptarile pe care ar fi trebuit sa le indeplineasca elevii. De exemplu, Almarode recomanda profesorilor sa arate copiilor lucrari care au fost notate cu o nota maxima, lucrari care au fost notate cu note medii si lucrari evaluate cu note mici, pentru ca elevii sa isi formeze o parere despre cum ar fi trebuit sa rezolve cerintele testului.
*Sursa foto: http://maxpixel.freegreatpicture.com
Sursa:KQED.org
Citeste si:
Adauga tu primul comentariu: