1. Intampina dificultati in formularea propozitiilor, preferand sa se exprime printr-un singur cuvant sau prin mai multe cuvinte, fara insa „a le lega” intr-o propozitie.
Comunicarea verbala la aceasta varsta este caracterizata de o intensa dezvoltare, trecand de la o forma preponderent non-verbala, dominata de interjectii, cuvinte monosilabice sau cuvinte pronuntate defectuos, la modalitati de comunicare tot mai complexe, sustinute de un bagaj de cuvinte ce se multiplica din zi in zi. Intrarea in colectivitate, in mediul gradinitei care in fiecare zi il provoaca pe cel mic la comunicare, stimuleaza in mod clar aceasta perioada de intense achizitii. Fiecare copil se dezvolta in ritmul sau propriu, dar pana la varsta de trei ani, majoritatea copiilor pot executa niste cereri simple (fapt ce dovedeste capacitatea de a intelege ce i se spune), repeta cuvinte pe care le aud in jur si incep sa combine cuvintele in propozitii scurte.
Ce poti face ca parinte
- Implica-l in cat mai multe situatii de comunicare. Citeste-i povesti, canta-i, incita-l la jocuri de cuvinte simple, sau pur si simplu vorbeste cu el pe diverse teme: despre ceea ce a facut in timpul zilei sau planurile pentru a doua zi. Adreseaza-i intrebari deschise care sa-l stimuleze in a da un raspuns: „Ce are vrea sa manace papusa astazi?”; „Cred ca va ploua dupa-amiaza. Ce vom face?" Intotdeauna arata-te interesat de ceea ce spune.
- In comunicarea de zi cu zi, atunci cand iti raspunde la intrebari obisnuite, de genul „Ce vrei sa manaci?”; „Unde ai vrea sa mergem?”, „Cu ce sa ne jucam?” solicita-i sa-ti ofere raspunsul, exprimandu-se in propozitii. Nu te multumi cu raspunsuri monosilabice sau printr-un singur cuvant. Dezvolta comunicarea dintre voi. Reformuleaza tu raspunsul, exprimand mesajul intr-o propozitie completa si pune-l si pe el sa repede dupa tine.
- Citeste-i cat mai des din cartile preferate si incurajeaza-l sa-ti spuna impresiile despre actiune si personaje, cu propriile sale cuvinte. O idee buna este sa-l lasi sa creada ca citeste. Va fi foarte incantat sa se uite in paginile cartii si, chiar daca nu poate citi, sa vorbeasca si sa aiba impresia ca intelege ceea ce scrie acolo.
2. Intampina dificutati in realizarea acordului gramatical la nivelul propozitiei (Exemplu: in loc sa spuna El citeste., are tendinta de a prelua forma verbului de la persoana I, singular, dupa modelul Eu citesc., cu care este cel mai familiarizat si formuleaza incorect: El citesc.)
Este firesc si chiar amuzant uneori, sa-i auzim pe cei mici facand dezacorduri, inventand forme verbale inedite (in loc de „eu citesc” spune „eu cartesc”) sau folosind forme incorecte de plural (in loc de „oameni” spune „omi”). Copilul tau se afla la inceputul perioadei de asimilare a limbii romane. El isi va dezvolta competentele de comunicare treptat, prin imitatie si prin exersarea zilnica a folosirii limbajului, iar ulterior prin lectura si prin cunoastere.
Ce poti face ca parinte
- In primul rand trebuie sa-i oferi cat mai multe momente placute, de joc, in care sa-l stimulezi sa comunice. El invata sa foloseasca corect cuvintele in propozitie doar prin exersare orala, prin folosirea lor in comunicarea zilnica.
- Cand rasfoiti cartile de povesti pe care copilul tau le prefera, stimuleaza-l sa vorbeasca liber despre personajele sau lucrurile pe care le vede in carte. Daca face greseli in formularea propozitiilor, reformuleaza tu, cu multa discretie, fara a-i atrage foarte mult atentia asupra faptului ca a gresit.
- Citindu-i povesti si poezii, oferi copilului tau exemple concrete de folosire a verbelor pentru a exprima diverse fapte si actiuni petrecute, care se petrec sau se vor petrece. Toate aceste momente sunt pentru copilul tau experiente valoroase de invatare a limbii romane, in forma sa gramaticala completa si corecta.
Adauga tu primul comentariu: