Intampina dificultati in identificarea numarului de cuvinte dintr-o propozitie. In loc sa numere cuvintele, desparte in silabe primul sau ultimul cuvant. (Exemplu: in loc sa desparta propozitia Tata taie lemne in cuvintele: tata, taie, lemne - 3 cuvinte, copilul spune: ta, ta, taie, lemne – 4 cuvinte sau tata, taie, lem-ne – 4 cuvinte).
Copilul, la aceasta varsta, nu intelege foarte bine notiunile de silaba, cuvant, propozitie si diferentele dintre acestea. Pentru ca, inainte de a intelege complet procedeul de analiza-sinteza lexicala a propozitie (adica despartirea propozitiei in cuvinte si refacerea ei la loc), copilul ajunge sa faca analiza-sinteza fonetica a cuvantului (adica despartirea in silabe a cuvantului si refacerea lui). Astfel, copilul ajunge sa amestece cele doua procedee.
Ce poti face ca parinte
- Exerseaza cu copilul tau despartirea propozitiei, utilizand mai intai propozitii cu 2, apoi 3 cuvinte lungi, usor de sesizat in propozitie. Evita cuvintele scurte de genul prepozitiilor: de, la, cu, pe sau a conjunctiilor: ca, sa, si, ori, sau, pentru ca sunt mai greu de sesizat. Prin exercitiu repetat, copil tau va intelege ca propozitia trebuie impartita in bucati mai mici (cuvinte), dar acestea, luate separat, trebuie sa aiba inteles, o semnificatie, in timp ce silabele nu sunt purtatoare de sens, de inteles.
- Cand rasfoiti carti sau cand se joaca cu jucariile preferate, exersati formularea de propozitii scurte (Exemplu: Papusa danseaza.; Robotul canta.; Ursuletul plange.) Apoi, extindeti propozitia scurta formulata prin adugarea unui cuvant sau a unor cuvinte potrivite (Exemplu: Papusa danseaza repede.; Robotul canta frumos.; Ursuletul plange tare.) Acest exercitiu il va juta sa inteleaga cum sunt alcatuite propozitiile.
Adauga tu primul comentariu: