Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa defineasca pronumele.
(Exemplu: defineste pronumele ca fiind partea de vorbire care inlocuieste un substantiv); - Sa identifice pronumele personal (eu, tu, el/ea, dansul/dansa, noi, voi, ei/ele, dansii/dansele) si pronumele personal de politete (dumneavoastra, dumneaei, dumnealui) in enunturi date;
- Sa recunoasca formele neaccentuate ale pronumelui.
(Exemplu. pers. I singular: mie, imi, mi, mine, ma, m-; plural: noua, ne, ni; pers. II singular: tie, iti, ti, tine, te; plural: voua, va, vi, v-; pers. III singular: lui, ei, ii, il, i, i-, -l, -o; plural: lor, le, li, ii, i, i-); - Sa inlocuiasca, pe text, substantivele identificate cu pronumele corespunzatoare;
- Sa indice persoana si numarul unor pronume personale date.
(Exemplu: „Nu-mi place sa vorbesc cu ei.” :-mi – pronume personal, forma neaccentuata, persoana I, numarul singular; el – pronume personal, persoana a III-a, numarul plural); - Sa specifice genul pronumelor personale la persoana a III-a; Exemplu: genul masculin – el, ei, d-nsul, dansii, dumnealui; genul feminin – ea, ele, dansa, dansele, dumneaei.
- Sa completeze enunturi cu pronumele personal indicat.
(Exemplu: Am fost la teatru cu ..... -pronume personal de politete, persoana a treia, numarul plural, genul feminin); - Sa scrie corect ortograme ce contin pronume personal, forma neaccentuata.
(Exemplu: nu-i spun, ce-l citesc, vazandu-l, privind-o, l-am ascultat); - Sa specifice functia pronumelui in propozitie, aceea de subiect si parte secundara de propozitie;Exemplu 1- subiect: El a scris o compunere deosebita; Exemplu 2 - parte secundara de propozitie: Compunerea lui este deosebita).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa recunoasca formele neaccentuate ale pronumelui in contexte mai dificile si sa le analizeze morfologic si sintactic (Exemplu:„Adu-mi-l aici!”
-mi – pronume personal, forma neaccentuata, persoana I, numarul singular, functia in propozitie de parte secundara;
-l – pronume personal, forma neaccentuata, persoana a III-a, numarul singular, functia in propozitie de parte secundara); - Sa scrie corect grupurile de verbe-pronume mai dificile, intalnite in limba romana (Exemplu: canta-mi-o, spusu-ti-am, dusu-m-am, vedea-te-as, jelui-m-as, da-mi-l).
Comentează: