Copiilor le plac mult povestile. Imbraca orice activitate statica, monotona, pe care o desfasori cu copilul tau intr-o poveste din universul copilariei sau dintr-o lume fantastica si distracţia şi mobilizarea copilului tau sunt garantate.
Activitatea urmatoare va incepe cu o poveste, care are rolul de a motiva participarea activa a copilului la rezolvarea sarcinilor si de a crea un climat placut si destins pe parcursul exersarii cunostintelor dobândite la scoala.
Citeste-i povestea urmatoare copilului tau sau lasa-l pe el sa citeasca singur.
Pomul-care-face-cuvinte
Daniela este o fetita harnica si cuminte. De obicei, dupa ce isi face lectiile, se asaza cu o carte in mâna pe o bancuta de lemn acoperita cu un pled vechi, la umbra marului batrân din spatele curtii. Aici e un loc ideal pentru citit. De-a lungul timpului a trait aici lucruri minunate: si-a imaginat cum o insoteste pe Alice in Tara Minunilor sau cum o ajuta pe Dorothea sa ajunga la Vrajitorul din Oz, ori cum strabate Dumbrava Minunata alaturi de Lizuca si Patrocle.
Marul, cu umbra sa racoroasa o insotea in lungile ei calatorii in lumea cartilor. Uneori inchidea cartea, culegea câte un mar din pom si il rontaia pofticioasa, in timp ce se gândea la intâmplarile deosebite traite de personejele cartii.
Azi, Daniela ridica privirea din carte, in cautarea unui mar zemos si dulce pe care sa-l savureze gândindu-se la Matilda, personajul principal al cartii pe care tocmai o incepuse. Privirea ii aluneca cercetatoare de la o creanga la alta din ce in ce mai nedumerita: in pom nu se zarea nici macar un mar. S-a intins pe banca de lemn ca sa priveasca mai bine coroana stufoasa a marului, insa nici acum nu a descoperit fructul mult dorit. Nu i se mai intâmplase asta niciodata. Intristata, inchise ochii si usor, usor trecu in lumea viselor.
Spiridusul Marului, o fiinta mica si delicata, cobora sprinten din creanga in creanga tocmai din vârful pomului pâna a ajuns lânga Daniela. I-a spus fetei ca vrajitoarea cea rea a furat rodul marului intr-o seara, când a vazut fructele rumene si gustoase care atârnau pe crengile incarcate. I-a promis spiridusului ca-i va da inapoi rodul marului daca va sti sa rezolve toate „incercarile” din Pomul-care-face-cuvinte. Dar Spiridusul Marului nu fusese niciodata la scoala si vrajitoarea stia asta.
Spiridusul se grabi sa-i dea fetei Pomul-care-face-cuvinte, un pomisor mic, mic, cât un bonsai, de ramurile caruia stateau atârnate, ca niste fructe, biletele impaturite pe care erau scrise cuvinte. Cuvintele de pe fiecare bilet alcatuiau cerinte pe care le pot citi si rezolva numai copiii care merg la scoala.
Vrei sa o ajuti pe Daniela sa rezolve toate incercarile si astfel sa recupereze rodul marului?
De ce ai nevoie
Ai nevoie de silueta unui pom de care vei lipi biletele cu cerinte ale unor exercitii din lectiile pe care copilul le-a parcurs la scoala. Poti salva pe calculator (click dreapta pe imagine si Save as/Salveaza ca) si apoi printa fisa de mai sus.
Te poti inspira din caietul de clasa, din manual sau dintr-un auxiliar didactic.
Cum se realizeaza
Ii vei spune copilului ca azi va veti juca impreuna, imaginându-va ca pomul pe care il aveti in fata este chiar cel pe care spiridusul i l-a dat Danielei. De asemenea, ii vei spune ca va fi nevoie sa rezolve toate „incercarile” pentru a aduce inapoi rodul marului din poveste.
Il rogi pe copil sa desprinda primul biletel, sa citeasca cerinta si sa rezolve exercitiul propus. Il verifici, apoi veti trece la biletelul urmator si jocul continua asemanator pâna când se epuizeaza toate „incercarile”. Acolo unde intâmpina dificultati il poti ajuta cu explicatii si indrumari de rezolvare.
De exemplu, pentru lectia „Biletul” cerintele pot fi urmatoarele:
- Completeaza urmatorul bilet:Daniela, iti multumesc pentru ca.................................................................
- Scrie un bilet de multumire pentru bunica fiindca ti-a facut prajitura preferata.
- Scrie un bilet prin care o informezi pe mama ca ai plecat la antrenament.
- Vrei sa imprumuti o carte de la un prieten. Scrie un bilet adresat acestuia.
- Ai fost acasa la Luca, insa acesta lipsea. Scrie-i un bilet pe care i-l poti lasa la usa.
Nu uita la final sa apreciezi efortul copilului si sa ii arati ca a reusit sa o invinga pe vrajitoarea cea rea.
Practic, in cadrul acestui tip de activitate, putem exersa cunostinte din orice lectie pe care copilul o studiaza la scoala.
Cum poti imbunatati aceasta activitate
Incurajeaza copilul pe tot parcursul desfasurarii activitatii si lauda orice manifestare pozitiva a acestuia. Vei avea grija ca atmosfera in timpul activitatilor sa fie una degajata, totul sa se desfasoare cu zâmbetul pe buze, tonul sa fie cald.
Prin intermediul acestei activitati poti verifica ce a invatat copilul dupa o zi de scoala. In acest sens poti insera in biletele exercitii si probleme de matematica, exercitii de limba româna sau intrebari ce vizeaza explorarea mediului. Copilul poate formula raspunsurile atât oral, cât si in scris.
O astfel de activitate poate fi folosita si la recapitularea unei unitati de invatare, in scopul pregatirii pentru testul de evaluare. In acest caz vei formula cerinte din mai multe lectii ce sunt cuprinse in unitatea respectiva.
De ce sa realizezi aceasta activitate/ Ce invata copilul
Pentru ca poate fi uşor adaptata, acest tip de activitate ne ajuta sa exersam o multitudine de teme cuprinse in programa scolara de clasa a II-a, la oricare dintre obiectele de studiu.
Copilul va aprofunda cunostintele dobandite la scoala intr-un mod placut. In poveste, intotdeauna binele invinge raul. Asociind persoana sa cu forta binelui, copilul traieste o satisfactie deosebita a muncii sale, stiind ca a reusit sa invinga personajul negativ. Povestea dezvolta trasaturi pozitive de caracter: spriritul de dreptate, altruismul, intr-ajutorarea, sârguinta, increderea in sine, optimismul.
Adauga tu primul comentariu: