1. Confunda semnele matematice: +, -, =, atunci cand le citeste sau le scrie.
Pentru ca la aceasta varsta, copilul tau inca invata ce inseamna aceste semne, este normal sa le confunde, chiar daca a efectuat corect operatia matematica si rezultatul este cel corect.
Ce poti face ca parinte
- Il poti ajuta prin jocuri de memorare a acestor semne. Scrie semnele + (plus), – (minus) si = (egal) pe 3 cartoane, de dimensiuni suficient de mari sa fie bine observate, cu culori diferite. Asaza cartoanele cu fata in sus si cere-i un anumit semn.
- In timp ce copilul sta cu ochii inchisi, tu vei lua un semn din cele trei. Cand va deschide ochii, copilul trebuie sa spuna ce semn lipseste.
- Cere-i copilului sa scrie cat mai multe cartonase cu semne, sa intoarca toate semnele de acelasi fel cu fata in jos si sa spuna ce semn a ascuns.
2. Foloseste gresit semnele matematice (de exemplu, completeaza gresit 3 - 1 = 4)
Copilul tau inca invata ce inseamna aceste semne, de aceea este normal sa intampine dificultati.
Ce poti face ca parinte
- Il poti ajuta prin jocuri de adunare si scadere. Cumpara-i jocuri de genul “Numaram si socotim” in care sunt jetoane cu cifrele de la 0 la 10 si semnele matematice +, -, =. Jucati-va impreuna. La un numar dat (o grupa de 2, 3, 5 obiecte) adaugi sau iei 1 sau 2 obiecte. Apoi cu ajutorul cartonaselor cu numere si semne din jocul matematic, “scrieti” operatia pe covor.
- Foloseste fise cu imagini in care copilul trebuie sa completeze semnele matematice si rezolvati-le impreuna, aratandu-i legatura intre numere, semne si imagini.
3. Efectueaza cu mare greutate adunarea si scaderea cu numere mai mari decat 1 si 2. (de exemplu: 3+3 sau 2+7 sunt operatii mult prea dificile pentru varsta lui).
Copilul tau abia incepe sa stapaneasca ce inseamna numar. La aceasta varsta incepe sa inteleaga ca toate numerele se formeaza din numarul anterior, la care se adauga 1. De aceea, copilul tau aduna sau scade doar cu 1, cel mult 2, atunci cand adauga sau ia obiecte dintr-o grupa.
Ce poti face ca parinte
- Cand te joci cu el, adunand si scazand feliile din cosul cu paine sau servetele aduse la masa, cand asezati pe raft jucariile sau cartile, tine cont de acest lucru. La un numar dat (o grupa de 2, 5, 7 obiecte) aduni sau scazi doar 1 sau 2 obiecte, nu mai mult. Si obligatoriu, in urmatoarea ordine: numarul mare este primul, la care se adauga sau se scade cel mic (1 sau 2). Poate pentru tine 5 + 2 inseamna acelasi lucru cu 2 + 5, dar pentru copilul tau asezarea numerelor in adunare sau scadere conteaza foarte mult.
4. Efectueaza cu mare greutate operatii matematice, mental, fara suport intuitiv (adica fara a folosi si numara obiecte concrete sau imagini).
La aceasta varsta, copilul tau are nevoie sa faca operatiile matematice de adunare si scadere folosindu-se de imagini sau obiecte pe care le numara.
Ce poti face ca parinte
- In plus de ceea ce face la gradinita, tu il poti ajuta in aceasta etapa de dezvoltarea a gandirii. Foloseste orice ocazie pentru a efectua adunari si scaderi. Daca materialul concret folosit este placut si gustos, va fi cu atat mai incantat sa se joace “de-a matematica”. Din ciorchinele de pe masa, rupe un numar de boabe. Cere-i copilului sa rupa cu 1 sau 2 boabe mai mult sau mai putin decat ai rupt tu. Sau poate mananca cu 1 sau 2 linguri mai mult sau mai putin decat tine.
- Cumpara-i jocuri de genul “Numaram si socotim” in care sunt jetoane cu cifrele de la 0 la 10 si semnele matematice +, -, =. Jucati-va impreuna. Organizati concursul “Cine rezolva mai repede si mai bine?”. In bucatarie, in camera sa sau in parc, adunarea si scaderea trebuie sa fie permanent “o joaca”.
- Foloseste cartile de joc, pana la 10 pentru a va juca impreuna. Adunati si scadeti 1 sau 2 puncte (exemplu: la cartea cu 6 trefle aduna sau scade doar cartea cu o trefla sau pe cea cu doua trefle).
- In bucatarie, in camera sa sau in parc, adunarea si scaderea trebuie sa fie permanent “o joaca”.
Adauga tu primul comentariu: