Metode de incheiere a lectiilor
Cum arata lectiile in alte sisteme de invatamant din alte tari? Descoperind mai multe lucruri despre educatia in alte tari, gasim inspiratie pentru schimbari simple pe care le pot face profesorii din tara noastra. Astazi vorbim despre feluri in care pot fi incheiate lectiile.
Citeste si alte materiale despre acest subiect:
Metode de predare care mentin atentia copiilor
Jocuri care fac predarea interactiva si interesanta
Momentul final al lectiei conteaza mai ales pentru ca atat profesorul, cat si elevii au sansa de a verifica ce anume au inteles din ceea ce s-a discutat la ora, pot sa reflecteze la ceea ce au invatat sau sa faca legatura cu ceea ce stiau deja.
Strategii si tehnici de incheiere a lectiei
Iata cum incheie lectiile profesorii din alte tari:
Evaluare finala scurta
Pe un biletel care poate fi anonim sau nu, elevii pot raspunde la finalul orei la cateva intrebari. Acestea pot face referire la ceea ce - a predat pentru a evalua cat anume s-a fixat din materia predata sau intrebari despre ce asteptari sau ce probleme au intampinat elevii (ce nu au inteles, ce nu le-a placut, ce si-ar fi dorit sa afle dar nu au aflat etc.). Evaluarile la finalul lectiei sunt utile fiindca ii ajuta atat pe elevi, cat si pe profesori sa isi imbunatateasca cunostintele si sa se cunoasca mai bine reciproc.
Intrebare pentru parinti
La finalul orei, copiii primesc o intrebare pe care sa o discute cu intreaga familie. Profesorii trimit parintilor un email cu raspunsul la intrebare, pentru a discuta subiectul impreuna cu copiii. Este o modalitate simpla de a implica parintii in educatia copiilor si de a incheia ora trezindu-le curiozitatea si interesul pentru invatare.
Rezumat intr-un numar limitat de cuvinte
La sfarsitul orei, profesorii le cer copiilor sa rezume informatiile noi invatate, folosind un numar limita de cuvinte. De exemplu, in 200 cuvinte. O alternativa posibila poate fi crearea unei postari pe Twiter (cu hashtag cu tot) sau pe alte retele de socializare.
Dezbaterea
Ultimele zece minute din ora pot fi folosite pentru o scurta dezbatere pornind de la informatiile din lectie. Rolul dezbaterii este de a da sansa elevilor sa vorbeasca si sa asculte. De asemenea, dezbaterea ajuta si la conectarea cu scopurile din invatare stabilite la inceputul orei.
Momentul de apreciere
In loc sa predea pana cand se aude clopotelul, profesorii pot folosi ultimele minute pentru a construi o cultura a clasei. Fiecare elev poate scrie pe o bucata de hartie, aprecierile sale fata de modul in care s-a realizat predarea, fata de lucrurile noi pe care le-a invatat etc.
Incheie prin relaxare
Multi profesori folosesc si tehnici de mindfulness atat la inceputul lectiei, cat si la final de lectie pentru a-i ajuta pe elevi la inceput, sa se concentreze si la final, sa se relaxeze. Poti ghida relaxarea prin exercitii de imaginatie sau prin tehnici de controlare a respiratiei.
Exercitiul bulgarilor de zapada
Fiecare elev noteaza pe o foaie de hartie o idee noua pe care a invatat-o in ora care tocmai se incheie. Aceste hartii sunt mototolite, dupa care, toti elevii din clasa le arunca in aer in acelasi timp. Fiecare, pe rand, va ridica un ”bulgare” de hartie si va citi ceea ce a scris un coleg anonim, cu voce tare.
Exercitiul intrebarilor
Fiecare copil va nota pe o bucata de hartie, cate o intrebare din lectia predata. Ulterior, se va face un schimb de biletele in clasa, iar fiecare, va trebui, pe rand, sa raspunda la intrebarea scrisa pe hartie. Cine nu cunoaste raspunsul, va putea fi ajutat de ceilalti colegi.
„Si ce daca?”
Aceste este un exercitiu prin care, la final de lectie, copiii pot reflecta la urmatoarele intrebari: Ce este important din ceea ce am aflat azi si va ramane important si peste 3 ani? De ce? Un astfel de exercitiu ii ajuta pe elevi sa observe modul practic in care informatiile pot sa fie de folos in viata de zi cu zi, nu doar pe termen scurt, ci si pe termen lung.
Incheierea ar trebui gandita astfel incat sa fie o activitate care anunta finalizarea orei. Ea vizeaza o impresie finala cu privire la tot ce s-a intamplat in cele aproape 50 de minute.
Incheierea lectiei este utila pentru:
- a verifica intelegerea informatiilor transmise
- a sublinia informatiile cheie
- a face conexiuni
- a corecta informatiile intelese gresit
Elevilor le este utila incheierea fiindca ii ajuta sa:
- rezume, sa revada si sa demonstreze ca au inteles punctele principale
- consolideze si sa internalizeze informatia cheie
- a lega ideile din lectie cu ceea ce deja stiau sau au aflat din alte contexte
- transfere ideile in situatii noi
Lectiile copilului tau cum sunt incheiate?
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Metode de a invinge plictiseala la scoala
Cum pot cadrele didactice sa combata monotonia si lipsa de implicare a copiilor in timpul orelor? Iata cateva idei care pot fi utile.
-
Cum pot parintii sa ii sprijine pe profesori in perioada pandemiei
In prezent, avem cu atat mai multa nevoie sa fim dispusi sa cooperam si sa ii ajutam pe cei din jur. Iar cand vine vorba de profesorii copiilor nostri, aceasta nevoie este cu atat mai stringenta. Iti propunem un exercitiu de empatie: sa vedem lucrurile din perspectiva acestora, pentru a putea sa ii sprijinim cat mai bine.
-
5 lucruri despre copilul tau pe care ar trebui sa i le spui invatatoarei
Asa cum parintii vor sa stie cum se descurca copilul la clasa, un cadru didactic vrea sa stie ce aspecte din viata copilului i-ar putea influenta acestuia activitatea de la scoala
Adauga tu primul comentariu: