Gandirea critica la prescolari
Cum incurajam gandirea critica de la cele mai mici varste
Gandirea logica este o componenta importanta a gandirii critice si se dezvolta incepand cu perioada copilariei mici pana spre finalul adolescentei. Pentru a gandi logic, copiii au nevoie si de obiceiuri si abilitati specifice, precum si de experiente senzoriale care sa le faciliteze dezvoltarea cognitiva. Specialistii de la Reboot Foundation, autori ai unui ghid dedicat dezvoltarii gandirii critice la copii, pornesc de la ideea ca gandirea logica nu este o trasatura naturala cu care ne nastem, ci se dezvolta prin invatare si in timp.
Citeste si:
Poveste terapeutica. Cum incurajezi gandirea independenta la copil
Intrebari care incurajeaza gandirea critica a copiilor
Daca gandirea logica depinde mult de dezvoltarea neurologica a copilului, putand fi invatata cu adevarat incepand cu varsta de 12-15 ani, gandirea critica se construieste treptat, prin rationamentele si observatiile pe care copiii le fac in viata de zi cu zi. De aceea, parintii pot sprijini dezvoltarea gandirii critice a copiilor inca de la varste mici.
Cum poti sa iti ajuti copilul sa isi dezvolte gandirea critica?
Incepand cu varsta de 5 ani, copiii pot fi ajutati sa isi dezvolte gandirea critica, daca le sunt incurajate o serie de alte abilitati cognitive. Iata care sunt acestea.
Definita in mod simplu drept gandire despre gandire, metacognitia ne ajuta sa constientizam cum gandim si cum altfel am putea gandi. Metacognitia ii ajuta pe copii sa descopere solutii diferite pentru aceeasi problema, sa isi dea seama daca au gandit corect sau daca au invatat destul de bine. La varste mici, copiii isi pot dezvolta metacognitia daca parintii si educatorii ii ajuta sa vada ca exista mai multe solutii pentru o problema si daca sunt incurajati sa vorbeasca despre cum au gandit cand au rezolvat o problema.
Diferenta dintre dovezile logice si dovezile factuale
Copiii pot invata la varste mici ca intr-o discutie in contradictoriu, pot aduce argumente logice (care izvorasc din rationamente) sau argumente factuale (care se bazeaza pe realitatea obiectiva). De exemplu, un copil poate fi convins ca exista doar doua tipuri de labradori: albi si negri. Un alt copil il poate contrazice spunand ca exista si labradori maro, pentru ca vecinul lui are unul (acesta este un argument factual). Primul copil va raspunde ca probabil cainele vecinului nu este labrador, daca este maro (argument logic). Asemenea conversatii pot pune bazele gandiri critice la copii, cu ajutorul parintilor sau educatorilor.
Perspectiva altor persoane – empatie si experiente diferite
In primii ani de viata, copiii isi dezvolta capacitatea de a intelege ca alte persoane pot gandi altfel decat ei si ca au alte preferinte decat ei insisi. De aceea, discutiile cu alte persoane il pot ajuta pe copil sa se dezvolte nu doar cognitiv, ci si social si emotional.
Implica-l in discutii in care sa isi spuna parerea, sa faca referire la ceva ce a auzit sau a aflat de la altcineva. De asemenea, interactiunile cu alti copii din medii diferite, cu experiente diferite, il ajuta pe copil sa isi dezvolte gandirea critica. De exemplu, copiii care cresc la tara si copiii care cresc la oras au experiente de viata diferite, au temeri si surse de bucurie diferite si pot invata o multime de lucruri unii de la ceilalti. Cu cat copilul tau cunoaste persoane cu experiente diferite de viata, cu atat ii va fi mai usor sa gandeasca flexibil si creativ si sa comunice mai eficient cu alte persoane.
Stima de sine ridicata
Copiii cu stima de sine ridicata sunt mai acurati in formularea unor opinii, reusesc sa faca alegeri, isi exprima cu mai mare usurinta nevoile, emotiile, ideile si preferintele si indraznesc sa isi asume riscuri si sa accepte greselile pe care le fac. In plus, o stima de sine ridicata inseamna si o motivatie mai mare de a invata si de a progresa, dar si de a avea incredere in propria gandire, chiar si dupa ce apar greseli sau esecuri.
Sprijina-l sa isi exprime si sa isi gestioneze emotiile
Emotiile sunt motorul psihologic al gandirii. In doze mari si necontrolate, emotiile pot bloca gandirea, iar dezvoltarea intelectuala poate avea de suferit din aceasta cauza. Abilitatile de gandire logica si cele de argumentare vor fi mai slab dezvoltate cand copilul nu invata in timp sa isi controleze emotiile.
Copiii se nasc curiosi, dar pot pierde aceasta trasatura daca adultii din jurul lor ii asalteaza cu informatii nesolicitate, folosesc teama sau pedepsele ca modalitati de motivare a copilului pentru a invata si daca nu incurajeaza interesele naturale ale copilului. O alta modalitate prin care descurajam curiozitatea copilului este daca promovam un program zilnic excesiv de sedentar, in care copilul nu este incurajat sa exploreze si sa se joace independent (de exemplu, prea mult timp petrecut in fata televizorului sau telefonului).
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Hiper independenta - ce inseamna si cum apare inca din copilarie
Hiper independenta inseamna determinarea deseori exagerata a unei persoane de a fi independent intru totul, chiar si atunci cand ar fi cazul sa accepte ajutorul sau sprijinul celor din jur.
-
Control psihologic versus control comportamental in relatia parinte-copil
Controlul psihologic are mai multa legatura cu consecintele negative ale dezvoltarii copilului pentru ca se refera la incercarea de a controla emotiile si gandurile acestuia.
-
Cum incurajam unicitatea copilului
Stim, teoretic, ca fiecare copil este unic si ca este important sa le respectam unicitatea si sa le incurajam dezvoltarea personalitatii. Cum putem face acest lucru cu adevarat?
Adauga tu primul comentariu: