Poveste terapeutica: Cum incurajezi gandirea independenta la copilul tau
Din dorinta de a-i proteja pe copii sau de a fi un parinte bun, multi dintre noi putem rapi copiilor ocaziile in care sa invete sa gandeasca si sa actioneze independent. Gandirea independenta la copii se formeaza in timp si prin exercitiu. Copiii au nevoie sa fie lasati sa ia singuri decizii, sa fie provocati sa gandeasca si sa actioneze individual.
Iata o poveste care poate scoate in evidenta importanta gandirii independente si a initiativei:
„A fost odata ca niciodata un baiat pe nume Tom. Traia intr-o casa darapanata impreuna cu mama sa si cu greu puteau sa isi asigure traiul pentru urmatoarea zi. Mama sa, foarte protectoare de felul ei, nu il lasa sa faca nimic singur. Mereu ii dadea ordine si ii spunea cu exactitate ce si cum sa faca. Tom era foarte ascultator si niciodata nu intreba nimic. Astepta doar sa i se spuna ce trebuie sa faca si facea intocmai.
Daca era lasat singur in casa, statea fara sa se miste fiindca nu stia de ce anume sa se apuce ori unde sa mearga. Intr-o zi, mama lui Tom s-a hotarat sa il trimita la lucru fiindca nu mai aveau ce pune pe masa.
Tom si-a gasit rapid de lucru in prima zi. L-a ajutat pe un consatean sa sparga lemnele din sura, iar la finalul zilei a primit o bancnota de 100 de lei. In drumul sau spre casa s-a pornit un vant teribil. Tom tinea bancnota in mana si nici n-a reusit sa se dezmeticeasca bine cand o rafala de vant i-a smuls bancnota din mana. Ajuns acasa, mama i-a spus: „Cum ai putut sa pierzi banii?! Trebuia sa ii pui in buzunar. Data viitoare gandeste!”.
Tom tinand minteindemnul mamei, in ziua urmatoare si-a gasit de lucru la un magazin de impachetat cadouri. Desi nu era la fel de greu ca in prima zi, nici rasplata nu a fost prea mare. A primit doar o cutie cu ciocolata. Mandru de ceea ce primise, si-a adus aminte de sfatul mamei si a pus ciocolata in buzunarul hainei. Cand a ajuns acasa si a scos cutia, toata ciocolata se topise. „Cum ai putut sa faci asta?! Trebuia sa pui ciocolata intr-o punga. Data viitoare, gandeste!”, i-a spus mama. Suparat din cale afara, Tom s-a gandit ca data viitoare va face ce i-a spus mama lui.
In alta zi, baiatul a gasit de lucru la un magazin in care se ingrijesc animalele. A primit la finalul zilei o pisicuta frumoasa. Amintindu-si ce i-a spus mama, a pus pisicuta intr-o punga de plastic, insa nici n-a iesit bine din magazin ca pisica s-a speriat si a rupt punga, luand-o la goana. Povestindu-i mamei patania, aceasta i-a spus: „Trebuia sa legi cu o sfoara pisica si sa o tragi dupa tine”.
N-au trecut prea multe zile pana cand lui Tom i s-a cerut ajutorul la o macelarie. La final de zi a primit uo bucata de carne de miel. A legat-o cu o sfoara, asa cum i-a spus mama ultima data si a pornit spre casa. N-a apucat sa faca prea multi pasi ca o intreaga haita de caini i-a inhatat bucata de carne si a ramas fara ea. Ajuns acasa, ca de obicei, mama i-a spus: „Iar ai gresit! Trebuia sa aduci pe umar bucata de carne. Data viitoare, gandeste!”. Suparat din cale afara, Tom s-a dus la culcare fara sa mai manance.
In ziua urmatoare, baiatul a ajuns sa-l ajute pe proprietarul unei ferme. Dupa ce a lucrat din greu o zi intreaga, spre seara a primit drept rasplata un magar. Si-a amintit ce i-a spus mama sa, insa incercand sa-l ridice pe umar si-a dat seama ca ii va fi imposibil. Acum ce sa faca? Stand putin, si-a adus aminte toate instructiunile date de mama: „Trebuia sa-l pui in buzunar”- insa magarul nu incapea; „Trebuia sa-l pui intr-o punga”- nici varianta asta nu era buna, „Trebuia sa-l legi cu o sfoara”.
Aceasta ultima varianta parea a fi cea mai buna, insa magarul nu voia deloc sa se miste...”
Aceasta poveste are final deschis tocmai pentru a-i permite copilului sa genereze singur solutii.
Intreaba-l pe copil:
- Ce altceva putea face? Tu ce crezi ca a facut Tom cu magarul?
- Cand te-ai aflat intr-o situatie in care nu ai stiut cum sa reactionezi?
- Cum ar fi trebuit sa procedeze mama lui Tom pentru a-l invata sa gaseasca singur solutiile potrivite?
- De ce crezi ca Tom gresea de fiecare data?
Povestea il ajuta pe copil:
- sa invete ca uneori ne intalnim cu situatii noi, pentru care nu stim inca solutiile
- sa inteleaga ca sfaturile oferite de alti oameni nu se potrivesc intotdeauna problemelor cu care ne confruntam
- sa analizeze singur situatiile si sa gaseasca solutii potrivite
- sa invete din experientele anterioare, astfel incat sa poata anticipa daca solutia gasita de el va fi una potrivita sau nu
- sa nu depinda de sfaturile altor oameni
Se spune ca mai important decat ce facem pentru copil este ce il invatam sa faca singur. Copiii au nevoie sa fie incurajati sa gaseasca singuri solutii, sa se confrunte cu situatii noi sau dificile si sa invete sa le analizeze pe cont propriu. Tu cum il inveti pe copil sa gandeasca independent?
Sursa: Poveste adaptata dupa „101 Healing Stories for Children and Teens”, de George W. Burns
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/8504514408
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Hiper independenta - ce inseamna si cum apare inca din copilarie
Hiper independenta inseamna determinarea deseori exagerata a unei persoane de a fi independent intru totul, chiar si atunci cand ar fi cazul sa accepte ajutorul sau sprijinul celor din jur.
-
Cand parintii corecteaza excesiv greselile copiilor
Nu e deloc usor sa iti privesti copilul facand greseli. Ne dorim ce e mai bun pentru ei si am vrea cumva sa ii ferim de orice este gresit sau chiar "imperfect".
-
De ce copiii care primesc totul risca sa esueze la maturitate
Atunci cand oferim totul copiilor, oferim cu siguranta o multime de avantaje, insa nu garantam succesul pe termen lung, chiar daca aceasta este intentia.
Adauga tu primul comentariu: