Gandirea critica
Traim intr-o perioada paradoxala in ceea ce priveste accesul la informatie. Tehnologia ne-a facilitat accesul la informatie, dar in acelasi timp numeroasele surse de informatie la care suntem conectati in mod constant ne fac mai vulnerabili in fata manipularii. Cum distingem intre informatiile corecte si cele incorecte sau incomplete? Cum alegem sursele in care avem incredere si cum verificam informatiile la care avem acces? Cum alegem cea mai buna solutie din cele multe posibile?
Copiii nostri se vor confrunta si mai mult cu aceste probleme, astfel incat gandirea critica este o abilitate esentiala pentru succesul lor profesional, dar si personal.
Gandirea critica este definita ca abilitatea unei persoane de a-si corecta propria gandire in functie de anumite criterii logice (argumente) si in functie de context.
Copiii invata cel mai eficient sa gandeasca in mod critic in cadrul dialogurilor. De aceea dezbaterile din clasa, in care copiilor li se cer argumente pentru ideile lor sau discutiile cu parintii sunt modalitati prin care putem incuraja gandirea critica la copii.
Iata o serie de intrebari de la care puteti porni in discutiile cu copiii despre anumite subiecte specifice, propuse de organizatia Global Digital Citizen si adaptate si completate de noi:
Cine:
- Cine are de castigat de pe urma acestei situatii?
- Cine este afectat in mod direct de aceasta situatie?
- Cine ia deciziile legate de aceasta situatie?
- Cine este responsabil pentru aceasta situatie?
- Cine stie cele mai multe lucruri despre acest subiect?
Care:
- Care sunt punctele slabe si punctele forte?
- Care este contraargumentul?
- Care este cel mai bun/cel mai prost scenariu?
- Care poate fi alternativa?
- Care sunt dovezile care sustin aceasta idee/teorie?
- Care este cea mai potrivita comparatie?
Unde:
- Unde putem gasi mai multe informatii? Unde putem gasi ajutor?
- Unde o sa ne duca aceasta idee?
- Unde gasim situatii asemanatoare?
- Unde este cel mai mult nevoie de aceasta solutie?
Cand:
- Cand este aceasta idee acceptabila/inacceptabila?
- Cand ar deveni aceasta situatie/idee o problema?
- Cand vom sti daca solutia este un succes?
- Cand este cel mai bine sa actionam?
De ce:
- De ce este aceasta situatie o problema?
- De ce este relevanta aceasta informatie?
- De ce este acesta cel mai bun/cel mai prost scenariu?
- De ce avem nevoie de acest lucru?
- De ce nu s-a schimbat situatia pana acum?
Cum
- Cum putem verifica informatiile?
- Cum aflam adevarul despre aceasta situatie?
- Cum suntem afectati pozitiv/negativ de aceasta situatie?
- Cum putem schimba in bine situatia?
- Cum putem evalua corect riscurile?
Poti folosi aceste intrebari atunci cand copiii:
- trebuie sa realizeze un proiect in care sa propuna o solutie pentru o problema
- trebuie sa dezbata dovezile pentru o anumita teorie
- trebuie sa analizeze veridicitatea unor informatii
Nu ezita sa folosesti si tu aceste intrebari atunci cand discuti cu alti adulti despre probleme importante sau teorii :). O sa fii surprins de raspunsuri, dar si de cat de interesante devin conversatiile cand suntem dispusi sa privim situatiile din mai multe perspective.
Citeste si:
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Creativitate, educatie si incluziune: un interviu cu Andreea Stan despre magia Minimest
Minimest, sectiunea dedicata celor mai tineri dintre cinefilii din cadrul Festivalului International de Film de Animatie Animest, care se va desfasura anul acesta intre 4 - 13 octombrie, s-a transformat intr-un univers de explorare creativa si educationala pentru copii si familii.
Adauga tu primul comentariu: