Fii optimist! Poveste terapeutica pentru copii
Nu demult, pe toate retelele de socializare se promova urmatorul exercitiu: pe o coala alba e desenat un punct, iar profesorul le cere elevilor sa spuna ce vad atunci cand le arata coala. Toti au vazut punctul, insa niciunul nu a observat restul colii albe. Ideea de la care porneste acest exercitiu e aceea ca in viata, pentru a te simti bine si a fi echilibrat, conteaza foarte mult cum alegi sa vezi lucrurile, din ce perspectiva.
In viata de scolar apar nenumarate probleme si obstacole, iar cei mici deseori ajung sa vada doar dificultatile pe care le intampina, nu si lucrurile bune care li se intampla. Fie altii se iau de ei, fie ceilalti sunt rai, le insala asteptarile sau nu vor sa isi ofere ajutorul, problemele pot fi diverse, iar emotiile care survin in urma acestor situatii oscilieaza de la tristete si regrete pana la stari de anxietate si depresie.
Iti propunem o poveste terapeutica despre cum anume poti sa il inveti pe copil sa vada partea buna a lucrurilor.
De ce este importanta aceasta poveste? Fiindca il ajuta pe copil sa se concentreze asupra aspectelor importante ale unei situatii, , sa caute mereu partea buna a lucrurilor, sa fie increzator ca fiecare problema poate avea cel putin o solutie.
„Cristina sau Cris, asa cum ii spuneau prietenii apropiati era o eleva buna la invatatura. Nu era nici prima din clasa, dar nici printre ultimii. Avea chiar cateva materii la care ii placea sa invete si era intotdeauna binedispusa atunci cand mergea la scoala. Pana intr-o zi cand, Cristina le-a spus parintilor ca nu mai vrea sa mearga la scoala. Surprinsi de schimbare, parintii au iintrebat-o pe fata care este cauza refuzului ei de a mai merge la scoala. Cu ochii in lacrimi, Cris a inceput sa le povesteasca cum ceilalti colegi rad mereu de ea, mai ales de cand a inceput sa poarte aparat dentar.
- Poate ar trebui sa mergem sa discutam cu directorul scolii, spune mama.
- In niciun caz! Lucrurile se vor inrautati, se planse Cristina.
- Ai dreptate. Atunci facem altfel. Ia o coala de hartie si scrie numele tuturor copiilor din clasa.
- Sper ca n-ai de gand sa o duci directorului de scoala, se inspaimanta fata.
- Stai linistita. Scrie doar numele, adauga mama.
Apoi mama i-a spus sa sublinieze cu un marker galben numele copiilor care isi bateau joc de ea. Cristina a subliniat 4 nume din 28. Apoi, a incercuit cu rosu, numele colegilor cu care se intelegea bine. Erau 15. Dupa acest simplu exercitiu, mama nu a mai trebuit sa ii mai spuna Cristinei nimic, fiindca deja intelesese mesajul. Existau mai multi copii cu care se intelegea bine, decat cei care erau rautaciosi. In urmatoarea dimineata, Cris s-a trezit plina de viata si dornica sa mearga la scoala si sa infrunte orice avea sa se intample.”
Cum poti completa aceasta poveste:
- Vorbeste-i copilului despre tendinta mintii noastre de a generaliza foarte usor si de a gandi in termeni absoluti: „niciodata”, „tot timpul”, „nimeni” sau „toata lumea”. Mai ales cand ceva ne sperie sau ne intristeaza, avem tendinta sa gandim astfel si sa nu observam situatia in mod obiectiv.
- Explica-i faptul ca emotiile (felul in care ne simtim) ne pot influenta gandurile (lucrurile care ne trec prin minte). De exemplu, atunci cand suntem tristi, putem gandi foarte usor ca nimeni nu ne place. Dar si gandurile ne pot influenta emotiile: Atunci cand numaram prietenii pe care ii avem sau ocaziile in care acestia ne-au ajutat sau ne-au incurajat, ne putem simti mai veseli.
Ce intrebari poti sa adresezi copilului?
- De ce crezi ca a procedat astfel mama Cristinei?
- Ti s-a intamplat vreodata sa vezi lucrurile mai grave decat sunt de fapt?
- Cum crezi ca se simte un copil de care rad colegii lui?
Poti vorbi copilului si despre cum poate face fata situatiilor in care colegii il hartuiesc (fenomen numit bullying). De asemenea, poti realiza impreuna cu cel mic activitati practice pe aceasta tema:
- Fenomenul bullying - Cum poate reactiona copilul cand este hartuit
- Cum se poarta un bun coleg de clasa?
Asadar, o poveste de acest fel il poate invata pe copil sa caute si partea buna a lucrurilor si sa inteleaga ca uneori emotiile pot sa ne afecteze felul in care vedem sau interpretam o situatie.
Poveste adaptata din cartea 101 Healing Stories for Children and Teens, George W. Burns
*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/aloha75/8394475743/
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
De ce este necesara tristetea
Desi traim intr-o lume in care se promoveaza succesul, iar multi copii cauta doar sa obtina beneficii materiale, in realitate, tristetea este cea pe care o simtim cel mai des, iar asta nu este un lucru rau. Atat adultii, cat si copiii au nevoie sa simta din cand in cand tristetea ca si emotie.
-
Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii
In momentele in care suntem tensionati, mintea noastra isi imagineaza cele mai rele scenarii ceea ce ne acutizeaza starea de rau pe care o simtim. Totusi, exista exercitii simple care ne pot ajuta sa ne recastigam controlul asupra propriilor ganduri.
-
Ce inseamna misofonia si cum il poti ajuta pe copil
Pentru unii copii, mesele luate in familie sau zgomotul din clasa pot insemna o adevarata tortura. Misofonia este fenomenul in care sunete mici, repetitive precum mancatul sau respiratul pot sa fie extrem de deranjante si imposibil de ignorant. Deranjul auditiv este insotit intodeauna de a reactie emotionala puternica.
Adauga tu primul comentariu: